"Ten model wszystko zmienił." Brownie - aparat i styl życia
„Weź ze sobą Brownie” − głosił reklamowy slogan, i w 1900 r., kiedy wprowadzono aparaty na rynek, 150 tys. osób postąpiło w myśl tego hasła.
Do roku 1907 sprzedano ponad milion sztuk. Sprzęt otrzymał nazwę po bohaterach XIX-wiecznej serii książek dla dzieci The Brownies. Łatwy w obsłudze aparat był pomysłem George’a Eastmana, założyciela Eastman Kodak Company. Na początku kosztował dolara, dzięki czemu fotografia stała się dostępna dla każdego, m.in. Ansela Adamsa, który pierwszego Brownie dostał od rodziców w czasie wycieczki do Parku Narodowego Yosemite.
Zobacz galerię retro-aparatów Brownie!
Aż do roku 1970, kiedy to przestano go produkować, aparat uwieczniał krajobrazy, zwierzęta i dzieci, pomagał zachować wspomnienia z wesel, uroczystości szkolnych, imprez urodzinowych, świąt i mnóstwa innych wydarzeń. Zanim Brownie wszedł na rynek, fotografia była zajęciem niezwykle drogim, dlatego zajmowali się nią tylko nieliczni. Ten model wszystko zmienił. – Kodak nie sprzedawał jedynie aparatu fotograficznego, ale też styl życia – mówi Todd Gustavson, kustosz w muzeum George Eastman House. Ranga wydarzenia rosła, gdy miał je uwiecznić aparat Brownie. To przez jego wizjer patrzono na świat.
1 z 17
Brownie
2 z 17
Brownie
3 z 17
Brownie
4 z 17
Brownie
5 z 17
Brownie
6 z 17
Brownie
7 z 17
Brownie
8 z 17
Brownie
9 z 17
Brownie
10 z 17
Brownie
11 z 17
Brownie
12 z 17
Brownie
13 z 17
Brownie
14 z 17
Brownie
15 z 17
Brownie
16 z 17
Brownie
17 z 17
Brownie