Jak fotografować najbardziej kultowe miejsca na ziemi? Podpowiada fotograf National Geographic
Fotograf Jim Richardson dzieli się wskazówkami, jaki robić zdjęcia najbardziej spektakularnych miejsc na ziemi, by oddać ich piękno.

Fotografowanie to sztuka patrzenia. Dostrzegania kształtów, linii i detali tak, by układały się w opowieść. Tylko jak w oryginalny sposób sfotografować miejsca, które widnieją już na milionach zdjęć? Jak oddać ich wielkość i wyjątkowość, by były czymś więcej niż pstrykiem z kolekcji „Tu byłem”?
Fotograf National Geographic Jim Richardson dzieli się wskazówkami, jak robić zdjęcia, by przedstawić piękno najbardziej imponujących miejsc na ziemi.
- Jak magnes przyciąga opiłki żelaza, tak i my nie możemy oprzeć się mocy najbardziej kultowych miejsc na świecie: ich tajemnicy i ich blaskowi – mówi Richardson, który przygotował ponad 50 fotorelacji dla National Geographic.
Fotograf dodaje, że sama podróż i próba uchwycenia urody miejsca to bardzo wzbogacające doświadczenie, które wymaga przede wszystkim zrozumienia samego siebie i otaczającego świata. Co to w praktyce oznacza? Zobacz na przykładzie 10 wyjątkowych miejsc.
1. TADŹ MAHAL, INDIE
Fot. Jim Richardson/nationalgeographic.com
Zdjęcia, w których wykorzystujemy efekt odbicia – tu w lustrze wody – wypadają najlepiej, gdy dążymy do absolutnej symetrii. By oddać majestat wyjątkowej budowli, jaką jest Tadź Mahal, warto ustawić horyzont dokładnie w środku kadru. To ten jeden moment, kiedy można całkowicie złamać „zasadę trójpodziału” (polega na przecięciu kadru siatką złożoną z dwóch linii pionowych i dwóch linii poziomych, tak aby uzyskać 3 rzędy 3 kwadratów i w ramach tego podziału „meblować” kadr).
2. MACHU PICCHU, PERU

Fot. Jim Richardson/nationalgeographic.com
Zaakceptuj przypadkowość, potraktuj ją jako prezent. Kiedy fotografowałem Machu Picchu z tarasu w kadrze pojawiły się lamy i jak się okazało to właśnie ich obecność„zrobiła” to zdjęcie.
3. WENECJA, WŁOCHY

Fot. Jim Richardson/nationalgeographic.com
W sytuacji gdy to barwa światła gra pierwsze skrzypce i może zadecydować o nastroju zdjęcia, warto wyłączyć w aparacie automatyczny balans bieli. To zdjęcie w Wenecji zostało zrobione już po zachodzie słońca, gdy światło zmieniło odcień na niebieski. Automatyczny balans bieli zmieniłby obraz w nudną szarość, a tak udało się wydobyć wyjątkowy klimat chwili.
4. ANTARKTYDA

Fot. Jim Richardson/nationalgeographic.com
Rozległe krajobrazy Antarktydy mogą kusić, aż chce się uchwycić wszystko i zmieścić w kadrze jak najwięcej. Niestety - stąd biorą się nudne zdjęcia. Lepiej użyć teleobiektywu i skupić się fragmencie całej sceny. Poszukaj dramatycznych kształtów i ich wzajemnych relacji, intensywnych kolorów i zaskakujących tekstur.
5. STONEHENGE, ANGLIA

Fot. Jim Richardson/nationalgeographic.com
Tłumy turystów to przeszkoda? Niekoniecznie. Gdy będzie całkiem ciemno, spróbuj sfotografować tłum, wykorzystując długi czasem naświetlania. Większość ludzi pewnie będzie zamazana, ale z dużą dozą prawdopodobieństwa ktoś pozostanie w bezruchu wystarczająco sługo, by udało się na nim złapać ostrość i uczynić z niego swego rodzaju „centrum zainteresowania”. Warto udać się w okolice Stonehenge w czasie przesilenia letniego, gdy na miejsce ściągają tłumy usiłujące dotrwać do wschodu słońca.
6. WYSPA WIELKANOCNA

