W tym artykule:

1. Trzy grobowce imitujące mieszkania
  2. Pochówki pochodziły z czasów dynastii Han
  3. Tylko jeden grobowiec nie był doszczętnie splądrowany

Rizhao to miasto we wschodnich Chinach, w prowincji Szantung, położone tuż nad Morzem Żółtym. W ciągu ostatnich miesięcy odbywały się tam wykopaliska archeologiczne naukowców z regionalnego Instytutu Archeologii Chińskiej Akademii Nauk. Były to badania, które poprzedzały rozbudowę pobliskiego parku miejskiego.

Trzy grobowce imitujące mieszkania

Archeolodzy poinformowali, że ostatnie tygodnie przyniosły niezwykle odkrycie. Badaczom udało się znaleźć w sumie trzy grobowce, które miały być częścią większego cmentarzyska. Zostały oznaczone jako M1, M2 i M3. W każdym z nich znajdowały się dwie główne drewniane komory, które przedzielone były ścianą. W rogach znajdowały się również 4 dodatkowe mniejsze komory.

Datowanie wykazało, że wybudowano je ok. 1800 lat temu, a więc w czasach dynastii Han. Jej rządy przypadają na lata 206 p.n.e.–220 n.e. Była to druga dynastia cesarska Chin, po dynastii Qin i przed Epoką Trzech Królestw. Jej założycielem był Liu Bang, który później – już jako cesarz – przyjął imię Gaozu. Rządy dynastii Han zostały na krótko przerwane przez dynastię Xin w latach 9–23 n.e.

Niezwykłe odkrycie w Chinach. Archeolodzy odnaleźli ślady zaawansowanej kultury sprzed 45 tys. lat

Międzynarodowy zespół naukowców odkrył dowody na istnienie kultury materialnej, której historia sięga nawet 45 tys. lat. Ślady odkryto w prowincji Shanxi w środkowych Chinach.
kultura Shiyu
Rekonstrukcja kultury z Shiyu, fot. Guo Xiaocong

Pochówki pochodziły z czasów dynastii Han

Okres, gdy Chinami rządziła dynastia Han jest uważany za złoty wiek w chińskiej historii. W tym czasie nastąpił bardzo duży postęp w nauce, medycynie, kulturze i sztuce. Rządy przyniosły względną stabilność po wcześniejszej wojnie domowej. Dynastia została podzielona na Zachodnią Han (206 p.n.e.–9 n.e.) i Wschodnią Han (25–220 n.e.).

Naukowcy z Chin twierdzą, że dwa grobowce (M1 i M2) zostały splądrowane, przez co pomieszczenia były niemal puste. Z kolei grobowiec M3 był bardzo dobrze zachowany. Badaczom udało się odnaleźć we wszystkich grobowcach pieczęcie z brązu z ryciną „Huan”. To wskazuje, że wszyscy zmarli należeli do tej samej rodziny lub rodu.

Pieczęcie, które odnaleziono w grobowcach / fot. Instytut Archeologii Chińskiej Akademii Nauk Społecznych

Pierwszy grobowiec miał 4,2 m długości, 3,5 m szerokości i 2 m głębokości. Zachowało się w nim jedynie kilka przedmiotów nagrobnych, takich jak lakierowana drewniana filiżanka i garnek ceramiczny. – Szczątki ludzkie uległy całkowitemu rozkładowi, co uniemożliwia ustalenie dokładnego sposobu pochówku – przekazali badacze.

Tylko jeden grobowiec nie był doszczętnie splądrowany

Grobowiec M2 znajdował się ok. 10 metrów od M1. Grób ten był bardzo podobnej wielkości. Badacze znaleźli w nim również ceramiczne naczynia, a także uszkodzony stół, pieczęć rodową i żelazny miecz. Ostatni grobowiec położony był najdalej. Był nienaruszony i w jego wnętrzu odnaleziono blisko 70 różnych artefaktów.

Grobowce były stworzone tak, aby przypominały małe mieszkania / fot. Instytut Archeologii Chińskiej Akademii Nauk Społecznych

– Grób ten zaprojektowany był w stylu, aby imitował mieszkanie. Były tam drzwi, które prowadziły do wejścia, a także okna, które łączyły dwie komory. Uważamy, że mógł być to grobowiec, w którym spoczęło małżeństwo, chociaż dowody wskazują, że małżonkowie prawdopodobnie nie zostali pochowani jednocześnie – twierdzą archeolodzy.

W grobowcu M3 odkryto m.in. chińskie lustra z brązu, ceramiczne przedmioty domowe, naczynia, wysokiej jakości broń, także kolejną pieczęć, tym razem z napisem „Huan Bao De Yin”. Badacze twierdzą, że zawartość grobowca wskazuje, iż pochowano w nim zamożnych ludzi.

Badacze podkreślają, że jest to wyjątkowo rzadkie znalezisko. Nieczęsto udaje się odnaleźć grobowiec, który można powiązać z konkretną rodziną. Ponadto ich styl był również bardzo interesujący. – Odkrycie rzuca światło na praktyki pogrzebowe i wpływy kulturowe z tamtego okresu – napisali w oświadczeniu archeolodzy.

Źródło: Chińska Akademia Nauk.