Choć era pradawnych olbrzymów przeminęła bezpowrotnie, współczesny świat też zamieszkują prawdziwe kolosy, których ogrom stawia je na samym szczycie królestwa fauny. Największe zwierzęta na świecie potrafią wprawić w osłupienie i wywołują niemały zachwyt. Charakteryzują się różnymi kształtami i rozmiarami, ale łączy je jedno - w swoich rzędach, podrzędach i rodzinach są absolutnymi rekordzistami, wyraźnie górującymi nad pozostałymi gatunkami.

Płetwal błękitny

Nasze zestawienie otwiera największy ssak morski i jednocześnie największe zwierzę w historii Ziemi. Mowa o płetwalu błękitnym - kolosie zamieszkującym oceaniczną toń. W tym przypadku, słowo "kolos" nie zostało użyte na wyrost. Dorosłe samice (które są nieco większe od samców) mogą mierzyć nawet 3300 cm długości! Waga tego kolosa zamyka się w przedziale 135000-150000 kg!

Aż trudno uwierzyć, że taki gigant wciąż zamieszkuje naszą planetę. Ogromne wieloryby zamieszkują wszystkie oceany świata. Najliczniejsze populacje występują na półkuli południowej. Płetwale należą do grupy zwierząt migrujących. W okresie rozrodczym wybierają cieplejsze wody. Pożywienia szukają natomiast w wodach chłodniejszych, gdzie licznie występuje kryl, czyli skorupiaki planktonowe. Jak dużo pokarmu potrzebuje ten kolos? Przeciętny płetwal dziennie pochłania ok. 4000 kg planktonu!

Rekin wielorybi

Kolejnym gigantem w naszym zestawieniu jest rekin wielorybi - największa ryba świata. To kolejny kosmopolityczny gatunek, który można spotkać niemal we wszystkich wodach w strefie klimatu tropikalnego i subtropikalnego (wyjątkiem jest Morze Śródziemne). Pod względem rozmiarów, ten olbrzym tylko nieznacznie ustępuje opisanemu wyżej królowi oceanów. Rekin wielorybi mierzy do 1500 cm długości, ale niepotwierdzone informacje wskazują, że ten gatunek może osiągać długość przekraczającą 2000 cm. Dorosły osobnik waży 10000-20000 kg. Nieoficjalnie mówi się o osobnikach ważących ponad 30000 kg.

Może się wydawać, że tak duży rekin musi być najdoskonalszym drapieżnikiem, jaki żyje na naszej planecie. Nic bardziej mylnego. To łagodny olbrzym, który żywi się planktonem. Nie przejawia agresywnych zachowań, a najlepszym tego dowodem jest fakt, że nurkowanie z rekinami wielorybimi to jedna z największych atrakcji Australii

Krokodyl różańcowy

Przenosimy się do królestwa gadów, gdzie niepodzielnie panuje krokodyl różańcowy. Jeżeli jakiekolwiek współcześnie żyjące zwierzę może nam zobrazować, jak mógł wyglądać świat prehistorycznych gadów, jest to właśnie ten gatunek. Już świeżo wyklute młode mierzą 25-30 cm. Po 12 miesiącach, krokodyl mierzy 100 cm. Dorosłe samce osiągają od 430 do 520 cm, a samice - od 230 do 350 cm. Dorodny samiec może ważyć od 400 do 1000 kg. Samice są wyraźnie lżejsze - osiągają do 150 kg. Należy podkreślić, że mówimy tu o wartościach uśrednionych. Największe osobniki osiągają aż 700 cm, przy czym należy podkreślić, że nie ma ich zbyt wiele.

Większość padła ofiarą jedynego wroga tego kolosa - człowieka. Krokodyl różańcowy jest jednym z najmniej wybrednych drapieżników, a jego dieta zależy przede wszystkim od rejonu występowania. Zwierzę znajdujące się na samym szczycie łańcucha pokarmowego może upolować każdą zdobycz. Niestety, zdarza się, że jego szczęki (najsilniejsze wśród wszystkich lądowych drapieżców) chwytają także człowieka.

Pyton siatkowy

Pozostańmy jeszcze przez chwilę w królestwie gadów, a konkretnie - w świecie węży. W sieci pojawia się wiele doniesień o gigantycznych anakondach, które mają osiągać długość przekraczającą 15 m. Takie zwierzęta jednak nie istnieją. Mało tego, anakonda wcale nie dzierży zaszczytnego tytułu. Najdłuższe węże świata to pytony siatkowe.

