W tym artykule:

1. Spinozaur to jedyny dinozaur, który prowadził tryb ziemnowodny
  2. Większa gęstość kości czyni lepszym pływakiem?
  3. Czy big data jest przyszłością paleontologii?

W czasie badań grupa naukowców przeanalizowała 380 kości, które należały do 250 zwierząt. Były to zarówno stworzenia żyjące, jak i wymarłe, lądowe, morskie i latające. Badacze przeprowadzili densynometrię kości, aby określić ich gęstość. Chodziło o to, aby sprawdzić, czy istnieje zależność pomiędzy strukturą kości a trybem życia.

Spinozaur to jedyny dinozaur, który prowadził tryb ziemnowodny

Naukowcy stwierdzili, że zwiększona gęstość kości świadczy o tym, że stworzenie jest lepiej przystosowane do życia w wodzie. Spośród wszystkich czterdziestu badanych dinozaurów, tylko spinozaur miał taką strukturę kości, co mogło świadczyć o jego dobrym przystosowaniu do wodnego życia. Najnowsze badania zostały opublikowane w prestiżowym czasopiśmie naukowym „Nature".

5 najciekawszych odkryć dotyczących dinozaurów w 2021 roku

W 2021 r. dowiedzieliśmy się znacznie więcej o dinozaurach. Oto 5 najciekawszych odkryć mijającego już roku.
Embrion dinozaura
Fot. Lida Xing

Spinozaury były jednymi z największych znanych nam teropodów. Mogły ważyć nawet 7 ton i mierzyć aż 16 metrów długości. Miały wydłużony pysk, który przypominał paszczę krokodyla. Jego przednie kończyny były niewielkie, ale i tak dłuższe niż na przykład u słynnego T. rexa, czyli tyranozaura. Miały długi ogon i bardzo charakterystyczny „żagiel” na grzbiecie. Paleontolodzy sugerują, że taka konstrukcja mogła służyć do termoregulacji lub wabienia partnera w trakcie okresu godowego.

Większa gęstość kości czyni lepszym pływakiem?

Badacze w swojej pracy zwrócili uwagę na to, że spinozaury miały naprawdę wysoką gęstość kostną. Dużo większą niż inne, znane nam dinozaury lądowe. Paleontolodzy twierdzą, że to w znacznym stopniu ułatwiało im pływanie. Badacze twierdzą, że kości spinozaura miały podobną gęstość do kości hipopotama. Ten zaś, jak powszechnie wiadomo, jest bardzo dobrym pływakiem.

Rodzaje dinozaurów - ciekawostki i opisy gatunków. Co wiemy o tych pradawnych gadach?

Jakie rozróżniamy gatunki dinozaurów? Zapraszamy na wycieczkę do prehistorycznego świata, którym władały olbrzymie potwory.
Rodzaje dinozaurów - ciekawostki i opisy gatunków (fot. Getty Images)

Paleontolodzy zaznaczają jednak, że spinozaury nie spędzały w wodzie zbyt dużo czasu. Polowały przede wszystkim zanurzając się na moment. – Nozdrza spinozaura nie są umieszczone w tym samym miejscu, jak na przykład nozdrza hipopotamów lub krokodyli – mówi Thomas Holtz, paleontolog Uniwersytetu Maryland. Zwierzęta te spędzają czas głównie w zanurzeniu. Spinozaury natomiast nie potrafiły wytrzymać tak długo pod wodą.

Uczeni, którzy brali udział w najnowszych badaniach przekonują również, że spinozaury raczej nie pływały zbyt szybko. Wszystko przez swój wyjątkowy i duży „żagiel” na grzbiecie. Naukowcy uważają, że dinozaur ten powoli dryfował na powierzchni wody i czekał na dogodną okazję, aby zanurkować i zapolować na swoją ofiarę.

Czy big data jest przyszłością paleontologii?

Naukowcy podkreślają, że w trakcie badania stworzyli olbrzymią bazę danych. Analizując gęstość kości, oprócz dinozaurów, badali między innymi foki, wieloryby, słonie, myszy czy kolibry. Chodziło o to, żeby zastosować tak zwaną analizę big data.

W Państwie Środka znaleziono szczątki należące do nieznanego wcześniej gatunku stegozaura. Według naukowców może to być najstarszy stegozaur odkryty w Azji.
Nowy gatunek niewielkiego stegozaura został odkryty w Chinach. Czy tam wyewoluowały te dinozaury? (fot. Banana Art Studio)

Chcieliśmy sprawdzić tę korelację zarówno wśród zwierząt, które ważą kilka gramów, jak ich tych których waga przekracza kilka ton – powiedział Matteo Fabbri, dokumentalista z Field Museum w Chicago, który był głównym autorem badań.

Autorzy badań podkreślają, że dokładne ustalenie trybu życia spinozaura jest trudne i czasochłonne oraz wymaga odnalezienia większej liczby osobników. Podkreślają jednak, że ich metoda może być przyszłością paleontologii. Duże i różnorodne zbiory danych mogą rzucić nowe światło na wiele spraw, które do tej pory pozostają niewyjaśnione.

Źródło: Nature