Reklama

Wielki Konkurs Fotograficzny to już tradycja. Od 20 lat redakcja „National Geographic Polska” zaprasza czytelników to pochwalenia się swoimi zdjęciami. Jurorzy są zgodni co do tego, że poza techniką i estetyką fotografii niemniej ważne jest to, aby przykuwały uwagę przesłaniem, historią czy oryginalną kompozycją. Niełatwo jest się wyróżnić. W końcu co roku w WKF-ie biorą udział tysiące fotografów. Zarówno profesjonalistów, jak i amatorów. W tym roku swoje prace przesłali również uczniowie, którzy dopiero zaczynają przygodę z fotografowaniem.

Reklama

Kto wygrał Wielki Konkurs Fotograficzny?

Konkurs został podzielony na 9 ekscytujących kategorii tematycznych. Zwycięzcy każdej z nich zdobędą wyjątkowe nagrody. Jury przyznało także Grand Prix, ufundowane przez Itakę. Oto laureaci Wielkiego Konkursu Fotograficznego 2024.

Ludzie

1. miejsce: „Harlekin w spoczynku” – Jamie Howard

„Harlekin w spoczynku” – Jamie Howard

Zdjęcie wciąga widza w spokojną, codzienną scenę. Barwny, wzorzysty strój głównego bohatera kontrastuje z ciepłymi tonami ziemi i surowością otoczenia, przyciągając wzrok i nadając zdjęciu wyrazistości. Drobne szczegóły, takie jak leżące obok buty i przechodzące kury, dodają scenie autentyczności, ukazując proste, naturalne piękno codziennego życia. To zdjęcie subtelnie ukazuje harmonię człowieka z jego otoczeniem i wartość chwili relaksu.

Wyróżnienie: „Pocałunek” – Katarzyna Boreysza

„Pocałunek” – Katarzyna Boreysza

Wyróżnienie: „W drodze” – Anna Michalak Pawłowska

„W drodze 2” – Anna Michalak Pawłowska

Zwierzęta

1. miejsce: „Szczupaka walka o życie” – Rafał Lebiedziński

„Szczupaka walka o życie” – Rafał Lebiedziński

To zdjęcie doskonale oddaje dramatyczny moment polowania kormorana na szczupaka, ukazując intensywną dynamikę świata przyrody. Precyzyjnie skomponowany kadr, bogactwo szczegółów i kontrast między ciemnymi piórami ptaka a jasnym ciałem walczącej o życie ryby obrazują surowe zasady natury, gdzie przetrwanie zależy od instynktu i szybkości. Uchwycenie takich chwil stanowi kwintesencję fotografii przyrodniczej, wymagając od fotografa nie tylko technicznej sprawności, ale także refleksu, wyczucia chwili i głębokiego zrozumienia świata zwierząt.

Wyróżnienie: „Pod powierzchnią” – Patrycja Wąsikowska

„Pod powierzchnią” – Patrycja Wąsikowska

Wyróżnienie: „Koczkodan białonosy” – Jacek Kusz

„Koczkodan białonosy” – Jacek Kusz

Krajobraz

1. miejsce: „Islandzkie frappe” – Jeremiasz Gądek

default

Jesteśmy oswojeni z przeróżnymi fotografiami z najróżniejszych zakątków świata. Przeciętny użytkownik internetu ogląda ich dziesiątki, może setki dziennie. Mimo to zdarzają się takie, które zatrzymują naszą uwagę na dłużej. Sprawiają, że czujemy się trochę dziwnie, niepewnie, zaskoczeni, a może nawet oszukani... Zadajemy sobie pytanie: czy aby na pewno patrzymy na obraz rzeczywistości? W tym przypadku, ku naszej radości, okazało się, że magia obrazu nie jest wytworem sztucznej inteligencji, ani biegłości autora w posługiwaniu się programami do tworzenia grafiki. To było to miejsce, ta chwila, to światło i narzędzie, które pozwoliło na tę perspektywę.

Wyróżnienie: „Pustynia jest kobietą” – Małgorzata Szura Piwnik

„Pustynia jest kobietą” – Małgorzata Szura Piwnik

Wyróżnienie: „Tenebris Mundi” – Piotr Ciupka

„Tenebris Mundi” – Piotr Ciupka

Fotoreportaż

1. miejsce: „(Nie)znajomi” – Albert Słowiński

(Nie)znajomi (6)
(Nie)znajomi (5)
(Nie)znajomi (3)
(Nie)znajomi (7)
(Nie)znajomi (4)
(Nie)znajomi (2)
(Nie)znajomi (8)
(Nie)znajomi (1)

Wyróżnienie: „Aghori – pomiędzy życiem, a śmiercią” – Jan Skwara

4f7b911a4ca7eeef540532bbc2cf41eff7d548cd
Aghori (1)
Aghori (7)
Aghori (2)
Aghori (8)
Aghori (4)
Aghori (6)
Aghori (5)

Wyróżnienie: „Cicha noc na prowincji” – Marcin Urbanowicz

Cicha noc (1)

Cicha noc (3)
Cicha noc (6)
Cicha noc (4)
Cicha noc
Cicha noc (2)
Cicha noc (5)

Polska nieoczywista. Sponsorem kategorii jest Polska Organizacja Turystyczna

„Chatka Puchatka” – Paweł Mazur

„Chatka Puchatka” – Paweł Mazur

Zdjęcie zachwyca atmosferą tajemniczości i majestatu zimowego krajobrazu, ukazując polską przyrodę w jej surowym, niemal baśniowym obliczu. Skąpane w lodzie i śniegu schronisko wydaje się wyłaniać z innego świata. Tonacja zimnych, niebieskawych odcieni nadaje zdjęciu mroźny klimat, a subtelne światło w oknie akcentuje obecność człowieka w tym surowym pejzażu. To fotografia, która odkrywa nieznane oblicze Polski, zapraszając do refleksji nad pięknem i potęgą rodzimych górskich krajobrazów.

