W tym artykule:

1. Naukowcy ustalili, że sztylet prawdopodobnie był podarkiem dla przodka Tutanchamona
  2. Analiza chemiczna wykazała, że sztylet nie mógł pochodzić z Egiptu
  3. Listy amarneńskie potwierdzają poprzednie hipotezy
  4. Kim był Tutanchamon?

W 1922 roku archeolodzy odnaleźli nienaruszony grobowiec słynnego egipskiego faraona Tutanchamona. W ciągu kilku miesięcy badań i prac odnaleziono tam wiele skarbów i przedmiotów, które miały należeć do władcy Egiptu. Wśród nich był słynny sztylet wykuty z meteorytu.

Przez lata naukowcy nie byli pewni co do pochodzenia broni. Do dziś. Zespół naukowców z Japonii i Egiptu odnalazł dowody, które potwierdzają, że sztylet pochodził spoza granic kraju, którym władał Tutanchamon. O swoim najnowszym odkryciu poinformowali na łamach czasopisma naukowego "Meteoritics & Planetary Science".

Klątwa Tutanchamona miała zabijać ludzi. Jak było naprawdę?

Klątwa Tutanchamona przed laty fascynowała ludzi na całym świecie. Szybko okazało się jednak, że w legendzie jest wiele nieścisłości.
Grobowiec Tutanchamona. Gdzie jest, jak go odkryto, jakie krył tajemnice? Czy istniała klątwa Tutenchamona?

Autorzy badań prowadzili badania nad sztyletem oraz analizowali tzw. listy amarneńskie. To dyplomatyczna korespondencja pomiędzy faraonami a ich wasalami i władcami z Syropalestyny, Mezopotamii i Anatolii. Naukowcy ustalili, że sztylet najprawdopodobniej został podarowany dziadkowi Tutanchamona.

Analiza chemiczna wykazała, że sztylet nie mógł pochodzić z Egiptu

Badacze zwrócili uwagę, że sztylet został wykuty z żelaza, którego Egipcjanie w tym okresie nie wytapiali. Potwierdza to odkrycie tak zwanej figury Widmanstättena. To wzory, które widoczne są na przekroju poprzecznym meteorytów żelaznych typu oktaedryt.

Naukowcy napisali w oświadczeniu, że ktokolwiek stworzył tę broń, wykorzystał w tym celu technikę wykuwania w relatywnie niskiej temperaturze. W przeciwnym razie wzory te nie zachowałyby się w obecnej formie.

Sekrety rodzinne Tutanchamona. Jak badano DNA mumii?

Mumie apelują do naszej wyobraźni i serc. Kryją w sobie tajemnicę - w końcu niegdyś były żyjącymi, kochającymi ludźmi jak my.
01-solid-gold-coffin-714

– Skorzystaliśmy z analizy chemicznej w dwóch wymiarach, aby zrozumieć pochodzenie sztyletu. Kiedy zauważyliśmy te struktury po obu stronach sztyletu, które z pewnością są figurami Widmanstättena, wiedzieliśmy, że mamy do czynienia z przełomem w badaniach – mówił Tomoko Arai, profesor z Chiba Institute of Technology w Japonii.

Korzystając z tej samej metody, naukowcy zbadali rękojeść sztyletu. Okazało się, że kamienie, które zdobiły jej powierzchnię, były mocowane wapiennym tynkiem, co według nich, nie było powszechną praktyką w starożytnym Egipcie.

Listy amarneńskie potwierdzają poprzednie hipotezy

Archeolodzy dokładnie przeanalizowali listy amarneńskie. Te datowane są na okres ok. 1360-1332 p.n.e. Badacze odczytali zapiski, które mówią o podarku w postaci sztyletu, który został przekazany jednemu z przodków Tutanchamona. Najprawdopodobniej był to dziadek władcy, Amenhotep III. Uczeni podejrzewają, że przedmiot stał się rodzinną pamiątką, która miała być przekazywana z pokolenia na pokolenie.

Egipski minister: "W grobowcu Tutanchamona są ukryte pomieszczenia"

W grobowcu Tutanchamona w Dolinie Królów niemal na pewno znajdują się jeszcze dwie nieodkryte komory; jedna z nich może być miejscem pochówku macochy faraona, pięknej Nefretete - podał w c...
Screen Shot 2016-03-17 at 15

Naukowcy twierdzą, że to przełomowe odkrycie, ponieważ pokazuje drogę, jaką ludzkość pokonywała na drodze doskonalenia technologii kucia żelaza. Najstarsze przedmioty, które powstały z tego metalu, są głównie pochodzenia meteorytowego.

Pierwsze archeologiczne dowody obróbki żelaza wskazują na XV i XIV wiek p.n.e. i tereny państwa Hetytów. W okresie swojej największej świetności kraj ten kontrolował Anatolię, północną Mezopotamię, Syrię i Palestynę.

Kim był Tutanchamon?

Tutanchamon był faraonem XVIII dynastii. Był władcą starożytnego Egiptu w latach 1333-1323 p.n.e. W trakcie swoich rządów odrzucił monoteistyczny kult boga Atona i wprowadził tradycyjny egipski politeizm.

Zmarł nagle w 1323 p.n.e. – miał około 16-19 lat. Na podstawie badań naukowcy stwierdzili, że najbardziej prawdopodobną przyczyną śmierci Tutanchamona była infekcja, która była konsekwencją źle leczonego urazu kości lewej nogi.

Źródło: Meteoritics & Planetary Science