W tym artykule:

  1. Charakterystyka mitologii chińskiej
  2. Bóstwa mitologii chińskiej
  3. Mityczne stwory mitologii chińskiej
  4. Mityczne miejsca w mitologii chińskiej
  5. Najważniejsze mity chińskie
  6. Ciekawostki o mitologii chińskiej
Reklama

Mity należą do najważniejszych pamiątek po dawnych cywilizacjach. Opowieści o bóstwach pozwalają nam lepiej poznać starożytnych – zrozumieć ich pojmowanie świata i sensu istnienia. Analizując opowieści dawnych ludów, można dostrzec pewne cechy wspólne między nimi, nie tylko w obszarze wyobrażeń na temat stworzenia świata i człowieka, ale także w kanonie bóstw.

Nic dziwnego. Starożytne cywilizacje europejskie w dużej mierze przenikały się wzajemnie, co nie pozostawało bez wpływu na ich kulturę. Najlepszym tego przykładem jest mitologia rzymska, dla której podstawą była mitologia grecka – jeden z kluczowych składników dziedzictwa kulturowego Hellady. Z kolei wizja świata duchowego i materialnego, który maluje mitologia nordycka, w dużej mierze pozostaje zbieżna z innymi germańskimi wierzeniami. Cywilizacja chińska przez długi czas rozwijała się w warunkach izolowanych, co dziś jest widoczne szczególnie w obszarze kulturalnym i religijnym.

Charakterystyka mitologii chińskiej

Starożytnych wierzeń chińskich nie da się utożsamić z żadną konkretną religią. Wynika to z faktu, że dawna cywilizacja chińska nie uznawała absolutnego i bezrefleksyjnego kultu bóstw. Starożytni Chińczycy ukierunkowali swoją wiarę na systemy filozoficzno-religijne, które były wyrazem uznawanych przez nich wartości etycznych.

Wielki wybuch, wola Boga, a może śmierć boskiej istoty? 5 mitów o powstaniu człowieka i świata

Jak powstaliśmy? Skąd pochodzimy i jaka jest nasza rola w świecie? Na te pytania ludzkość szukała odpowiedzi od zawsze. Znajdywała ją w mitach.
shutterstock_152934551

Filozoficzne postrzeganie czasu, natury człowieka i jego miejsca w otaczającym go świecie przełożyło się na niezwykle rozbudowaną mitologię. W wierzeniach ludu starożytnych Chin, najwyższą siłę we wszechświecie stanowiło tian, czyli niebo. W konfucjańskiej literaturze słowo „niebo” jest wyrażane poprzez określenie haotian, gdzie znak hao symbolizuje słońce. Haotian to zatem „niebo pełne słońca”. Właśnie tak Chińczycy wyobrażali sobie nieomylnego boga. Z kolei określenie mintian charakteryzowało pochmurne niebo, będące wyobrażeniem bóstwa sprawiedliwego.

Oprócz nieba i zachodzących na nim zjawisk, Chińczycy czcili także inne siły siły natury. Obok kultu tian funkcjonował bowiem także kult ziemi. Człowiek był postrzegany jako istota zależna od natury: dostępności lasów jako źródła budulca i pożywienia. Xjawiska związane z siłą żywiołów uważano za narzędzie kary, którym władali bogowie. Wszystko to sprowadzało się do osobliwego postrzegania sensu istnienia człowieka. W wierzeniach starożytnych Chińczyków, każda istota ludzka przychodziła na świat, by wieść harmonijne życie, zgodne z zapętlającymi się cyklami czasu.

Bóstwa mitologii chińskiej

Chiński panteon jest niezwykle rozbudowany i bogaty. W tradycji taoistycznej, najwyższe nadistoty tworzą Triadę Czystych. Zaliczają się do niej: Yuanshi Tianzun, postrzegany jako najwyższy z bogów i praprzyczyna wszechrzeczy, Lingbao Tianzun i Daode Tianzun.

Ważną pozycję w panteonie zajmuje także Ośmiu Nieśmiertelnych, czyli mędrcy, którzy w trakcie swojego życia posiedli nadprzyrodzone zdolności, a po odejściu ze świata materialnego zyskali nieśmiertelność o boską cześć. Do tej grupy bóstw zaliczają się: He Xiangu, Cao Guojiu, Li Tieguai, Lan Caihe, Lu Dongbin, Han Xiangzi, Zhang Guolao i Zhongli Quan.

Inne ważne bóstwa chińskie to między innymi:

  • Fuxi – pierwszy z mitycznych władców Chin,
  • Nugua – siostra i żona Fuxi, stwórczyni rasy ludzkiej,
  • Xiwangmu – najwyższa bogini w mitologii chińskiej,
  • Bi Fang – bóg ognia,
  • Chi You – bóg wojny.

Mityczne stwory mitologii chińskiej

Chińskie mity obfitują nie tylko w bóstwa, ale także w niezwykłe stwory. Te kojarzone są przede wszystkim ze smokami. W tradycji chińskiej przedstawiany jest jako stworzenie podobne do węża, ale mające wielkie szpony. W ludowych opowieściach jest przedstawiany jako bóg deszczu i pogody, w niektórych także jako bóg oceanów.

Nie sposób wymienić i opisać wszystkie niezwykłe istoty, które pojawiają się w chińskich mitach. Najważniejsze z nich to:

  • lew chiński – symbol potęgi i dostojeństwa,
  • Kui – jednonoga bestia, demon i władca piorunów,
  • Huli jing – lis,
  • Ba She – wąż pożerający słonie,
  • Chun – ptak strzegący szat Żółtego Cesarza,
  • Fenghuang – chiński odpowiednik Feniksa.

