W tym artykule:

1. Jak ludzie przetrwali ostatni okres epoki lodowcowej?
  2. Migracja była kluczem do przetrwania
  3. Naukowcy we Włoszech odkryli ślady obecności ludzi z epigrawetien

Ostatni okres zlodowacenia na Ziemi zakończył się ok. 21 tysięcy lat temu. Klimat naszej planety był wówczas znacznie chłodniejszy niż obecnie. Lądolód pokrywał znaczne obszary Ziemi, a jego obecność miała bardzo duży wpływ na klimat. W trakcie epoki lodowcowej występowało wiele ekstremalnych zjawisk, takich jak zwiększona aktywność wulkaniczna, trzęsienia ziemi i zmiany poziomu morza. To nie był łatwy czas zarówno dla ludzi, jak i dla zwierząt i roślin.

Jak ludzie przetrwali ostatni okres epoki lodowcowej?

Naukowcy z Uniwersytetu w Tybindze dokonali analizy genomów 356 ludzi, którzy żyli nawet 35 000 lat temu. Ich szczątki pochodziły z 14 różnych krajów Europy i Azji Środkowej. Według badań pierwsi przedstawiciele Homo sapiens pojawili się w Eurazji ok. 47 000 lat temu, ale większe populacje powstawały znacznie później. Badacze postanowili zbadać dzieje naszych przodków, którzy zamieszkiwali z region Europy Środkowej i Południowej i dowiedzieć się, jak ludzie przetrwali ten trudny okres w historii naszego globu.

Najstarszy na świecie kawałek lodu może skrywać tajemnice epoki lodowcowej

Pęcherzyki powietrza sprzed 1,5 miliona lat odkryto w najstarszym na świecie rdzeniu lodowym, którego wiek szacuje się na 2,7 mln lat. Próbki powietrza zawierają niższe niż się spodziewano...
Najstarszy rdzeń lodowy liczy 2,7 mln lat (fot. Getty Images)

Badacze doszli do zaskakujących wniosków. Populacje z różnych regionów prawdopodobnie były blisko związane z kulturą grawecką, która była w Europie rozpowszechniona w latach 30 000–22 000 p.n.e. Kultura ta charakteryzowała się wyrobami kamiennymi w postaci ostrzy tylcowych mocowanych w kościanych bądź drewnianych oprawach. Wytwarzali także figurki kobiet, które zwane są dziś jako paleolityczne Wenus.

Migracja była kluczem do przetrwania

Przedstawiciele kultury graweckiej udoskonalili techniki polowania. W zdobywaniu pożywienia używali nie tylko oszczepów, ale również łuków. Potrafili również skutecznie gospodarować zdobytym jedzeniem. Naukowcy odkryli, że badane przez nich populacje zbieracko-łowieckie wytwarzały podobne przedmioty i używały niemalże identycznej broni. Jednak genetycznie były to zupełnie odmienne ludy.

Naukowcy sugerują, że populacje ze wschodnich i południowych regionów Europy w okresie ostatniego maksimum lodowcowego emigrowały na zachód, aby przetrwać trudne warunki. – Nasze odkrycie pozwoliło nam po raz pierwszy potwierdzić hipotezę, że podczas Ostatniego Maksimum Lodowcowego ludzie znaleźli schronienie w regionie południowo-zachodniej Europy, gdzie panował znacznie korzystniejszy klimat – mówi główny autor badania Cosimo Posth.

Naukowcy we Włoszech odkryli ślady obecności ludzi z epigrawetien

Uczeni sugerują, że migracje ludności stały się bardzo powszechne w ostatniej fazie epoki lodowcowej, czyli ok. 25–19 tysięcy lat temu. Według najnowszych badań kultury, takie jak solutrejska i magdaleńska najpierw przemieszczały się w kierunku zachodu i południa, aby „przezimować” trudny okres, a następnie przemieszczały się z powrotem na północny-wschód.

W całym okresie istnienia naszej planety jej klimat zmieniał się wiele razy w naturalny sposób. Niekiedy duże powierzchnie Ziemi pokrywały lodowce. 400 tys. lat temu na części Grenlandii ro...
Kiedy ostatni raz miało miejsce globalne ochłodzenie? Czy może nadejść w przyszłości? (fot. Owen Humphreys/PA Images via Getty Images)

Wcześniej uważano jednak, że to Półwysep Apeniński był jednym ze schronów dla ludzi z kultury graweckiej w okresie maksimum ostatniego zlodowacenia. Dotychczas nie znaleziono właściwych dowodów, które by potwierdzały tę tezę. Zespół badawczy nie znalazł jednak śladów genetycznych ludzi z tej kultury. Zamiast nich odnaleźli przedstawicieli innej społeczności z odmienną pulą genów.

– Sądzimy, że osobnicy związani z późniejszą kulturą, nazywaną epigrawetien. Jej przedstawiciele różnili się genetycznie od poprzednich mieszkańców tego obszaru – twierdzi współautor badania He Yu. – Naszym zdaniem ci ludzie pochodzili z Bałkanów. Najpierw przybyli do dzisiejszych północnych Włoch w okresie maksimum ostatniego zlodowacenia, a następnie emigrowali dalej, aż do Sycylii – dodaje uczony.

Źródło: Nature