Reklama

W tym artykule:

  1. Kolejne kości na budowie
  2. Kości konia sprzed setek lat
  3. Znaleziska prazwierząt w metrze
  4. Odkrycia archeologiczne w metrze
  5. Metro coraz dłuższe
Reklama

Druga linia metra w Warszawie jest coraz dłuższa. Trwają pracę nad budową kolejnych stacji. A z uwagi na to, że budowlańcy dość głęboko drążą w ziemi, od czasu do czasu napotykają na ślady po dawnych mieszkańcach Warszawy.

Do tej pory wśród najciekawszych odkryć było znalezisko w postaci szczątków słonia leśnego na Woli czy prażubra na Bródnie.

Kolejne kości na budowie

O tym, że na początku tego roku robotnicy budujący ostatni odcinek linii metra M2 na Karolin natknęli się na kości poinformował warszawski Urząd Miasta. Położone były metr pod ziemią w rejonie, gdzie powstaje przyszła stacja Lazurowa. Jak zrelacjonowano, na miejsce przyjechali archeolodzy, którzy nadzorują budowę. Dokonali wstępnych oględzin i wstrzymali prace, które mogłyby opóźnić realizację inwestycji.

Duże kości znalezione w czasie budowy metra / Fot. UM Warszawa

Znalezisko przetransportowano do siedziby Państwowego Muzeum Archeologicznego w Warszawie w celu przeprowadzenia szczegółowych badań.

Kości konia sprzed setek lat

Według pierwszych ocen należą do koni lub jednego konia. Niewykluczone, że żyły one kilkaset lat temu. Eksperci naliczyli 11 dużych i kilka mniejszych fragmentów kości długich i łopatkę. Kiedy zwierzę lub zwierzęta żyło? Z szacunków wynika, że od 150 do nawet 500 la temu.

Archeolodzy będą teraz dociekać, czy konie były używane jako pociągowe, czy może do jazdy wierzchem – co oznaczałoby, że służyły wojskowym. W odpowiedzi na to pytanie pomogą analizy archeozoologiczne. W ten sposób dowiemy się, jak duże były zwierzęta, a być może nawet uda się ustalić ich rasę.

Znaleziska prazwierząt w metrze

Wśród najciekawszych znalezisk z budowy metra znalazły się kości innych zwierząt. Na terenie dzisiejszej stacji Płocka odkopano kilka kości należących do samicy prehistorycznego słonia leśnego. Co ciekawe kopię fragmentów szkieletu można oglądać w gablocie na antresoli stacji Płocka.

Kolejne głośne znalezisko miało miejsce po drugie stronie Wisły. Na terenie przyszłej stacji Bródno, na głębokości około 15 metrów, odkryto wśród mas piasku rzecznego czaszkę prażubra. Natomiast podczas powstawania stacji Zacisze odnaleziono pochodzący sprzed kilkudziesięciu tysięcy lat kawałek żuchwy mamuta.

W trakcie budowy rzymskiego metra odkryto złote szkło z IV wieku

Rzym nadal skrywa wiele skarbów. Najnowsze odkrycie archeologów to prawdziwa rzadkość.
W trakcie budowy rzymskiego metra odkryto złote szkło z IV wieku
W trakcie budowy rzymskiego metra odkryto złote szkło z IV wieku fot. Stefano Montesi - Corbis/Getty Images

Odkrycia archeologiczne w metrze

W czasie budowy metra robotnicy napotykają się też na resztki dawnych zabudowań. Jakiś czas temu na budowie bemowskiego odcinka metra, w miejscu, gdzie powstaje Stacja Techniczno-Postojowa Karolin, archeolodzy odkryli pomieszczenia z przełomu XIX i XX wieku. Są to pozostałości po piwniczce w miejscu, gdzie na mapie z 1931 roku zaznaczone są dwa budynki Folwarku Karolin. Prawdopodobnie była to odrębna konstrukcja ceglana.

Już wcześniej w tym rejonie działali specjaliści z Państwowego Muzeum Archeologicznego. Przed rozpoczęciem właściwych prac prowadzili tzw. badania powierzchniowe, w czasie których znaleźli między innymi fragmenty naczyń ceramicznych.

Metro coraz dłuższe

Transport publiczny to pewnością najlepszy sposób przemieszczenia się po stolicy dla mieszkańców i turystów. Ratusz przekazał, że obecnie na trasie II linii metra trwają przygotowania przed drążeniem tuneli. Ogromne tarcze wiertnicze rozpoczną pracę za kilka miesięcy, ale już teraz wykonawca wzmacnia grunt w kluczowych miejscach inwestycji.

Rozpoczęty w 2018 roku kontrakt na budowę II linii metra ma prawie cztery kilometry. Zaprojektowano trzy stacje: Lazurowa powstanie po południowo-wschodniej stronie skrzyżowania Lazurowej i Górczewskiej, w przestrzeni między pętlą tramwajową a Lazurową. Stacja Chrzanów znajdzie się pod ul. Rayskiego, w rejonie skrzyżowania z Szeligowską.

Z kolei stacja Karolin powstać ma pod ul. Sochaczewską, po północnej stronie skrzyżowania z Połczyńską. Za nią znajdzie się zaplecze techniczne dla całej linii. Prace mają zakończyć się w październiku 2025 roku. Ile czeka nas jeszcze do tej pory ciekawych znalezisk?

Reklama

Źródło: UM Warszawa

Nasz ekspert

Szymon Zdziebłowski

Dziennikarz naukowy, z wykształcenia archeolog śródziemnomorski. Przez wiele lat był związany z Serwisem Nauka w Polsce PAP. Opublikował m.in. dwa przewodniki turystyczne po Egipcie, a ostatnio – popularnonaukową książkę „Wielka Piramida. Tajemnice cudu starożytności” o największej egipskiej piramidzie.
Reklama
Reklama
Reklama