Muskularne cielsko tego kolosa mierzy ponad 600 cm. Warto jednak podkreślić, że w niewoli żyje osobnik, który w wieku 9 lat osiągnął 770 cm. Biorąc pod uwagę fakt, że te zwierzęta rosną przez całe życie, gad ma szansę osiągnąć 1000 cm lub więcej. Pytony siatkowe żywią się ssakami, rzadziej ptakami. Ich ofiarą zwykle padają gryzonie, ale olbrzymi dusiciel poluje też na zwierzynę wielkości świni domowej. Wbrew obiegowej opinii, nie jest to zwierzę zagrażające człowiekowi. Ataki zdarzają się niezwykle rzadko.

Salamandra olbrzymia chińska

Kolejnym zwierzęciem na naszej liście jest królowa płazów. Salamandra olbrzymia chińska. Niegdyś powszechnie zamieszkiwała południowo-zachodnią część Azji. Dziś liczebność tego płaza maleje, a rozproszone populacje można jeszcze spotkać w dopływach Rzeki Żółtej, Rzeki Perłowej oraz Jangcy. Dorosłe osobniki osiągają do 180 cm długości. Zwierzę żywi się przede wszystkim bezkręgowcami - owadami, skorupiakami i mięczakami. Nie gardzi też małymi ssakami, gadami, rybami i innymi płazami.

Słoń afrykański

Przenosimy się na ląd, gdzie niepodzielnie króluje słoń afrykański. Największy współcześnie żyjący ssak lądowy występuje w środkowej i południowej Afryce. To zwierzę stadne, które w rodzinnych gromadach przemierza Czarny Ląd w poszukiwaniu pożywienia i wody. Największy, czyli właściwie jaki?

Dorosły samiec słonia afrykańskiego osiąga średnią wysokość w kłębie na poziomie 330 cm. Największe osobniki mierzą 395 cm. Waga? 5500- 6400 kg. Największy udokumentowany osobnik mierzył 396 cm i ważył 11000 kg! Samice są wyraźnie mniejsze - osiągają ok. 270 cm i ważą 3700 kg. Każdego dnia, słonie pożerają ponad 200 kg materiału roślinnego. Pożywienie pozyskują przede wszystkim z drzew. Jeżeli trzeba, powalają pień potężnymi ciosami, by łatwiej sięgnąć do zielonych części.

Struś afrykański (czerwonoskóry)

Pozostajemy w Afryce. Na Czarnym Lądzie (w północnej części kontynentu) możemy spotkać nie tylko olbrzymie ssaki, ale także największego ze wszystkich ptaków lądowych. Samica strusia czerwonoskórego osiąga do 180 cm i może ważyć nawet 90 kg. Dużo? To jeszcze nie wszystko, bo prawdziwymi rekordzistami są samce. Dorosłe osobniki mierzą ok. 274 cm i ważą ok. 130 kg! Mimo że są nielotami, i tak przemieszczają się niezwykle sprawnie. Potężne nogi umożliwiają im bieg z prędkością ok. 100 km/godz. Wypada podkreślić, że to także niezwykle skuteczna broń. Silny kopniak może skutecznie zniechęcić drapieżnika do ataku.

Albatros wędrowny

Wymieniając największe ptaki, nie sposób nie wspomnieć o gatunku królującym w przestworzach. W tym przypadku, wskazanie największych osobników jest niezwykle trudne, ze względu na osobnicze cechy przedstawicieli poszczególnych gatunków. Jako kryterium przyjmijmy zatem rozpiętość skrzydeł. W tym aspekcie palmę pierwszeństwa dzierży albatros wędrowny - największy ze wszystkich ptaków morskich. Doskonały lotnik, który w ciągu jednego dnia może pokonać dystans przekraczający 1000 km, osiąga rozpiętość do 370 cm!

Dog niemiecki

Największe zwierzęta na świecie to nie tylko dzikie gatunki. Także wśród naszych domowych pupili można wyróżnić kilku olbrzymów. Zaczynamy od sympatycznych czworonogów. Największe psy na świecie to dogi niemieckie. Przeciętnej wielkości samiec osiąga od 80 do 90 cm i może ważyć nawet 90 kg. Rekordzista mierzy 1,035 m w kłębie, a gdy stanie na tylnych łapach, jego pysk znajduje się na wysokości 2,24 m!

Savannah

Także w świecie puchatych mruczków znajdziemy kilku gigantów. Największe koty domowe reprezentują rasę savannah, powstałą w wyniku skrzyżowania kota domowego z dzikim kotem afrykańskim. Zależnie od pokolenia, dorosły kocur może ważyć od 12 do 20 kg!