W tym artykule:

1. Kiedy ludzie przybyli do Ameryki?
  2. Tajemnicza wyspa Parsons
  3. Artefakty kultury Clovis?
  4. Problemy z najnowszymi badaniami

To, kiedy pierwsi ludzie przybyli do Ameryki, od dawna jest przedmiotem licznych sporów i kontrowersji. Naukowcy badają historię zasiedlenia tego kontynentu i próbują dokładnie ustalić momenty, gdy człowiek po raz pierwszy opuścił Eurazję w kierunku wschodnim. Wiele dowodów wskazuje, że nastąpiło to ok. 14–15 tysięcy lat temu.

Kiedy ludzie przybyli do Ameryki?

W okresie ostatniej epoki lodowcowej azjatyckie ludy przedostały się na amerykańskie ziemie przez Beringię. Czyli prehistoryczny pas lądu, który łączył dzisiejszą Syberię z terenami północnej Kanady i Alaski. Z czasem zaczęli migrować na południe kontynentu i zasiedlać kolejne tereny dzisiejszych Stanów Zjednoczonych.

Oliwy do ognia tej zażartej dyskusji dolał właśnie geolog Darrin Lowery ze Smithsonian Institution. To największy na świecie kompleks muzeów i ośrodków edukacyjno-badawczych, który swoją siedzibę ma w Waszyngtonie. Naukowiec uważa, że w stanie Maryland, na wyspie Parsons, odnalazł nowe dowody, które wskazują na dużo wcześniejsze przybycie ludzi do Ameryki.

Tajemnicza wyspa Parsons

Lowery wraz ze swoim zespołem badawczym w ciągu 10 lat podróżował na wyspę Parsons niemal 100 razy. Podczas swoich ekspedycji udało mu się odnaleźć 286 artefaktów, głównie w zatoce Chesapeake. Były to najczęściej kamienne narzędzia. Datowanie wykazało, że najstarszy zabytek pochodził sprzed ponad 22 000 lat. Według geologa oznacza to, że ludzie byli tu nawet 7000 lat wcześniej, niż przypuszczano.

Plemiona indiańskie w Ameryce Północnej. Kim są rdzenni mieszkańcy Ameryki?

Plemiona Indian w Ameryce Północnej są potomkami pierwszych ludzi, którzy  kilkanaście tysięcy lat temu przeszli na ten kontynent z Azji, po wynurzonym w okresie zlodowaceń pasie lądu, zwa...
Czarne Stopy
Plemię Czarnych Stóp w 1913 roku, fot. Rodman Wanamaker/Getty Images

Problem polega na tym, że Lowery opublikował swoją pracę – skądinąd bardzo obszerną i szczegółową – w portalu Research Gate i nie została ona jeszcze zrecenzowana. Nie oznacza to, że jego ustalenia są błędne, ale trzeba brać poprawkę na to, że żaden recenzent nie dokonał oceny jakościowej tych badań. A recenzowanie prac naukowych (peer review) co do zasady ma prowadzić do wysokiego standardu nauki.

Artefakty kultury Clovis?

Oczywiście bywały sytuacje, gdy publikacje nierzetelne bywały poddawane recenzjom i były publikowane w prestiżowych czasopismach naukowych. Tak było m.in. w przypadku indonezyjskiego stanowiska archeologicznego Gunung Padang. Na łamach „Archeological Prospection” opublikowano artykuł, w którym uznano, że kompleks megalityczny może być najstarszą konstrukcją piramidalną wybudowaną przez człowieka. Jednak po publikacji duża część środowiska archeologicznego wyraziła swój sprzeciw wobec tej pracy.

Wracając do Lowery’ego, ten na zarzuty o nierecenzowaną publikację odparł w rozmowie z Washington Post, że „życie jest za krótkie, aby debatować z innymi ekspertami na temat procesu recenzji”. Lowery przekonuje, że wraz z zespołem odkryli rzetelne dowody na obecność pierwszych ludzi już w 2013 roku. To właśnie wtedy odnaleźli kamienne narzędzie w kształcie liścia, które przypominało grot strzały kultury Clovis, uważanej za pierwszych mieszkańców Ameryki.

Problemy z najnowszymi badaniami

Naukowcy przesłali próbki osadów do laboratoriów, aby poddać je analizie. To umożliwiło badaczom sporządzenie geologicznej osi czasu. – Narzędzia pochodziły z okresu sięgającego ostatniego zlodowacenia, a dokładniej z najzimniejszego okresu epoki lodowcowej – powiedział Lowery.

Jest jeszcze jeden problem z badaniami wyspy Parsons. To miejsce, w którym bardzo szybko postępuje erozja terenu. Większość artefaktów odnaleziono po tym, jak oddzieliły się od osadów, co oznacza, że ich datowanie jest bardziej skomplikowane.

Jednak teoria Lowery’ego wcale nie musi być kontrowersyjna. Wcześniejsze przybycie ludzi do Ameryki potwierdzają inne badania, które zawarto w recenzowanej publikacji na łamach prestiżowego czasopisma naukowego „Science”. W 2023 roku naukowcy opisali analizę skamieniałych śladów ludzkich stóp, które odkryto w Parku Narodowym White Sands w Nowym Meksyku. Datowano je na okres od 21 000 do 23 000 lat.

Źródła: Research Gate, Washington Post.