W tym artykule:

1. Tajemnice jaskini Cueva Des-Cubierta
  2. Jakie tajemnice skrywali neandertalczycy?

W badaniu, które zostało opublikowane w czasopiśmie naukowym „Nature Human Behavior” archeolodzy opisują miejsce znaleziska oraz starają się ustalić, dlaczego właśnie tam zostały ukryte znalezione czaszki.

Tajemnice jaskini Cueva Des-Cubierta

To jaskinia znajdująca się w Hiszpanii w okolicach Madrytu. Pierwszy raz została odkryta w 1978 roku. Od tego czasu archeolodzy wielokrotnie badali to miejsce, ponieważ stało się jasne, że neandertalczycy wykorzystywali jaskinię do celów rytualnych.

W Cueva Des-Cubierta znaleziono kości i narzędzia, a nawet szczątki neandertalskiego dziecka. W najnowszym badaniu jaskini, archeolodzy wspięli się na jej trzeci poziom, by sprawdzić, czy neandertalczycy również z niego korzystali.

Na miejscu naukowcy odnaleźli wiele narzędzi oraz duże czaszki zwierząt, również tych roślinożernych. Czaszki były bardzo dokładnie oddzielone od reszty ciała. Zostały obrobione przy użyciu specjalistycznych narzędzi, a czasem nawet z pomocą ognia.

Wspólna cechą czaszek były rogi. Pochodziły one od żubrów, turów i wymarłych gatunków bydła. Archeolodzy odnaleźli również czaszki pięciu samców jeleni z porożem oraz dwóch nosorożców. Odkrycie czaszki tego ostatniego zwierzęcia było największym zaskoczeniem dla badaczy.

Badania próbek pobranych z asteroidy Itokawa wykazały, że jest ona niemal tak stara jak Układ Słoneczny. A to wskazuje, że należy do typu planetoid, który jest nadspodziewanie trwały. I na...
Czy istnieją wieczne asteroidy? Pewien ich typ jest praktycznie niemożliwy do zniszczenia, odkryli naukowcy (fot. Curtin University)

Jakie tajemnice skrywali neandertalczycy?

Zespół archeologów uważa, że znalezienie takiej ilości czaszek w jaskini to nie tylko kwestia skutków ubocznych zdobywania pożywienia. Czaszki co prawda były bardzo duże, ale zapewniały niewielką ilość mięsa. Jedna z teorii naukowców mówi, że te znaleziska mogły służyć jako myśliwskie trofea.

Piotr Kolasa

Pasjonat motoryzacji, podróży i piłki nożnej. W redakcji National-Geographic.pl odpowiada za media społecznościowe i nowe technologie.