W tym artykule:

1. Dwa grobowce
  2. Starożytny handel

Niezwykła i drogocenna biżuteria została odkryta w dwóch grobowcach z Epoki Brązu. Archeologowie twierdzą, że pochodzi sprzed 3000 lat i została wykonana za czasów panowania egipskiej królowej Nefertiti. Naukowcy uważają również, że odkrycie rzuca światło na historie o tym, jak wyglądał handel pomiędzy starożytnym Egiptem a Cyprem.

Dwa grobowce

Grobowce zostały odnalezione już w 2018 r. przez grupę archeologów ze szwedzkiego Uniwersytetu w Gothenburgu. Odkrycia dokonano w starożytnym mieście Hala Sułtan Tekke. W mogiłach znaleziono 155 szczątków człowieka oraz ok. 500 przedmiotów związanych z pochówkiem, które były ułożone warstwami jedne na drugich. Badacze podejrzewają, że to sugeruje, iż komory grobowe były przeznaczone dla co najmniej kilku pokoleń.

-Znalezisko wskazuje, że są to krypty rodzinne, należące do elity rządzącej w starożytnym mieście. - mówił w oświadczeniu Peter Fischer, kierownik wykopalisk. - Znaleziony szkielet pięciolatka miał na sobie złotą biżuterię, w tym naszyjnik, tiarę i kolczyki. Dziecko na pewno musiało pochodzić z bogatej rodziny – dodaje Fischer. Wśród przedmiotów, które znajdowały się w grobowcach oprócz biżuterii były to pamiątki wykonane ze srebra, brązu i kości słoniowej. Archeologowie znaleźli również ceramiczne naczynia do picia w kształcie byka. Autorzy odkrycia uważają, że prawdopodobnie urządzano tam uczty na cześć zmarłych.

Starożytny handel

Naukowcy odnaleźli również czerwony kamień szlachetny karneol pochodzący z Indii, niebieski kamień lapis lazuli z Afganistanu oraz bursztyn znad Bałtyku. To niesamowicie odkrycie ujawnia, że starożytni Cypryjczycy brali udział w międzynarodowym handlu. Archeologowie znaleźli również biżuterie w kształcie skarabeusza i szczątki ryb, które były importowane z Doliny Nilu.

- Porównaliśmy znalezione przedmioty z tymi z Egiptu. Okazuje się, że większość z nich pochodzi z czasów Nefertiti i jej męża Echnatona, czyli z ok. 1350 r. p.n.e. - przekonuje Fischer. Według niego złoty naszyjnik w kształcie kwiatu lotosu z inkrustowanymi kryształami jest bardzo podobny do tego, który nosiła egipska królowa.

Jak wygląda pierwsze podwodne muzeum? Niedawno otwarto je na Cyprze [RELACJA]

Jeśli wątpiliście czy na polu połączenia sztuki i natury coś jeszcze może was zaskoczyć to mamy dobre wiadomości. Zaledwie kilka tygodni temu na Cyprze otwarto pierwsze podwodne muzeum szt...
Jak wygląda pierwsze podwodne muzeum? Niedawno otwarto je na Cyprze [RELACJA]
fot. Krzysztof Flis

Grupa odkrywców wykopała również pieczęć w kształcie walca, która wykonana została z hematytu. Badacze ustalili, że pochodzi z Mezopotamii. Widnieje na niej napis, który archeologom udało się rozszyfrować.

- Tekst składa się z trzech linijek, a w każdej widnieją trzy imiona. To Amurru, bóg czczony w Mezopotamii. Pozostałe dwa należą do ojca i syna. Obydwoje byli władcami kraju. Teraz próbujemy ustalić, jak to się stało, że pieczęć trafiła na Cypr. Kraj ten jest przecież oddalony o 1000 kilometrów od miejsca, w którym została wykonana - informują naukowcy.

Archeolodzy napisali w oświadczeniu, że znalezisko wymagało od nich bardzo skrupulatnej pracy, trwającej cztery lata. Kości pochowane w mogiłach były wyjątkowo kruche, dlatego musieli bardzo uważać. W planach jest teraz przeprowadzenie testu DNA szczątek, aby sprawdzić stopień pokrewieństwa poszczególnych osób.

Źródło: Live Science