Kiedy fotografowie nie powinni używać filtrów? „To byłoby dużym przekłamaniem”
To już ostatnie chwile, żeby wziąć udział w 17. edycji Wielkiego Konkursu Fotograficznego. Na Wasze zgłoszenia czekamy tylko do 30 września. Jakie zdjęcia mają szanse na laury? Odpowiada Iwona El Tanbouli-Jabłońska, dyrektorka artystyczna National Geographic Polska.
Mateusz Łysiak: Jakie błędy najczęściej popełniają początkujący fotografowie?
Iwona El Tanbouli-Jabłońska: Powiedziałabym, że raczej błądzą, szukając swojej fotograficznej ścieżki, więc popełnianie błędów jest naturalnym procesem. To, co mogę doradzić, to nie porywać się na wielkie tematy. Spróbować rozejrzeć się w najbliższym otoczeniu i w codziennych sytuacjach zauważyć wyjątkowość.
Wiele osób wrzuca do sieci swoje zdjęcia z podróży, ale jak się wyróżnić i dotrzeć do szerszego grona odbiorców?
Warto zadać sobie pytanie, czy dotarcie do szerszego grona odbiorców uczyni moją fotografię lepszą? Myślę, że jeśli ktoś fotografuje świadomie i z sercem, to wcześniej, czy później znajdzie swoje grono odbiorców. A raczej odbiorcy znajdą jego fotografie.
Filtry i „upiększenia”. Pomagają w fotografii czy raczej szkodzą?
Wszystko zależy, w jaki sposób używamy filtrów i jaki rodzaj fotografii jest nam bliski. Jeśli robimy zdjęcia tzw. instagramowe i tylko to nas interesuje, to jest tam cała gama filtrów do wyboru, do koloru. W fotografii dokumentalnej użycie instagramowych nakładek byłoby dużym przekłamaniem. Z kolei dobra postprodukcja bazująca na podstawowych zabiegach obróbki fotograficznej, jest wręcz wskazana.
Na co najbardziej zwracasz uwagę, kiedy oceniasz zdjęcia w konkursie WKF?
Zdjęcia, które przykuwają moją uwagę to takie, które mają treść i formę. Pisząc treść, mam na myśli przekaz, jaki ze sobą niosą. Emocjonalny, dokumentalny czy może też osobisty lub intymny. Forma to nic innego jak zdjęcie zrobione poprawnie technicznie. Z dobrą kompozycją, kolorystyką, a nawet jakimś zabiegiem formalnym. Pod warunkiem, że tym zabiegiem nie zabijamy tematu, tylko go uzupełniamy.
Iwona El Tanbouli-Jabłońska, dyrektorka artystyczna National Geographic Polska. Fotografią i fotoedycją zajmuje się od 18 lat. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, na wydziale fotografii i komunikacji multimedialnej. Większość jej pracy koncentruje się głównie na fotoreportażu społecznym i długoterminowych projektach, które realizuje w F11 STUDIO. Jurorka w konkursach fotograficznych, prowadzi warsztaty i przeglądy portfolio. Podwójna laureatka Grand Front za okładki National Geographic Polska. Członkini stowarzyszenia RAV.A Stories.