W tym artykule:

1. Meteor nad stanem Vermont USA
  2. Trajektoria lotu

Meteoroid wywołał głośny huk, pędząc przez ziemską atmosferę. Dodatkowo podczas spadania uwolnił energię równoważną wysadzeniu 200 kilogramów trotylu. Pracownicy NASA precyzują, że skała najprawdopodobniej ważyła około 4,5 kilograma, a jej średnica mierzyła 15 centymetrów - jak donosi serwis livescience.com.

Meteor nad stanem Vermont USA

Według NASA meteoroid pokonał granicę ziemskiej atmosfery z prędkością około 68 tys. km na godzinę. Mieszkańcy stanu Vermont zaobserwowali go o godzinie 17:38 czasu lokalnego. Miejscowa stacja telewizyjna natychmiast zaczęła otrzymywać telefony od zaniepokojonych Amerykanów. Dzwoniący relacjonowali, że w momencie, kiedy meteor pojawił się na niebie, usłyszeli głośny huk – część osób mówiła też o odczuwalnych wibracjach.

Naukowcy tłumaczą, że hałas i trzęsienia były spowodowane pęknięciem meteoroidu. Bardzo duża prędkość oraz nagła zmiana ciśnienia doprowadziły do rozerwania skały, co zakończyło się spektakularnym deszczem mniejszych odłamków.

Deszcze meteorów obserwujemy, kiedy w ziemskiej atmosferze pojawiają się fragmenty rozpadających komet – do ich eksplozji dochodzi pod wpływem tarcia i ciepła. Komety składają się z lodu i luźnych skał. Najczęściej materiały te spalają się podczas spadania, jednak jeśli są większe, czasami docierają do powierzchni Ziemi.

Trajektoria lotu

Z analizy doniesień świadków wynika, że meteoroid po raz pierwszy został zauważony nad stanowym lasem Mount Mansfied na wysokości 84 kilometrów. Następnie poruszał się na północny wschód z prędkością 21 kilometrów na sekundę, po czym spłonął nad Beach Hill w hrabstwie Orleans. Pracownicy NASA cały czas pracują nad udoskonaleniem trajektorii lotu ciała niebieskiego. Pomogą im w tym nie tylko relacje świadków, ale też zdjęcia i filmy, które pojawiły się w mediach społecznościowych. Już teraz udało się ustalić, że choć meteor pojawił się nad stanem Vermont, to był również widoczny z Nowego Jorku, a nawet z Kanady.

Jak tłumaczą astronomowie, meteoroid zaobserwowany na wschodzie USA najprawdopodobniej był fragmentem asteroidy. To nie powinno jednak budzić naszych obaw. Wbrew historiom przedstawianych w filmach, nie każdy meteoroid stanowi zagrożenie dla ludzi. Skała musiałaby mieć ogromne rozmiary i uderzyć w gęsto zaludnione miejsce. W każdym innym wypadku możemy podziwiać je jako piękno natury.

Kula ognia nad północnym Vermontem Naoczni świadkowie z północnego wschodu i Kanady donoszą, że widzą jasną kulę ognia ... zestawione przez NASA Meteor Watch & nbsp; Niedziela, 7 marca 2021