Mityczne miejsca w mitologii chińskiej

Właściwie w każdej starożytnej kulturze pojawiały się opowieści o niezwykłych krainach. Poniżej wymieniamy najważniejsze miejsca w mitologii chińskiej.

  1. Yaochi – dom bogini Xiwangmu.
  2. Xuanpu – boska kraina na górze Kunlun.
  3. Penglai – mityczna wyspa cudów na Morzu Wschodniochińskim.
  4. Fusang – mityczna wschodnia kraina, przez niektórych identyfikowana z Ameryką.

Najważniejsze mity chińskie

Właściwie w każdej starożytnej kulturze, nadrzędną pozycję zajmowały opowieści o stworzeniu świata, bóstw i człowieka. To właśnie mity kosmogoniczne, teogoniczne i antropogeniczne stanowią punkt wyjścia dla kolejnych. Najdosadniej bowiem obrazują sposób pojmowania świata przez daną cywilizację.

Starożytni Chińczycy wyobrażali sobie akt stworzenia świata na różne sposoby, ale w każdej opowieści pojawia się jeden wspólny mianownik: chaos. Zanim uformował się świat, był tylko Hundun – prastara istota będąca uosobieniem odwiecznego chaosu. Niektóre mity przedstawiają go jako materię bez określonej postaci. Inne wskazują, że był podobny do człowieka – miał ręce i nogi oraz twarz, ale na niej ptasi dziób, a w przestrzeni unosił się na wielkich skrzydłach. Kolejne wskazują, że Hundun był nieokreślonym zwierzęciem – miał sylwetkę psa, ale jego ciało było pokryte długą sierścią i wspierało się na niedźwiedzich łapach. Z postaci Hunduna powstały dwa bóstwa: jin, czyli ziemia, i jang, czyli niebo.

Według innej opowieści, zanim powstały niebo i ziemia istniało tylko gigantycznej jajko, w którym panoszył się odwieczny chaos. Wśród krążącej energii przez 18 tys. lat dojrzewał Pangau. Gdy istota ta wreszcie osiągnęła wiek męski, za pomocą topora i dłuta rozłupała skorupę chaosu. Tak oto prastara materia została uwolniona. Z lżejszej i czystej powstało niebo, natomiast z cięższej i brudnej – ziemia.

Symbol smoka przywędrował w średniowieczu do Polski z Brytanii. Za sprawą angielskiego następcy tronu

Smok w heraldyce występował wyłącznie na Wyspach Brytyjskich. Na kontynencie europejskim był symbolem zła. Okazuje się jednak, że pozytywny symbol smoka pojawia się również w Polsce.
Jak symbol smoka przywędrował w średniowieczu do Polski z Brytanii? (fot. 118839298, Kostiantyn Ivanyshen, via Shutterstock)
Jak symbol smoka przywędrował w średniowieczu do Polski z Brytanii? (fot. 118839298, Kostiantyn Ivanyshen, via Shutterstock)

Jak według chińskich wierzeń powstał człowiek? Jako stwórczynię rasy ludzkiej, najstarsza antropogeniczna opowieść wymienia boginię Nugua. Gdy niebo oddzieliło się od ziemi, Nugua sięgnęła po żółtą glinę i ulepiła z niej mężczyznę i kobietę. Formowała kolejne postaci, aż w końcu zaczęło ją to nudzić. Wtedy sięgnęła po gałąź, zanurzyła ją w błocie i zaczęła je rozrzucać dookoła. W ten sposób powstali kolejni ludzie. Ci, których ulepiła z żółtej gliny, stworzyli arystokrację. Osoby powstałe z błota należały do niższego stanu społecznego.

Ciekawostki o mitologii chińskiej

Powyżej wymieniliśmy najważniejsze informacje na temat mitologii chińskiej. Na zakończenie zostawiliśmy kilka interesujących ciekawostek na temat wierzeń jednej z najstarszych cywilizacji.

Reklama
  1. Jest prawdopodobne, że starożytni Chińczycy nie przywiązywali zbyt dużej uwagi do wyobrażeń związanych ze stworzeniem człowieka, a przynajmniej nie w takim stopniu, jak cywilizacje europejskie. Świadczy o tym fakt, że najstarszy znany chiński mit antropogeniczny jest datowany na okres panowania Hanów.
  2. O ile w niemal wszystkich kulturach smok jest postrzegany jako zwiastun nieszczęścia, to w chińskiej tradycji ludowej jest pozytywnym symbolem, odnoszącym się do mocy przynoszącej szczęście.
  3. Wiele starożytnych ludów postrzega stworzenie świata jako wyłonienie się czegoś z niczego. W mitologii chińskiej akt ten jest rozumiany jako zamiana formy bezkształtnej w uporządkowaną.

Nasz ekspert

Artur Białek

Dziennikarz i redaktor. Wcześniej związany z redakcjami regionalnymi, technologicznymi i motoryzacyjnymi. W „National Geographic” pisze przede wszystkim o historii, kosmosie i przyrodzie, ale nie boi się żadnego tematu. Uwielbia podróżować, zwłaszcza rowerem na dystansach ultra. Zamiast wygodnego łóżka w hotelu, wybiera tarp i hamak. Prywatnie miłośnik literatury.
Reklama
Reklama
Reklama