W tym artykule:

  1. Tajemnicza najpiękniejsza kobieta średniowiecza
  2. Uta z Naumburga – niemiecka hrabianka czy kijowska branka?
  3. Fundatorka naumburskiej katedry
  4. Wyniosła Niemka i uśmiechnięta Polka, a może…?
Reklama

W grudniu 1937 r. na ekranach amerykańskich kin pojawił się pierwszy pełnometrażowy film wytwórni Walta Disneya. Produkcja nosiła tytuł „Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków". Głównym czarnym charakterem była w nim Zła Królowa odziana w charakterystyczny płaszcz z wysokim białym kołnierzem. Wśród kobiet, które posłużyły jako inspiracja do wyglądu tej postaci, wymienia się hollywoodzkie aktorki Joan Crawford, Gretę Garbo i Marlene Dietrich oraz… średniowieczną margrabinę Utę z Naumburga.

Tajemnicza najpiękniejsza kobieta średniowiecza

Niemiecka arystokratka uznawana jest za jedną z najpiękniejszych kobiet swej epoki. W nazistowskich Niemczech prezentowano jej pomnik jako wizerunek idealnej Aryjki. Z kolei włoski intelektualista Umberto Eco w swojej słynnej książce „Historia piękna" napisał: „Gdyby mnie zapytano, z którą kobietą w historii sztuki poszedłbym na kolację i z którą spędziłbym wieczór, byłaby to Uta z Naumburga”. Kim zatem była tajemnicza kobieta-symbol?

Chociaż o pomniku margrabiny Uty powstało wiele artykułów naukowych i esejów, prawdziwy życiorys arystokratki pełen jest białych plam. Nie ma nawet pewności, kim byli jej rodzice. Do niedawna powszechnie uważano, że była córką saskiego hrabiego Adalberta z Ballenstedt i margrabianki Hiddy oraz siostrą Esica, przodka dynastii askańskiej. Dziadkiem Uty ze strony matki byłby więc margrabia Marchii Łużyckiej Hodon. To tego władcę w 972 r. pokonał pod Cedynią pierwszy historyczny władca Polski Mieszko I i jego brat Czcibor.

W 2001 r. niemiecki badacz Lutz Partenheimer podał jednak w wątpliwość wiadomości na temat pochodzenia Uty. Jego sceptycyzm podzielił 11 lat później Volker Schimpff. Zauważyli oni bowiem, że pierwsza wzmianka o rodzicach Uty pochodzi dopiero ze spisanej ok. 1570 r. kroniki pastora Andreasa Popperoda. Wiarygodność przekazu może jednak budzić wątpliwości.

Miasto Naumburg leży w środkowych Niemczech, w rejonie winiarskim Saale-Unstrut. Fot. Sina Ettmer Photography/Shutterstock

Uta z Naumburga – niemiecka hrabianka czy kijowska branka?

Najpóźniej ok. 1026 r. Uta została żoną Ekkeharda, syna margrabiego Miśni Ekkeharda I i Swanhildy z dynastii Billungów. Był on podwójnie spowinowacony z Bolesławem Chrobrym. Na przełomie 1002 i 1003 r. jego starszy brat Herman ożenił się z córką polskiego monarchy Regelindą. A na początku 1018 r. jego siostra Oda została żoną samego Chrobrego.

W 2023 r. niemiecki prawnik i historyk Dieter Riemer wysunął teorię, jakoby do małżeństwa Uty i Ekkeharda doszło w 1018 r. po wyprawie Bolesława Chrobrego na Kijów. Słynna margrabina z pomnika była jego zdaniem przedstawicielką dynastii Rurykowiczów – córką władcy Rusi Kijowskiej Włodzimierza I Wielkiego i siostrą Jarosława I Mądrego. Według badacza Ekkehard był jednym z trzystu rycerzy saskich, którzy uczestniczyli w wyprawie kijowskiej i 14 sierpnia 1018 r. triumfalnie wkroczyli z polskim księciem do miasta. „Obecne były przy tym: macocha wspomnianego księcia [Jarosława Mądrego – przyp. aut.], jego żona oraz dziewięć jego sióstr, z których jedną, dawniej sobie upatrzoną, ten stary wszetecznik Bolesław uprowadził bezwstydnie, zapominając o swojej ślubnej małżonce” – opisywał dramatyczne wydarzenia Thietmar z Merseburga w swojej kronice.

Riemer uważa, że Ekkehard także zabrał z Kijowa jedną z sióstr Jarosława Mądrego, która po przejściu z prawosławia na katolicyzm przyjęła imię Uta. Choć niemiecki naukowiec słusznie kwestionuje dotychczasowe ustalenia dotyczące pochodzenia Uty, swoją własną teorię opiera przede wszystkim na wyglądzie pomnika z naumburskiej katedry. Korona na głowie margrabiny sugeruje bowiem, że pochodziła z rodu królewskiego lub przynajmniej książęcego, nie zaś hrabiowskiego.

