Reklama

Spis treści:

Reklama
  1. Zmasakrowane szczątki
  2. Pochowana z godnością
  3. Symboliczna kara
  4. Dlaczego kobietę złożono w ofierze?

Składanie ofiar z ludzi znane jest od najdawniejszych czasów i powszechne było w różnych epokach historycznych. Najczęściej miało związek z różnymi praktykami religijnymi. Zabicie drugiego człowieka najczęściej odbywało się na cześć bóstwa, a motywacje były różne. Najczęściej chodziło jednak o przychylność niebios, ale w niektórych kulturach ofiara ta wynikała z lęku przed np. kataklizmami. Najlepiej udokumentowane są ofiary z ludzi w Mezoameryce, a zwłaszcza w kulturze Azteków.

Zmasakrowane szczątki

Na łamach czasopisma naukowego „Latin American Antiquity” naukowcy z Uniwersytetu Północnej Karoliny opublikowali swoje najnowsze badania. Opisują odkrycie szczątków kobiety, której pochówek znaleziono w Ekwadorze na stanowisku archeologicznym Buen Suceso. Grób datowany jest na lata 771–953 n.e. Szkielet należał do osoby młodej, która w chwili śmierci była w ciąży i miała ok. 17–20 lat.

Badanie wykazało, że miała uszkodzoną czaszkę. Ponadto uczeni ustalili, że po śmierci kobiecie odcięto dłonie, a także lewą nogę. Na wielu kościach widać było ślady nacięć, co sugeruje, że ciało kobiety musiało być bardzo naruszone. Ponadto w grobie umieszczono także głowę zupełnie innej osoby w wieku 25–35 lat. – To wszystko sugeruje, że dziewczyna ta została złożona w ofierze, co jest rzadkim przypadkiem dla ludów przybrzeżnych Ekwadoru – napisali w badaniu autorzy.

Pochowana z godnością

Co ciekawe, w pochówku znajdowało się bardzo dużo bogatych darów grobowych, w tym ozdoby wykonane z muszli, a także kamienie szlachetne. Badacze zidentyfikowali, że artefakty te należały do kultury Manteño. Była to jedna z ostatnich kultur prekolumbijskich w dzisiejszym Ekwadorze. Nazwa pochodzi od miasta Manta, które znajduje się w regionie zajmowanym przez ten lud.

Naukowcy uważają jednak, że pomimo morderstwa, ofiary i zbezczeszczenia ciała, kobieta została pochowana z odpowiednim szacunkiem. Na podstawie obrażeń i śladów na kościach naukowcy odtworzyli moment śmierci zmarłej. – Sugerujemy, że kobieta najpierw otrzymała cios w głowę, który spowodował jej śmierć. Przed złożeniem jej do grobu jej ręce i lewa noga zostały usunięte. Następnie została pochowana w glinianym dole wraz z darami i resztkami innych ofiar – napisali naukowcy.

Uczeni sugerują, że fakt, iż kobieta była brzemienna, a także sposób jej pochówku, może świadczyć o jej wysokim statusie. – Styl grobowca wskazuje, że ​​ten pochówek był wyjątkowy. Ilość artefaktów, która znajdowała się w jego wnętrzu jest znacznie wyższa niż w innych pochówkach kultury Manteño w Buen Suceso – tłumaczą badacze.

Symboliczna kara

– Europejscy kronikarze wspominali o tym, że składanie ofiar z ludzi miało miejsce w tej części Ekwadoru. Najczęściej działo się tak, gdy umierał lokalny przywódca lub aby błagać lokalne bóstwa o pomyślność – twierdzi Sara L. Juengst, główna autorka badania i antropolożka z Uniwersytetu Karoliny Północnej.

Badaczka podkreśla jednak, że rozczłonkowanie zwłok jest stosunkowo rzadkie w archeologii tego regionu. – Pozycja nadgarstków kobiety wskazywała, że ​​kości dłoni zostały usunięte przed pochówkiem. Sugeruje to również, że nadgarstki były związane w momencie pochówku. Podobnie, lewa kość biodrowa i panewka stawu biodrowego były obecne i nienaruszone ale nie było kości lewej nogi. Usunięcie tych kończyn było prawdopodobnie częścią symbolicznej kary – mówi Juengst.

Interesujące jest też to, że wiele darów grobowych zostało umieszczonych w okolicy brzucha kobiety. – Umieszczenie artefaktów w tym miejscu sugeruje ochronę i specjalne traktowanie jej i jej płodu – powiedziała Juengst.

Dlaczego kobietę złożono w ofierze?

Naukowcy mają dwie interpretacje ofiary z ciężarnej kobiety. Pierwsza zakłada, że lokalna ludność w tej sposób chciała uchronić się przed kataklizmami i potężnymi zjawiskami pogodowymi, które powodowane były wówczas przez zjawisko El Niño. Kobietę w ciąży wybrano natomiast, ponieważ reprezentowała płodność, a więc w społeczności rolniczej urodzaj, który miał objawiać się w przyszłych plonach.

Druga interpretacja zakłada, że kobieta była kimś ważnym, być może nawet władcą, a za jej śmierć odpowiadał jej polityczny rywal. – Kobiety odgrywały bardzo dużą rolę w kulturze Manteño i miały dużą władzę polityczną. Gdyby ktoś chciał przejąć od niej władzę, musiałby najpierw zabić ją i jej nienarodzone dziecko – mówi Juengst.

Reklama

Źródło: LiveScience

Nasz autor

Jakub Rybski

Dziennikarz, miłośnik kina niezależnego, literatury, ramenu, gier wideo i dobrego rocka. Wcześniej związany z telewizją TVN24 i Canal +. Zawodowo nie boi się podejmować żadnego tematu, prywatnie bardzo zainteresowany polityką. Autor bloga na Instagramie "Mini Podróże".
Reklama
Reklama
Reklama