Fot. Jim Richardson/nationalgeographic.com
Potraktuj słynne posągi tak, jakby były ludźmi. Chodź między nimi i spróbuj skomponować zdjęcie, jakbyś fotografował spontaniczną scenę uliczną.
7. ŚWIĄTYNIA TA PROHM, ANGKOR WAT, KAMBODŻA

Fot. Jim Richardson/nationalgeographic.com
Nie próbuj walczyć z tłumami w jednej z najpopularniejszych atrakcji turystycznych na świecie. To walka z wiatrakami. Przyda się cierpliwość, poranne wstawanie i.. chodzenie pod prąd (a z pewnością w kierunku odwrotnym do kierunku zwiedzania). Nie trać czasu na wściekanie się na ludzi, zamiast tego odwróć wzrok, poszukaj cichych scen, takich jak te korzenie figowe splecione z tkanką świątyni.
8. SERENGETI, TANZANIA

Fot. Jim Richardson/nationalgeographic.com
Porzuć perfekcjonizm. Zapomnij o tym, że chcesz zrobić idealne zdjęcie. Zamiast tego poszukaj niekonwencjonalnych rozwiązań i pozamieniaj wady w zalety. Zaakceptuj surową pogodę i dziwne światło, potraktuj je jako okazję do złapania ciekawego ujęcia. Przykład? Te gnające przed siebie antylopy gnu, które przywodzą skojarzenie z jaskiniowymi malowidłami ściennymi.
9. PIRAMIDY W GIZIE, EGIPT

Fot. Jim Richardson/nationalgeographic.com
Kolejna pocztówka z Egipt? A może tak skupić się na czymś innym. To miejsce oferuje ogrom inspirujących detali,takich jak zdobienia czy hieroglify. Poszukaj sposobu (np. niebanalnej wiązki światła), skup się na kilku szczegółach, by stworzyć prosty, mocny w przekazie obraz. Czasem mniej znaczy więcej.
10. ST. KILDA, SZKOCJA

Fot. Jim Richardson/nationalgeographic.com
Wejdź na wzgórze, aby uzyskać ogólny pogląd na sytuację. Taki widok posłuży jako kontekst dla reszty twoich bardziej szczegółowych zdjęć. Pracując w ten sposób nad kadrem, chciałem pokazać samotność wyspy St. Kilda, opuszczonej w 1930 roku.
Źródło: nationalgeographic.com
ZAPISZ SIĘ NA NEWSLETTER
Pokazywanie elementu 1 z 1
Zobacz także
Polecane
Pokazywanie elementów od 1 do 4 z 20
Edukacja bez granic: Akademeia High School i sukces w globalnym świecie
Współpraca reklamowa
Madera: raj dla miłośników przyrody i aktywnego wypoczynku
Współpraca reklamowa
Kierunek: Włochy, Południowy Tyrol. Ależ to będzie przygoda!
Współpraca reklamowa
Komfort i styl? Te ubrania to idealny wybór na ferie zimowe
Współpraca reklamowa
Nowoczesna technologia, która pomaga znaleźć czas na to, co ważne
Współpraca reklamowa
Wielorazowa butelka na wodę, jaką najlepiej wybrać?
Współpraca reklamowa
Z dala od rutyny i obowiązków. Niezapomniany zimowy wypoczynek w dolinie Gastein
Współpraca reklamowa
Polacy planują w 2025 roku więcej podróży
Współpraca reklamowa
Podróż w stylu premium – EVA Air zaprasza na pokład Royal Laurel Class
Współpraca reklamowa
Chcesz czerpać więcej z egzotycznej podróży? To łatwiejsze, niż może się wydawać
Współpraca reklamowa
Portrety pełne emocji. Ty też możesz takie mieć!
Współpraca reklamowa