W tym artykule:

1. Pierwsze biologiczne drzewo genealogiczne mykeńskiej rodziny
  2. Zazwyczaj poślubiało się pierwszego kuzyna

Zespół badawczy z Instytutu Antropologii Ewolucyjnej Maxa Plancka (MPI-EVA) wraz z międzynarodowym zespołem partnerów przeanalizował ponad 100 genomów osób z epoki brązu z Morza Egejskiego. – Bez świetnej współpracy z naszymi partnerami w Grecji i na całym świecie nie byłoby to możliwe" – mówi archeolog Philipp Stockhammer, jeden z głównych autorów badania.

Pierwsze biologiczne drzewo genealogiczne mykeńskiej rodziny

Dzięki niedawnym postępom metodologicznym w produkcji i ocenie starożytnych zbiorów danych genetycznych możliwe już jest generowanie obszernych danych nawet w regionach o bardzo restrykcyjnej ochronie DNA ze względu na warunki klimatyczne. Takim krajem jest choćby Grecja. W przypadku wioski mykeńskiej z XVI wieku p.n.e. udało się zrekonstruować pokrewieństwo mieszkańców jednego z domów. To pierwsze drzewo genealogiczne, które do tej pory zostało genetycznie zrekonstruowane dla całego starożytnego regionu Morza Śródziemnego.

Najwyraźniej niektórzy synowie nadal mieszkali w wiosce rodziców gdy byli już dorośli. Ich dzieci pochowano w grobowcu pod dziedzińcem majątku. Z analizy wynika, że jedna z żon, która wyszła za mąż wprowadziła do rodziny swoją siostrę, gdyż jej dziecko również zostało pochowane w tym samym grobie.

Najstarsza osoba na świecie nie żyje. Superstulatka z Francji miała 118 lat – nie był to jednak rekord

Najstarsza osoba na świecie nie żyje. Siostra zakonna Andre (Lucile Randon) odeszła w domu opieki w Tulonie w południowo-wschodniej Francji. W dniu śmierci miała 118 lat i 340 dni.
Najstarsza osoba na świecie nie żyje
Najstarsza osoba na świecie nie żyje. Kolaż na podstawie zdjęć Wikimedia Commons

Zazwyczaj poślubiało się pierwszego kuzyna

Kolejne odkrycie było zupełnie nieoczekiwane. Na Krecie i innych greckich wyspach często wychodziło się za mąż za pierwszego kuzyna. Taki zwyczaj obowiązywał 4 tys. lat temu.

– Opublikowano już ponad tysiąc starożytnych genomów z różnych regionów świata, ale wydaje się, że tak ścisły system małżeństw krewnych nie istniał nigdzie indziej w starożytnym świecie – mówi Eirini Skourtanioti, główna autorka badania, która przeprowadziła analizy. – To było całkowitym zaskoczeniem dla nas wszystkich i nadal rodzi wiele pytań – dodaje badaczka.

Piotr Kolasa

Pasjonat motoryzacji, podróży i piłki nożnej. W redakcji National-Geographic.pl odpowiada za media społecznościowe i nowe technologie.