Odkryto wrak statku z czasów Kolumba? Amerykański poszukiwacz przekonuje, że namierzył „Santa Marię”
Podwodni archeolodzy odnaleźli wrak, który – jak przekonują – należał do floty Krzysztofa Kolumba. Innego zdania są eksperci współpracujący z UNESCO.
W tym artykule:
W 1492 roku trzy statki – „Santa Maria”, „Nina” i „Pinta” – wyruszyły z Palos de la Frontera w Andaluzji. „Santa Maria” zatonęła na rafie u północnych wybrzeży Haiti w dniu Bożego Narodzenia 1492 roku. Ocalała załoga miała czekać na powrót Kolumba i jednocześnie poszukiwać złota we wzniesionej na wyspie fortecy nazwanej Navidad.
Kolumb wyruszył z dwoma pozostałymi statkami po pomoc do Hiszpanii, a po roku powrócił z 17 statkami i 1200 ludźmi, ale z fortu pozostały tylko zgliszcza. Do dziś nie wiadomo, co stało się z załogą „Santa Marii”.
Gdzie zatonęła Santa Maria?
„Santa Maria” była najważniejszym okrętem ekspedycji z 1492 roku. Dopłynąwszy na Haiti, osiadła na mieliźnie. Kolumb zostawił ją tam na pastwę losu, załogę przenosząc na pozostałe dwa statki. 39 osób wyrzucono natomiast na brzeg Haiti.
Z desek „Santa Marii” zbudowały one fort, który nazwały La Navidad. Osada nie przetrwała jednak długo. Gdy Kolumb wracał do Europy, zawinął na wyspę po swoich towarzyszy. Nikogo jednak nie znalazł – prawdopodobnie wszyscy zginęli z rąk tubylców.
Barry Clifford, znany eksplorator wraków, kierował ekipą, która – jak wówczas przypuszczała – odkryła wrak statku flagowego floty Krzysztofa Kolumba, „Santa Maria”, u wybrzeży Haiti niedaleko miasta Cap-Haitien. Wrak, który leży na głębokości około 5 metrów, został zidentyfikowany przez kamienie balastowe, które pochodzą z Hiszpanii oraz Portugalii i dokładnie odpowiadały wielkości jednostki Kolumba.
Statek Krzysztofa Kolumba odnaleziony?
W 2003 roku, podczas pierwszych badań wraku, archeolodzy znaleźli armatę, która przypominała te z wyposażenia „Santa Marii”. Jednak podczas ponownych badań kilka tygodni temu, armata została skradziona przez poszukiwaczy skarbów. W obawie przed kolejnymi kradzieżami badacze nie ujawniają szczegółów odkrycia.
Clifford wykorzystał niezależne źródła historyczne, takie jak zapiski Kolumba i mapę sporządzoną przez odkrywcę, aby namierzyć „Santa Marię”. Dzięki danym historycznym na temat morskich prądów i pływów Clifford zdołał wyliczyć, jak wrak przesuwał się po dnie morskim po zatonięciu.
Podczas poszukiwań badacze posłużyli się magnetometrem oraz tzw. sonarem bocznym, aby przeanalizować ponad 400 anomalii w rejonie północnego wybrzeża Haiti. Jednak przełomowym punktem było odkrycie w 2003 roku na lądzie w pobliżu dzisiejszego miasta Limonade śladów fortu Navidad, założonego przez żeglarzy ocalałych z „Santa Marii”. Jego lokalizacja pomogła Cliffordowi uszczegółowić mapę i zapiski Kolumba.
Ten list napisał sam Krzysztof Kolumb. Właśnie odzyskano go po kradzieży
Amerykańskie służby zwróciły przedstawicielom Włoch oryginalny list napisanego przez sławnego podróżnika.Archeolodzy planują przeprowadzenie podwodnych wykopalisk, aby niepodważalnie ustalić tożsamość statku. Jednakże „Santa Maria” została ogołocona ze wszystkich cennych przedmiotów i wiele belek i desek z poszycia zostało użytych do budowy fortu. Resztki kadłuba, które spoczęły na dnie morskim, zostały najprawdopodobniej zjedzone przez słonowodne mięczaki.
„Santa Maria de la Inmaculada Concepción” była największym spośród statków Kolumba – trzymasztowym żaglowcem o wyporności „niewiele powyżej 100 toneladas” (ok. 108 ton) i pojedynczym pokładzie długości niecałych 18 m. Statek miał też wielkie ładownie, w których pozostawiono miejsce na skarby z Nowego Świata.
Eksperci są innego zdania
Niespełna pół roku po sensacyjnych doniesieniach o odkryciu przez amerykańskich badaczy statku Krzysztofa Kolumba, głos w sprawie zabrała grupa ekspertów, powołana przez UNESCO. Ich zdaniem znaleziony u wybrzeży Haiti wrak nie jest „Santa Marią”, na pokładzie której płynął słynny odkrywca.
– Zaprezentowany w maju tego roku przez amerykańskiego badacza jako wrak „Santa Maria” nie może być statkiem Kolumba – podkreślano, dodając jednocześnie, że wrak pochodzi z późniejszego okresu.
Artykuł po raz pierwszy pojawił się na stronie National-Geographic.pl w maju 2014 roku.