W tym artykule:

1. Henge w Kornwalii
  2. Wolontariusze odsłonili nieznany krąg sprzed tysięcy lat
  3. Henge – tajemnicze kręgi W Wielkiej Brytanii

Archeolodzy prowadzący prace wykopaliskowe w Anglii od lat trafiają na neolityczne kręgi w ziemi – henge. Nie wiadomo, do czego były używane. Ale badaczy zwracają uwagę na ich pewne cechy wspólne: rowy w kształcie pierścieni na brzegach. Jedna z hipotez mówi o tym, że pierścienie mogły być miejscami kultu religijnego. Niewykluczone, że miały jednak inne, przyziemne zastosowanie.

Henge w Kornwalii

Najbardziej znane henge w Wielkiej Brytanii to Avebury, Great Circle i Ring of Bdgar. Niedawno badacze odkryli w Kornwalii kolejny krąg. Znalezisko przypomniało naukowcom o pytaniach od lat pozostających bez odpowiedzi. Czy tym razem poznamy prawdę o prehistorii Anglii?

Badania terenowe w Kornwalii rozpoczęły się w 2021 r. Po oczyszczeniu wybranego obszaru z roślinności naukowcy wykorzystali specjalny radar prześwietlający grunt. Tak odkryli niewidoczny wcześniej krąg z siedmioma kamiennymi punktami. Możliwe, że w okolicy znajduje się ich więcej. Dalsze badania utrudniły jednak skomplikowane warunki gruntowe. Już to pojedyncze odkrycie zwróciło jednak uwagę badaczy na pewien szczegół. Z niektórych dołów zabrano kamienie.

Wolontariusze odsłonili nieznany krąg sprzed tysięcy lat

Badania nie udałyby się bez pomocy wolontariuszy. W oświadczeniu prasowym starszy archeolog z Cornwall Archaeological Unit, Peter Dudley, poinformował, że 12 ochotników przez 111 godzin walczyło z zaroślami, które zasłaniały henge.

Owalny okrąg mierzy blisko 66 metrów długości i 62 metry szerokości. Badacze szacują, że powstał w późnym neolicie, około 2700 p.n.e. W tym czasie mieszkańcy Wysp Brytyjskich zaczynali kształtować swoją kulturę, uprawiali zboża, używali krzemienia i ustanowili rytuały pogrzebowe. Powstające wówczas henge według ekspertów mogły być miejscem zgromadzeń lub odprawiania rytuałów.

W ostatnich latach pojawia się też coraz więcej głosów, jakoby na przestrzeni wieków okręgi miały różne zastosowanie dostosowane do ówczesnych potrzeb. Na łamach „Guardiana” czytamy na przykład, że nowoodkryty Castilly Henge w średniowieczu był wykorzystywany jako teatr. Podczas angielskiej wojny domowej miał być z kolei składami broni.

Henge – tajemnicze kręgi W Wielkiej Brytanii

Do czasów obecnych w Wielkiej Brytanii przetrwało mniej niż 100 henge, ale niewykluczone, że pierwotnie było ich znacznie więcej. Okręgi z kamieniami to rzadkość. Najbardziej znany z nich – Stonehenge – budzi jednak kontrowersje. To dlatego, że okrągły rów znajduje się na zewnątrz, co według archeologów nie mieści się w definicji henge.

Tajemnica Stonehenge w końcu została rozwiązana? Uczeni wiedzą, do czego służyło

Stonehenge to najsłynniejsza megalityczna budowla na świecie. Zespół kamiennych bloków znajduje się w pobliżu miasta Salisbury na południu Wielkiej Brytanii. Naukowcy twierdzą, że w końc...
Stonehenge
Naukowcy wciąż zastanawiają się, jak starożytni ludzie przetransportowali z Walii olbrzymie kamienie, fot. Getty Images

To, jak kamienie trafiały do dołów i rowów, fascynuje badaczy niemal tak samo, jak zastosowanie kręgów. Szacuje się, że przetransportowanie jednego megalitu mogło angażować się nawet 150 osób. Poza siłą mięśni ludzie mieli wykorzystywać też nawilżone płozy.