W tym artykule:

1. Najdalej wysunięta na północ wyspa na świecie
  2. Qeqertaq Avannarleq – nowy wyjątkowy ląd
  3. Topnienie Grenlandii

Naukowcy twierdzą, że przypadkowo odkryli u wybrzeży Grenlandii najdalej wysuniętą na północ wyspę na świecie. Jak im się tu udało?

Tajemnica "ciemnej strefy" na Grenlandii wyjaśniona

Jak odkryli naukowcy, zjawisko mogło być spowodowane bogatym w fosfor pyłem.
Grenlandia
Getty Images

Najdalej wysunięta na północ wyspa na świecie

W lipcu grupa badaczy wyruszyła na wyspę Oodaaq, znaną od 1978 r. Na miejscu mieli pobrać naukowe próbki i zidentyfikować nowe gatunki przystosowane do życia w tym bardzo ekstremalnym środowisku. Kiedy jednak skonsultowali swoje współrzędne z duńskimi urzędnikami, okazało się, że są 800 m dalej na północ, niż zakładali. Nowoodkryty ląd ma być najbliżej położonym bieguna północnego.

– Wyspa została odkryta podczas duńsko-szwajcarskiej ekspedycji badawczej, którą koordynowałem – potwierdził w wywiadzie dla BBC Morten Rasch z Uniwersytetu Kopenhaskiego. – Lecieliśmy w sześć osób małym helikopterem, a kiedy dotarliśmy na wysokość wyspy Oodaaq, nie mogliśmy jej znaleźć – kontynuował.

Trzeba dodać, że mapy opisujące tę część świata są wyjątkowo niedokładne.

Topnieje najwyższy szczyt Szwecji. Tak niski nie był jeszcze nigdy

Globalne ocieplenie stale o sobie przypomina. Topnieją już nie tylko lądolody Grenlandii i Antarktydy, ale też lodowce Szwecji.
Górska wycieczka w Szwecji

Qeqertaq Avannarleq – nowy wyjątkowy ląd

Badacze nie od razu zorientowali się, że dotarli na nieznaną do tej pory wyspę. Co ciekawe, sam koordynator wyprawy mówi, że z naukowego punktu widzenia, to nic wielkiego.

Qeqertaq Avannarleq, bo tak ma zostać nazwana nowa najdalej wysunięta na północ wyspa, przywitała naukowców mało gościnnym krajobrazem. Na przestrzeni ok. 30 m na 60 m dominowało błoto, osady morenowe i żwir.

– To oczywiście zabawne być wśród tych sześciu ludzi na ziemi, którzy mieli zabłocone buty w takim miejscu – podsumował Rasch.

Ekstremalne topnienie Grenlandii. Stopiony lodowiec mógłby pokryć Florydę

Eksperci od lat powtarzają, że następstwa globalnego ocieplenia są coraz bardziej odczuwalne. To, co wydarzyło się na Grenlandii, nie napawa optymizmem.
Lodowiec w Grenlandii

Topnienie Grenlandii

Być może wyspa nie ma do zaoferowania zbyt wiele, ale wiadomość o nowych lądach Grenlandii to miła odmiana, biorąc pod uwagę to, że w ostatnich miesiącach słyszymy głównie o jej topnieniu. Ilość stopionego lodu tylko w tym roku odpowiada powierzchni stanu Floryda. To 170 kilometrów kwadratowych i 8,5 miliarda ton masy.

Poprzednio ekstremalną utratę lodu na Grenlandii zarejestrowano w 2019 r. Dane zbiorcze są niepokojące. Wynika z nich bowiem, że w ciągu ostatniej dekady podobnych przypadków było aż trzy.