W tym artykule:

1. Kolejne znane ofiary erupcji Wezuwiusza
  2. Życie na chwilę przed wybuchem wulkanu
  3. Pompeje prawie 2 tys. lat później

W sierpniu 79 roku potężna erupcja Wezuwiusza zniszczyła miasta Pompeje, Herkulanum i Stabie. Wulkaniczny pył pokrył tętniące życiem ośrodki, grzebiąc tym samym tysiące mieszkańców. Był to jeden z najbardziej znanych i tragicznych wybuchów w historii starożytnego świata.

Przez wieki zniszczone miasta pozostawały ukryte pod warstwą popiołu, aż do momentu, gdy archeolodzy rozpoczęli prace wykopaliskowe, które trwają do dziś. Każde kolejne odkrycia pozwalają nam nie tylko lepiej zrozumieć codzienne życie starożytnych Rzymian, ale także dramatyczne okoliczności ich śmierci. I tak na przykład wiosną 2024 r. na ścianie jednego z domów w Pompejach znaleziono rysunki gladiatorów. Badacze domyślają się, że zrobiły je dzieci tuż przed wybuchem Wezuwiusza. Najnowsze znalezisko jest znacznie bardziej drastyczne, a jednocześnie cenne.

Kolejne znane ofiary erupcji Wezuwiusza

W Regionie IX, strefie intensywnie badanej przez archeologów w ostatnich latach, odkopano szczątki dwóch osób: młodego mężczyznę w wieku od 15 do 20 lat oraz kobiety w wieku od 35 do 45 lat. Naukowcy przypuszczają, że para mogła wejść tam w poszukiwaniu schronienia przed deszczem lawy, który zalał otwarte przestrzenie Pompejów po wybuchu wulkanu.

Mężczyzna i kobieta (ich pokrewieństwo pozostaje nieznane) prawdopodobnie ukryli się w małym pokoju po tym, jak inne pomieszczenia domu zaczęły wypełniać się pumeksem z erupcji wulkanu. Zamknęli drzwi i zostali uwięzieni wewnątrz. Mężczyzna zginął pod ciężarem rozpadającej się ściany. Kobieta ostała odnaleziona na łóżku. Miała przy sobie monety i biżuterię. Najprawdopodobniej liczyła na to, że uda jej się uciec przed katastrofą i uratować drogocenności.

Badacze zidentyfikowali na podłodze kilkucentymetrową warstwę popiołu, co sugeruje, że ofiary erupcji zginęły w wyniku zderzenia budynku ze strumieniem gorącego gazu i materii wulkanicznej. Według naukowców to właśnie śmiercionośny potok prawdopodobnie spowodował zawalenie się ściany, która zabiła mężczyznę. Autorzy badania twierdzą, że kobieta mogła żyć dłużej. Możliwe, że położyła się na łóżku w geście rezygnacji.

Najnowsze odkrycie archeologiczne w Pompejach / Pompeii Archaeological Park

Życie na chwilę przed wybuchem wulkanu

Ostudzony popiół zachował układ pomieszczenia i jego wyposażenie. Dzięki tworzeniu odlewów przestrzeni archeolodzy zdołali zrekonstruować wnętrze tego pokoju, w tym drewniane łóżko, stołek, skrzynię, brązowy świecznik i stół, na którym niegdyś stały przedmioty wykonane z brązu, szkła i ceramiki.

Wyjątkowe warunki, jakie panują w Pompejach, umożliwiają badaczom wgląd w zachowania dawnych mieszkańców miasta. W tym przypadku prowizoryczna sypialnia dostarcza cennych informacji o ostatnich chwilach życia ludzi podczas wybuchu w 79 r. n.e., o ich wyborach, o tym, co zabrali ze sobą i gdzie szukali schronienia.

Plaża zniszczona podczas erupcji Wezuwiusza po 2 tys. lat została otwarta dla turystów

Wezuwiusz, mimo (niskiego) ryzyka erupcji, pozostaje jedną z największych naturalnych atrakcji turystycznych Włoch. Przyjezdni chętnie odwiedzają też tereny zniszczone przez żywioł 2 tys. l...
Plaża zniszczona podczas erupcji Wezuwiusza ponownie otwarta
Plaża zniszczona podczas erupcji Wezuwiusza ponownie otwarta, fot. Marco Cantille

Pompeje prawie 2 tys. lat później

Na terenie Pompejów działa obecnie park archeologiczny otwarty dla turystów. To jedno z najważniejszych stanowisk badawczych w Europie i na świecie. Odwiedzający mogą przespacerować się ulicami starożytnego miasta, które zachowało się w niesamowitym stanie dzięki warstwie popiołu, jaka przykryła je podczas erupcji blisko 2 tys. lat temu. W Pompejach można zobaczyć też pozostałości domów, świątyń, łaźni, teatrów, a nawet freski i mozaiki, które przetrwały wieki.

Najbardziej znane obiekty w Pompejach to: amfiteatr, forum, Villa dei Misteri (Willa Misteriów) oraz zachowane w popiele odlewy ciał mieszkańców miasta.

Co ciekawe, Wezuwiusz jest wciąż aktywny, choć obecnie pozostaje w stanie uśpienia. Ostatnia większa erupcja miała miejsce w 1944 roku. Naukowcy monitorują wulkan, aby w porę ostrzec o ewentualnym zagrożeniu. Wezuwiusz jest jednym z najbardziej kontrolowanych wulkanów na świecie, co minimalizuje zagrożenie dla odwiedzających.

Źródło: E-Journal of the Excavations of Pompeii.

Mateusz Łysiak

Dziennikarz zakręcony na punkcie podróżowania. Pierwsze kroki w mediach stawiał w redakcjach internetowej i papierowej magazynu „Podróże”. Redagował i wydawał m.in. w gazeta.pl i dziendobrytvn.pl. O odległych miejscach (czasem i tych bliższych) lubi pisać nie tylko w kontekście turystycznym, ale też przyrodniczym i społecznym. Marzy o tym, żeby zobaczyć zorzę polarną oraz Machu Picchu. Co poza szlakiem? Kuchnia włoska, reportaże i pływanie.