Reklama

W tym artykule:

  1. Magdalena Konik: fotografia to sposób rozmowy
  2. Jakub Rybicki: fotograf powinien pamiętać o dobrym humorze
  3. Zapraszamy na National Geographic Digital Workshop!
Reklama

National Geographic Digital Workshop to spotkania online z najlepszymi polskimi fotografami. W ich trakcie poznacie kulisy pracy, niepublikowane historie i wskazówki techniczne. Dowiecie się, jak na pracę fotografa wpływają różnice kulturowe i środowisko.

21 września 2022 r. o godz. 15:30 zapraszamy na panel pod hasłem „podróż i ludzie”. Poprowadzą go Magdalena Konik i Jakub Rybicki. Kim są nasi prelegenci i jak podchodzą do fotografowania?

Magdalena Konik: fotografia to sposób rozmowy

Magdalena Konik

Fotografka, pilotka wycieczek, przewodniczka, właścicielka biura podróży, pasjonatka jeździectwa, tańca i gór. Na stałe od ponad 7 lat mieszka w Gruzji. Od 6 lat związana jest najdzikszą częścią gruzińskiego Kaukazu – Tuszetią, gdzie realizuje projekt fotograficzny o zanikających tradycjach.

O czym fotograf powinien zawsze pamiętać?

Fotograf powinien pamiętać, ze fotografia to środek wyrazu, sposób rozmowy, zwrócenia uwagi. Jakkolwiek piękna by nie była, nie można jednak stawiać jej wyżej niż dobro czy godność człowieka. Jest sposobem do głębszego poznania kogoś lub czegoś, która daje nam ogromne możliwości, ale nie może być bezrefleksyjna.

Najtrudniejsze w pracy fotografa to…

Najtrudniejsze w pracy fotografa jest uświadomienie sobie, że brak efektów, jakie chcemy osiągnąć rozwijając się, wynika z braku wiedzy i empatii, a nie z techniki. By fotografować lepiej, warto wiedzieć, co i dlaczego chcemy fotografować. Trzeba poznać właściwe pytania, a nie zaczynać od odpowiedzi.

Zostałam fotografką, aby...

Zostałam fotografką, żeby zacząć zauważać świat, nauczyć się uważności i móc przeżywać bardziej, to co widzę i chcę zapamiętać.

Jakub Rybicki: fotograf powinien pamiętać o dobrym humorze

Jakub Rybicki

Podróżnik, fotograf i dziennikarz, pasjonat krajów byłego ZSRR i Bliskiego Wschodu. Zawodowy mówca i storyteller. W podróżach szuka prawdy, dobra i piękna. Te same wartości próbuje odtworzyć w fotografii. Koncentruje się głównie na ludziach, fotografii ulicznej i reportażu.

Laureat krajowych i światowych nagród fotograficznych, m.in Travel Photographer of The Year. Autor książki „Po Bajkale”, stały współpracownik magazynów i portali podróżniczych. Alpinista, w 2016 roku podjął próbę zdobycia drugiego najwyższego niezdobytego szczytu świata. Zimowy jeździec rowerowy, ma na koncie wyprawy m.in. przez zamarznięte jezioro Bajkał i Grenlandię. Ambasador marki Olympus (OM-System). Współautor podkastu o świadomym podróżowaniu „Dobra podróż” i zwolennik zrównoważonej turystyki, którą promuje m.in. poprzez fundację Modern Tourism Center.

O czym fotograf powinien zawsze pamiętać?

O dobrym humorze? :) To pomaga gdy trzeba godzinami, czasem dniami polować na zdjęcie. I nie tracić go, gdy mimo czasu i wysiłku to polowanie nie okaże się udanym. Natomiast gdy moje zdjęcia nie bardzo mi się podobają, to przypominam sobie słowa Roberta Capy, że „jeśli twoje zdjęcia nie są wystarczająco dobre, to znaczy, że nie podszedłeś wystarczająco blisko”. Jeśli chodzi o fotografię ludzi wydaje mi się to najgenialniejszą z dewiz i staram się o niej zawsze pamiętać. Celowo nie wymieniam sprzętu, bo moim zdaniem zdjęcia można robić nawet pudełkiem od zapałek.

Najtrudniejsze w pracy fotografa to…

Czekanie. I wstawanie rano, jeśli jesteś fotografem krajobrazowym czy przyrodniczym. Nie cierpię wstawać rano, dlatego moja kolekcja zdjęć zrobionych o wschodzie słońca jest raczej skromna. A większość z nich powstała przy okazji jakichś wypraw, gdy i tak byłem zmuszony wstać rano. Z kolei czekanie to domena fotografów przyrody, do których również się nie zaliczam. Jednak każdy rodzaj fotografii wymaga cierpliwości i czekania – również street i zdjęcia podróżnicze. Rozsądne gospodarowanie czasem i cierpliwość to cnoty niezbędne w tej działce fotografii.

Zostałem fotografem, aby...

Zostałem fotografem, aby robić zdjęcia :) Nigdy nie śmiałem nawet marzyć o tym, by mieć tak fantastyczną pracę jak robienie zdjęć. To zdarzyło się samo i właściwie zdarza się nadal. Nie miałem jakiegoś pomysłu, by zająć się konkretnym rodzajem fotografii, ani tym bardziej na niej zarabiać. Miałem za to marzenia, a jednym z nich była publikacja w magazynie „National Geographic”. Można więc powiedzieć, że zostałem fotografem, żeby spełniać marzenia.

Zapraszamy na National Geographic Digital Workshop!

Spotkania poprowadzi Iwona El Tanbouli-Jabłońska, dyrektorka artystyczna „National Geographic Polska”, fotografka i współwłaścicielka studia fotograficzno-filmowego F11 STUDIO. Warsztaty w ramach National Geographic Digital Workshop odbywają się online. Bilety można kupić w serwisie Eventory. Partnerem akcji jest CEWE.

CEWE
Reklama

Reklama
Reklama
Reklama