W tym artykule:

1. Pochówek kobiety zamordowanej w ofierze
  2. Dlaczego kobieta została w ten sposób zabita?
  3. Bardzo rzadki dowód na ten rodzaj praktyk
  4. Jedyny taki pochówek w osadzie

Naukowcy z brytyjskiego Uniwersytetu w Bournemouth prowadzili wykopaliska archeologiczne w Dorset, hrabstwie w południowej Anglii. Archeolodzy badali stanowisko, które pochodziło z czasów epoki żelaza. Około 2000 lat temu we wsi Winterborne Kingston znajdowała się osada, którą zamieszkiwała lokalną ludność celtycka. To właśnie tam badacze odnaleźli z pozoru zwyczajny pochówek, który rzuca nowe światło na ten okres Wielkiej Brytanii.

Pochówek kobiety zamordowanej w ofierze

W grobie znajdowały się dobrze zachowane szczątki. Analiza wykazała, że należały do młodej, prawdopodobnie 20-letniej kobiety. Prawdopodobnie za życia ciężko pracowała fizycznie. – Jej kręgosłup wykazywał oznaki znacznego zwyrodnienia i zmian artretycznych jak na jej młody wiek. Miała także uszkodzenia niektórych krążków międzykręgowych. To wszystko wskazuje na regularny i intensywny wysiłek związany z pracą fizyczną – twierdzą badacze.

Uczeni we współpracy z doktorantami i studentami ustalili, że kobieta zmarła na skutek morderstwa. Miała być to rana kłuta w szyję. Z kolei kilka tygodni przed śmiercią ktoś złamał jej żebro. – Badanie szczątków kobiety zapewnia rzadki wgląd w to, jak wyglądało życie ludzi na dole hierarchii społecznej w tamtym czasie – napisali autorzy odkrycia.

Dlaczego kobieta została w ten sposób zabita?

Zespół przeprowadził również badanie izotopów w zębach kobiety. – Dzięki temu mogliśmy określić, skąd dana osoba czerpała wodę pitną, gdy zęby rozwijały się w dzieciństwie. Wyniki sugerują, że pochodziła z miejsca oddalonego o ponad 32 kilometry od tej osady. Obecnie przeprowadzamy analizę DNA, aby ustalić, do jakiej społeczności mogła należeć – czytamy w oświadczeniu.

Oto najdziwniejsze zwyczaje pogrzebowe na świecie. Można się przerazić

Pogrzeb powietrzny, przebieranie zmarłych, chowanie w trumnach w kształcie papierosa i inne. Te zwyczaje pogrzebowe szokują. Gdzie są praktykowane?
Oto najdziwniejsze zwyczaje pogrzebowe na świecie. Można się przerazić
W częśći Ghany zmarłych chowa się w nietypowych trumnach fot. Nana Kofi Acquah/Getty Images

– Wszystkie istotne fakty, które odkryliśmy – takie jak problemy z kręgosłupem, ciężkie życie pełne fizycznej pracy, poważny uraz żebra, jej pochodzenie, a także sposób, w jaki została pochowana – składają się w pewną całość. Ona została złożona do grobu twarzą w dół, na platformie z kości zwierzęcych. Najbardziej prawdopodobnym wnioskiem jest to, że padła ofiarą zabójstwa rytualnego – powiedział dr Martin Smith, współautor badania.

Bardzo rzadki dowód na ten rodzaj praktyk

Co ważne, naukowcy podkreślają, że jest to bardzo rzadki dowód na rytualne morderstwo, którego dokonano w tym okresie w Wielkiej Brytanii. Dotychczas archeolodzy wiedzieli o podobnych praktykach główne ze starożytnych tekstów. – Została zabita, mając prawdopodobnie związane ręce. Uważamy, że ktoś wbił jej ostre narzędzie w szyję lub przeciął gardło nożem – mówił dr Smith.

– Ponadto umieszczenie ciała sugeruje, że zabójstwo miało miejsce w jamie lub większym dole, a egzekucja była swego rodzaju widowiskiem będącym częścią większej ceremonii – dodaje uczony. Najciekawsze w odkryciu jest to, że opowiada historię prostej osoby, która prowadziła zwyczajne, choć bardzo trudne życie. Czyli kogoś, o kim kronikarze, historycy czy pisarze najczęściej milczą.

Jedyny taki pochówek w osadzie

– Największą uwagą cieszą się pochówki osób uprzywilejowanych, o wyższym statusie – tłumaczy dr Smith. – Jednak możliwość odtworzenia historii życia tej kobiety dała nam cenne spojrzenie na drugą stronę społeczeństwa epoki żelaza. Za każdym pradawnym pochówkiem, jaki znajdziemy, kryje się czyjaś historia, która czeka na to, by ją opowiedzieć – powiedział archeolog.

W osadzie z epoki żelaza naukowcy odnaleźli więcej pochówków. Jednak grób kobiety był jedynym, w którym znajdowały się szczątki osoby potraktowanej w tak brutalny sposób. – Podczas poprzednich wykopalisk znaleźliśmy ceramiczne garnki i pozostałości żywności obok szczątków. Były to dary, które otrzymywali zmarli na dalszą drogę w zaświaty. Można powiedzieć, że normalne znaleziska – wyjaśnił dr Smith.

Źródło: The Antiquaries Journal.