Laureata w tej kategorii wybrali użytkownicy serwisu national-geographic.pl w głosowaniu internetowym. Wszystkie wyróżnione prace zobaczysz TUTAJ.

Ekologia i zmiany klimatu. Sponsorem kategorii jest Hydropolis

1. miejsce: „Autobus szkolny” – Aleksander Jura

Autobus szkolny

Siłą tej fotografii jest kontrast delikatności małych kaczuszek i wielkich, anonimowych, złowrogich maszyn, mających moc uśmiercenia tych ptaków w mgnieniu oka. Wstrzymujemy oddech, patrząc na tę scenę z perspektywy traczy nurogęsi. Z dramatyczną treścią tej fotografii kontrastuje kompozycyjna czystość, piękne światło i pastelowe kolory. To zdjęcie jest mocną metaforą całej antropopresji, jaką wywieramy na dziką przyrodę. Jednak mamy tu jeszcze jedną metaforę, tym razem pozytywną. Samochody stoją, aby te kaczki mogły bezpiecznie przejść; to pokazuje rosnącą świadomość ekologiczną naszego społeczeństwa i rosnący szacunek wobec dzikiej przyrody.

Wyróżnienie: „Powódź 2024” – Bartłomiej Machul

Powódź 2024

Wyróżnienie: „Solar park” – Sergei Gapon

An aerial view shows a house of Ulla Petersen among the photovoltaic (PV) solar panels in the village of Hjolderup, Denmark, on May 8, 2023. The solar park covering an area of 340 hectares and surrounding a village with 12 households is considered the largest in Northern Europe.

Europa z powietrza. Sponsorem kategorii jest kanał National Geographic

„Wieloryb i kruk” – Jakub Wencek

Wieloryb i Kruk

„Europa z powietrza” to kategoria, która oferuje spojrzenie na kontynent z zupełnie innej perspektywy, wywołując zachwyt nad jego różnorodnością i pięknem. Spośród kilkuset nadesłanych fotografii wybraliśmy te, które inspirują geometrią i przestrzenią nie do wychwycenia z poziomu gruntu. Kreatywność zdjęcia wynika z jego zdolności do balansowania między realistycznym obrazem a abstrakcją, tworząc atmosferę tajemniczości, która otwiera pole do indywidualnej interpretacji.

Laureata w tej kategorii wybrali użytkownicy serwisu national-geographic.pl w głosowaniu internetowym. Wszystkie wyróżnione prace zobaczysz TUTAJ.

Świat okiem młodych. Sponsorem kategorii jest eduVULCAN

„Sam na wodzie” – Kacper Kujawski, Zespół Ekonomicznych w Brzegu

Sam na wodzie (2)

Zdjęcie porusza poprzez niezwykle wymowny kadr ukazujący samotność chwili człowieka w obliczu katastrofy. Obraz, utrzymana w czerni i bieli, nadaje mu melancholijny charakter i podkreśla dramatyzm sytuacji. To zdjęcie trafnie oddaje poczucie bezradności i pokazuje, jak zmieniający się świat zmusza ludzi do adaptacji w obliczu nieprzewidywalnych wydarzeń.

Laureata w tej kategorii wybrali użytkownicy serwisu national-geographic.pl w głosowaniu internetowym. Wszystkie wyróżnione prace zobaczysz TUTAJ.

Fotografia nocna. Sponsorem kategorii jest Xiaomi

1. miejsce: „Ketmanshoop” – Jan Skwara

Ketmanshoop

Kategoria fotografii nocnej w tym roku była bardzo liczna. Z nadesłanych zdjęć wybijało się kilka o różnej tematyce. W finale były zdjęcia wykonane zarówno za pomocą drona, jak i zdjęcia sytuacyjne natury / sowy, niemniej jednak największe uznanie zdobyło zdjęcie z czystym prostym kadrem, które pokazuje piękno krajobrazu właśnie w nocy, kiedy brak światła lub jego minimalna ilość uniemożliwia wykonanie fotografii i dopiero poprzez bardzo długi czas ekspozycji pojawią się obraz, który dodatkowo intryguje smugami pozostawionymi przez gwiazdy.

Wyróżnienie: „Czerwone światła” – Małgorzata Szura

Czerwone światła

Wyróżnienie: „Duch stodoły” – Maciej Cmoch

Duch w stodole

Grand Prix

„Po co budować mosty” – Michał Bartosiński

Po co budować mosty
Reklama

Zdjęcie przyciąga uwagę kompozycją uporządkowanej geometrycznej linii mostu z organicznymi kształtami wysychającego koryta rzeki. Kontrast pomiędzy techniczną strukturą a organicznymi, rzeźbionymi przez naturę formacjami piasku, tworzy wrażenie harmonii. Ale tylko z poziomu estetycznego. To zdjęcie, przede wszystkim, zwraca uwagę na niski poziom rzek, będący konsekwencją zmieniających się warunków środowiskowych. Wywołuje refleksję nad ingerencją człowieka w naturę i skutkami zmian klimatycznych, łącząc walory estetyczne z głębszym przesłaniem.

NG-WKF-2024-Belka-White-v3
Reklama
Reklama
Reklama