Thietmar nie wymienia jednak Ekkeharda wśród uczestników wyprawy kijowskiej. A z pewnością wspomniałby o nim, biorąc pod uwagę, że to właśnie jego siostrę zdradził Chrobry z księżniczką kijowską. Hipoteza Riemera nie spotkała się do tej pory z odpowiedzią ze strony innych historyków. Na razie więc należy oznaczyć ją dużym znakiem zapytania.

Ryksa śląska jako jedyna Polka została cesarzową Hiszpanii. W jej życiorysie nadal jest wiele tajemnic

Spośród licznych przedstawicielek dynastii Piastów tylko jedna księżniczka dostąpiła godności cesarzowej Hiszpanii. Córka Władysława II Wygnańca Ryksa śląska początkowo dzieliła z r...
Ryksa śląska jako jedyna Polka została cesarzową Hiszpanii. W jej życiorysie nadal jest wiele tajemnic (ryc. Liber Feudorum Maior, public domain)
Ryksa śląska jako jedyna Polka została cesarzową Hiszpanii. W jej życiorysie nadal jest wiele tajemnic (ryc. Liber Feudorum Maior, public domain)

Fundatorka naumburskiej katedry

Najpóźniej w 1021 r. Ekkehard i jego starszy brat, margrabia Miśni Herman, ufundowali w zachodniej części Naumburga niewielkich rozmiarów kościół Najświętszej Maryi Panny. W 1028 r., po przeniesieniu do miasta siedziby biskupstwa, zainicjowali budowę katedry w stylu wczesnoromańskim. Zarówno Uta, jak i żona Hermana Regelinda wspierały działalność swoich mężów, obie znajdują się bowiem wśród fundatorów obiektu wymienionych w dokumencie biskupa Naumburga Teodoryka z 1249 r. W 1034 r. Ekkehard został margrabią łużyckim, a po śmierci starszego brata w 1038 r. także margrabią Miśni jako Ekkehard II. Zmarł 24 stycznia 1046 r. i został pochowany w katedrze w Naumburgu, która została konsekrowana kilka lat przed jego śmiercią.

Małżeństwo Ekkeharda II i Uty było bezpotomne. Nie wiadomo, czy margrabina zdążyła zobaczyć ukończoną katedrę. Datę dzienną jej zgonu – 23 października – przekazały nekrologi naumburskie, lecz rok pozostaje nieznany. Mediewiści zgodnie twierdzą, że zmarła przed 1046 r. Nie była bowiem wymieniona wśród spadkobierców Ekkeharda II, który cały swój majątek wraz z tytułem margrabiego Miśni zapisał cesarzowi Henrykowi III. Według późnego przekazu Andreasa Popperoda po śmierci margrabiny jej posag został podzielony między cesarzową Agnieszką z Poitou i klasztor w Gernrode, w którym przeoryszą miała być jej siostra Hazecha von Ballenstedt.

Wyniosła Niemka i uśmiechnięta Polka, a może…?

W czasie trwającej w latach 1250–1260 przebudowy katedry w Naumburgu wzniesiono kamienne posągi jej dwunastu fundatorów, m.in. Ekkeharda II i Uty oraz Hermana i Regelindy. Rzeźba zimnej i wyniosłej Uty, która przysłania swoją piękną twarz płaszczem kontrastuje z posągiem Regelindy, której charakterystyczny uśmiech przyniósł miano „śmiejącej się Polki”. Fotografia posągu Uty była wielokrotnie reprodukowana na pocztówkach i znaczkach pocztowych jako jeden z najważniejszych obiektów sztuki niemieckiej czasów średniowiecza.

W ostatnich latach pojawiły się jednak głosy kwestionujące powszechne spojrzenie na słynną rzeźbę. Część historyków sztuki (m.in. Willibald Sauerländer) sugeruje, że dotychczasowa identyfikacja postaci z katedry naumburskiej była błędna. To Uta miała być przedstawiona na posągu przedstawiającym rzekomo „śmiejącą się Polkę”, a Regelinda na symbolu niemieckiej kultury.

Reklama

Wyjaśniałoby to zagadkę korony. Żona margrabiego Hermana była córką polskiego króla. Była więc uprawniona do takiego nakrycia głowy. Mediewiści odnoszą się do tej nowej interpretacji z pewną dozą sceptycyzmu. Być może obawiając się, jak wiele mitów może ona zburzyć. Okazałoby się bowiem, że ideałem Aryjki w III Rzeszy i najsłynniejszą niemiecką pięknością była Polka. W całym tym zamieszaniu pewne jest jedno. Niemal tysiąc lat po swojej śmierci Uta nadal rozpala wyobraźnię badaczy, a tajemnice towarzyszące jej pomnikowi cały czas czekają na rozwiązanie.

Nasz ekspert

Marek Teler

Dziennikarz, popularyzator historii, bloger. Absolwent Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego. Autor książek „Kobiety króla Kazimierza III Wielkiego", „Zapomniani artyści II Rzeczypospolitej", „Zagadka Iny Benity". „ AK-torzy kontra kolaboranci" (Nagroda Klio III stopnia w kategorii varsaviana) i „Upadły amant. Historia Igo Syma". Publikował na łamach magazynów „Focus Historia” i „Skarpa Warszawska” oraz na portalu historycznym Histmag.org.
Reklama
Reklama
Reklama