W tym artykule:

1. Czaszka, która miała ślady najstarszej operacji ucha w historii
  2. Ponad 5000 lat temu były osoby, które miały podstawową wiedzę dotyczącą ludzkiej anatomii
  3. Naukowcy są przekonani, że pacjentka przeżyła obydwie operacje

Grupa archeologów w 2016 roku pracowała na stanowisku archeologicznym El Pendón, które znajduje się w Reinoso. To mała hiszpańska wioska na północy kraju, w prowincji Kastylia i Leon. Naukowcy przeszukiwali teren, w którym w późnym okresie neolitycznym znajdował się dolmen - prehistoryczna budowla, która w tamtym okresie pełniła funkcje grobowca.

Czaszka, która miała ślady najstarszej operacji ucha w historii

W grobowcu znaleziono blisko 100 osób, które zostały tam pochowane. Po kilku latań badań, uczeni zwrócili uwagę na to, że jedna czaszka, która prawdopodobnie należała do kobiety w średnim wieku, wyróżnia się spośród innych.

Zaobserwowali na niej ślady siedmiu nacięć w miejscu lewego przewodu słuchowego zewnętrznego. Według archeologów to dowód na najstarszą przeprowadzoną operację ucha w historii.

Odnaleziono najstarsze budynki na Półwyspie Arabskim. Pochodzą sprzed ponad 8500 lat

Archeolodzy znaleźli najstarsze budynki w historii Półwyspu Arabskiego. Nowe odkrycie ujawnia osadniczy tryb życia ludzi, którzy zamieszkiwali te ziemie 8500 lat temu.
budynek sprzed 8500 lat w ZEA
skalne struktury najstarszych budynków w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, fot. Resort Kultury i Turystyki ZEA

O najnowszym odkryciu naukowcy poinformowali na łamach naukowego magazynu „Scientific Reports”. Opisali w nim wnioski po długiej i wnikliwej analizie czaszki. Według badaczy wszystko wskazuje na to, że ok. 5300 lat temu przeprowadzono zabieg antromastoidektomii. To operacja, która polega na otwarciu wyrostka sutkowatego czaszki i usunięcia jego zawartości.

Badacze są przekonani, że zabieg wykonała osoba, która miała podstawową wiedzę dotyczącą ludzkiej anatomii. Celem operacji było złagodzenie bólu pacjentki. Kobieta mogła cierpieć na zapalenie wyrostka sutkowatego oraz zapalenie ucha środkowego.

Przerażające odkrycie archeologów w Peru. 6 dzieci zostało zamordowanych i złożonych w ofierze

Archeolodzy znaleźli mumie sześciu dzieci, które znajdowały się w grobowcu wysoko urodzonego człowieka. Naukowcy podejrzewają, że zostały złożone w ofierze.
Mumia dziecka
fot. Guadalupe Pardo/Getty Images

Naukowcy zauważyli dwa ślady perforacji, które znajdowały się po obydwu stronach czaszki, w miejscu wyrostka sutkowatego. Oznacza to, że wykonano w sumie dwa zabiegi otochirurgiczne. To świadczy o tym, że już ponad 5000 lat temu ludzie mieli wiedzę o anatomii człowieka, a dzięki temu potrafili skutecznie leczyć ludzi i niekiedy ratować ich od niechybnej śmierci.

Makabryczne odkrycie: w Anglii wykopano 40 szkieletów. Wszyscy zmarli mieli odcięte głowy...

Ludzkie szczątki znajdowały się na cmentarzu z czasów Imperium Rzymskiego w angielskim hrabstwie Buckinghamshire. Archeolodzy twierdzą, że ciała należały głównie do przestępców i wszys...
Dekapitacja
Ludzkie szczątki z odciętą głową, fot. HS2

– Możemy stwierdzić, że tysiące lat temu żyły osoby, które miały pewną wiedzę i doświadczenie medyczne. Byli to starożytni uzdrowiciele lub pewnego rodzaju lekarze – mówi Manuel Rojo-Guerra z wydziału Prehistorii i Archeologi na Uniwersytecie w Valladolid, który był zaangażowany w badania.

Naukowcy są przekonani, że pacjentka przeżyła obydwie operacje

Badacze nie są pewni, czy obydwie perforacje zostały wykonane w tym samym czasie. Twierdzą jednak, że w miejscu wywiercenia dziury w kości, widać ślady regeneracji. To oznacza, że pacjentka przeżyła wszystkie operacje. Starożytny chirurg był w stanie określić źródło problemu, a następnie skutecznie przeprowadzić procedurę antromastoidektomii.

Należy zaznaczyć, że współcześnie taki zabieg przeprowadza się w znieczuleniu ogólnym. W przeciwnym razie odczuwalny jest niewyobrażalny ból. Uczeni sugerują, że kobieta została prawdopodobnie przywiązana i skrępowana, aby uniemożliwić jej wszelkie odruchy podczas wykonywania operacji. Dodatkowo, asystenci starożytnego chirurga mogli podawać pacjentce psychoaktywne substancje, które odwracały uwagę od cierpienia.

W Peru znaleziono ludzkie kręgosłupy nawleczone na łodygi trzciny. Co to za przerażający rytuał?

Kolejne niesamowite odkrycie archeologiczne w Peru. Kości z ludzkich kręgosłupów nawleczono na trzciny. Znaleziska mogą liczyć nawet pół tysiąca lat.
W Peru znaleziono ludzkie kręgosłupy nawleczone na łodygi trzciny. Co to za rytuał?

Rojo-Guerra przekazał również, że w dolmenie znaleziono ostrza wykonane z krzemienia. Wszystko wskazuje na to, że jedno z nich to narzędzie, które zostało wykorzystane w trakcie zabiegu.

Naukowcy zauważyli ślady podgrzewania ostrza do bardzo wysokich temperatur. Profesor z Uniwersytetu w Valladolid twierdzi, że noża użyto do przyżegania, aby zatamować krew pacjentki. To może oznaczać, że tę okolice zamieszkiwał lokalny uzdrowiciel, który wykonywał skomplikowane, jak na tamte czasy operacje.

Źródło: Scientific Reports