W tym artykule:

1. XIX-wieczna technika w badaniu malowideł naskalnych
  2. Fotografia stereoskopowa pozwoliła zobaczyć ściany jaskini w trójwymiarze
  3. Trzy nowe malowidła w hiszpańskiej jaskini

Malowidła naskalne to nie tylko archeologiczne potwierdzenie obecności człowieka w danym regionie. To również dowód na ewolucję i rozwój kompetencji kulturowych różnych gatunków hominidów. Rysunków w jaskiniach nie zostawiali bowiem jedynie Homo sapiens. Co więcej, prawdopodobnie najstarsze malunki na ścianach wcale nie zostały stworzone przez człowieka rozumnego, lecz neandertalczyka.

XIX-wieczna technika w badaniu malowideł naskalnych

Sztuka prehistoryczna wciąż intryguje naukowców, którzy nieustannie poszukują nowych malowideł, a także analizują te odkryte dotychczas. W badaniach nierzadko wykorzystywane są zaawansowane techniki i metody, a czasem uczeni eksperymentują z nowoczesną technologią. Tym razem zespół hiszpańskich badaczy postanowił jeszcze raz przyjrzeć się malowidłom z jaskini La Pasiega w regionie Kantabria, w północnej Hiszpanii. Jednak, w przeciwieństwie do innych badań, naukowcy postawili na technikę opracowaną w XIX wieku.

Chodzi o fotografię stereoskopową lub stereofotografię. To technika, która polega na wykonaniu dwóch zdjęć tego samego obiektu z różnych punktów widzenia. Obserwacja zdjęć polega wówczas na patrzeniu prawym okiem na fotografię wykonaną z prawego punktu widzenia i lewym okiem – z przeciwnego punktu. Sprawia to wrażenie, że fotografowane przedmioty znajdują się w trójwymiarowej przestrzeni.

Fotografia stereoskopowa pozwoliła zobaczyć ściany jaskini w trójwymiarze

Jaskinię La Pasiega pokrywa ponad 700 malowideł przedstawiających zwierzęta, symbole geometryczne, a także kropki i linie. Grota została po raz pierwszy odkryta w 1911 roku i od tego czasu wielokrotnie odbywały się tam badania archeologiczne. Uczeni uważali, że jaskinia została w całości poznana. Jednak poniekąd staroświecka metoda udowodniła, że może być tam jeszcze wiele do odkrycia.

Czy malowidła naskalne z epoki lodowcowej przedstawiają olbrzymy, które zamieszkiwały Ziemię wraz z ludźmi?

Megafauna znana jest dziś archeologom i paleontologom nie tylko ze skamieniałości, ale również ze sztuki naskalnej, którą tworzyli ludzie. Tysiące lat temu pradawni malowali rysunki, które...
Serranía de la Lindosa
fot. Philosophical transactions of the Royal Society B

– Kantabryjska sztuka jaskiniowa znana jest nawet z fotografii reprodukowanych w podręcznikach szkolnych. Jednak te dwuwymiarowe obrazy nie oddają nieregularności powierzchni skał, na których malowano lub grawerowano zwierzęta i inne wzory. W najnowszych badaniach wykorzystaliśmy fotografię stereoskopową do przeglądu sztuki prehistorycznej w jaskini La Pasiega – czytamy w artykule opublikowanym na łamach czasopisma naukowego „Antiquity”.

Badacze stwierdzili, że XIX-wieczna technika umożliwiła im zidentyfikowanie nowych postaci zwierząt. Co więcej, nowa dokumentacja umożliwiła reinterpretację dotychczasowych analiz. Autorzy podkreślili, że oglądanie malowideł w 3D umożliwiło im dostrzeżenie znacznie większej ilości szczegółów niż podczas tradycyjnego analizowania fotografii.

Trzy nowe malowidła w hiszpańskiej jaskini

Badacze poinformowali w artykule, że za pomocą fotografia stereoskopowej udało im się odkryć trzy nieznane wcześniej przedstawienia zwierząt. Chodzi o dwa konie i jednego tura leśnego. To wymarły gatunek ssaka z rodziny wołowatych, przodek niektórych ras bydła domowego.

– W paleolitycznej sztuce jaskiniowej artyści wykorzystywali naturalną powierzchnię ścian jaskiń do tworzenia swoich dzieł – mówiła w rozmowie z Live Science Raquel Asiain, archeolożka i fotografka z Uniwersytetu Madryckiego.

– Zachowanie trójwymiarowego postrzegania jaskiń było jednym z powodów, które zainspirowały mnie do wykorzystania techniki fotografii stereoskopowej. Dzięki wysokiej jakości fotograficznej obrazy pozwalają badaczom zobaczyć sztukę w „prawdziwym” 3D, a nie symulowanym za pomocą skanerów – podsumowuje badaczka.

Źródło: Antiquity.