W tym artykule:

2. Największy radioteleskop na świecie
  3. Ponadnarodowy ośrodek badawczy
  4. Radiowa mapa Wszechświata
  5. Pogoda kosmiczna przez teleskop

LOw Frequency ARray, czyli Sieć Radiowa Niskiej Częstotliwości (LOFAR), to innowacyjna infrastruktura diagnostyki radiowej. Już od dziesięciu lat rewolucjonizuje badania w dziedzinie radioastronomii i fizyki kosmosu – mówi dr hab. Hanna Rothkaehl. Uczona kieruje stacją LOFAR, mieszczącą się w Obserwatorium Astrogeodynamicznym Centrum Badań Kosmicznych PAN w Borówcu pod Poznaniem.

Trzy polskie stacje LOFAR

To jedna z trzech polskich stacji tego olbrzymiego radioteleskopu. Zaangażowanie Polski w projekt LOFAR zaowocowało wybudowaniem w 2015 roku stacji:

• PL-610 w Borówcu (koło Poznania), należącej do CBK PAN,
  • PL-611 w Łazach (koło Krakowa), przynależnej do Uniwersytetu Jagiellońskiego,
  • PL-612 w Bałdach (koło Olsztyna), będącej własnością Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Polskie stacje zostały włączone do systemu LOFAR w 2016 roku. Rozpoczęły prowadzenie obserwacji radioastronomicznych i monitorowanie przestrzeni kosmicznej w ramach tzw. Kluczowych Projektów Naukowych (ang. Key Science Projects) LOFAR.

Największy radioteleskop na świecie

– Dane pozyskiwane dzięki tym radioteleskopom są wyjątkowo cenne i generują liczne odkrycia i publikacje naukowe. Teraz LOFAR ERIC, będąc oficjalnym podmiotem w Unii Europejskiej, planuje znaczącą modernizację infrastruktury LOFAR 2.0. Otrzymamy niezwykły instrument, oferujący nowoczesne możliwości obserwacji i przetwarzania danych dla całej wielkiej społeczności astronomicznej. LOFAR 2.0 pozwoli też na monitorowanie tzw. pogody kosmicznej i utworzenie całego programu skoncentrowanego na obserwacji i modelowaniu warunków panujących wokół Ziemi – mówi dr hab. Rothkaehl. Podkreśla też, że modernizacja infrastruktury otworzy społeczności naukowej nowe możliwości obserwacji Wszechświata i diagnostyki plazmy kosmicznej na skalę do tej pory nieosiągalną.

Powstaje największy radioteleskop na świecie. Do czego posłuży?

Na pustkowiu w zachodniej Australii stanie 131 tys. anten w kształcie drzew. Z kolei w Republice Południowej Afryki zbudowany zostanie las teleskopów składający się z prawie dwustu urządzeń...
Powstaje największy radioteleskop na świecie. Do czego posłuży?
Powstaje największy radioteleskop na świecie. fot. Gallo Images/Getty Images

Na jakiej zasadzie działa ten rozproszony radioteleskop? Interferometria – to słowo kluczowe, gdy mówimy o takiej strukturze. LOFAR to interferometr radiowy, obserwujący kosmos w zakresie bardzo niskich częstotliwości. Ten radioteleskop jest tak duży, jak rozpiętość pomiędzy jego stacjami. W tej chwili sieć obejmuje 52 stacje, połączone ze sobą za pomocą bardzo szybkiego łącza internetowego.

Zdecydowana większość, bo aż 38 stacji, działających w ramach systemu LOFAR, znajduje się w Holandii. Kolejne 6 stacji usytuowanych jest w Niemczech, 3 w Polsce, a po jednej w Szwecji, Wielkiej Brytanii, Francji, Irlandii i na Łotwie. Planowane są też trzy kolejne stacje.

Ponadnarodowy ośrodek badawczy

W dodatku wszystko wskazuje na to, że projekt będzie się rozrastał i uzyska stabilność finansowo-prawną. W ostatnich dniach stycznia 2024 roku zainaugurowano działanie konsorcjum LOFAR ERIC. Tym samym konsorcjum stało się oficjalnym podmiotem w Unii Europejskiej.

LOFAR ERIC umożliwi przejrzysty dostęp do wielu usług badawczych. Wesprze współpracę naukową i umożliwi realizację innowacyjnych projektów na dużą skalę w różnych dziedzinach nauki. Będą to m.in.:

• badania właściwości odległego młodego Wszechświata,
  • obserwacje procesów formowania się i ewolucji galaktyk,
  • fizyka pulsarów i przejściowych zjawisk radiowych,
  • natura cząstek kosmicznych o ultrawysokiej energii,
  • badanie warunków w ośrodku międzygwiazdowym i struktury kosmicznych pól magnetycznych,
  • badanie Słońca i plazmowego otoczenia Ziemi.

Radiowa mapa Wszechświata

Konsorcjum zapewni też organizację koordynującą współpracę między ośrodkami naukowymi pracującymi z LOFAR-em. Wszystko po to, by – tak jak stacje LOFAR-a tworzą jeden wielki radioteleskop – naukowcy pracujący z nim również tworzyli wielką ponadnarodową organizację badawczą.

Właśnie taka ponadnarodowa współpraca zaowocowała m.in. najdokładniejszą i największą radiową mapą Wszechświata. Została ona oficjalnie pokazana w 2021 roku. Na mapie znajduje się ponad 4 miliony obiektów. Z czego około milion to obiekty nowe, w tym 25 tysięcy czarnych dziur. W obserwacjach wykryto dziesiątki tysięcy galaktyk, podobnych do naszej Drogi Mlecznej i położonych nawet na krańcach Wszechświata.

W oparciu o dane zawarte na mapie uruchomiono projekt nauki obywatelskiej (ang. citizen science), pomagający w odnajdywaniu nowych czarnych dziur. Projekt nazywa się Radio Galaxy Zoo: LOFAR. Został stworzony w dużej mierze przez Polaków.

Pogoda kosmiczna przez teleskop

– Zakład Fizyki Plazmy z CBK PAN od początku swojej aktywności w ramach sieci LOFAR skupiał się na tematyce związanej z pogodą kosmiczną. A także z wykorzystaniem stacji interferometru do prowadzenia nowatorskich badań dotyczących właściwości plazmy okołoziemskiej – wyjaśnia dr hab. Rothkaehl.

Podkreśla, że otworzyło to badaczom z Centrum drogę do uczestnictwa w wielu ciekawych inicjatywach badawczych. W tym w projekcie LOFAR dla Pogody Kosmicznej (LOFAR4SW), realizowanym w programie Horyzont 2020. Celem projektu i jego kontynuacji jest dostosowanie infrastruktury interferometru LOFAR dla celów obserwacji pogody kosmicznej.

– Umożliwi to m.in. monitorowanie aktywności Słońca, wyznaczanie parametrów wiatru słonecznego, badanie drobno- i wielkoskalowych zmian zachodzących w jonosferze. A także w unikatowy sposób zapewni powiązanie z globalnymi pomiarami międzyplanetarnego pola magnetycznego – kluczowego parametru w prognozowaniu nasilenia burz geomagnetycznych. Dane obserwacyjne ze stacji PL610 są udostępniane również w ramach europejskich projektów VESPA i PITHIA-NRF – podsumowuje dr hab. Rothkaehl.