– Nie spodziewaliśmy się zobaczyć czegoś takiego. Taki widok nie jest częstym zjawiskiem w pobliskim wszechświecie i mówi nam, że wewnątrz galaktyki dzieje się coś, o czym wciąż niewiele wiemy – powiedziała Anna Trindade Falcão z Center for Astrophysics, Harvard & Smithsonian w Cambridge w stanie Massachusetts w USA, główna autorka artykułu opublikowanego w „The Astrophysical Journal”.

Astrofizyczka odniosła się w ten sposób do odkrycia podwójnego układu supermasywnych czarnych dziur w znajdującej się 800 milionów lat świetlnych od nas galaktyce MCG-03-34-64. Zostały one wykryte za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble'a oraz Obserwatorium Rentgenowskiego Chandra.

Wyjątkowy układ podwójny

Supermasywne czarne dziury są znane jako aktywne jądra galaktyk. Chociaż są czarne, to jasno świecą z powodu materii wpadającej do środka i nagrzewającej się podczas tego procesu. Astronomowie wiedzą obecnie, że wiele galaktyk zawiera w swoim jądrze supermasywne czarne dziury, które prawdopodobnie odgrywają kluczową rolę w ewolucji galaktyk. Supermasywna czarna dziura w centrum naszej galaktyki to Sagitarius A*.

Podczas gdy binarne czarne dziury były obserwowane już wcześniej, te dwie, nowo zarejestrowane, są najbliższą parą, jaką kiedykolwiek wykryto. Znajdowały się niegdyś w jądrach swoich galaktyk-gospodarzy, ale połączenie obu galaktyk spowodowało ich zbliżenie. Astrofizycy oczekują, że będą się do siebie zbliżać i prawdopodobnie za 100 milionów lat połączą się, wytwarzając w czasoprzestrzeni fale znane jako fale grawitacyjne. A ponieważ fuzje aktywnych jąder galaktyk zdarzały się często w chaotycznym wczesnym Wszechświecie, gdy zderzenia galaktyk były bardziej powszechne, obecna para czarnych dziur daje astronomom rzadki wgląd w to zjawisko.

Co zarejestrował Hubble?

Odkrycie było nieoczekiwane. Obrazowanie w wysokiej rozdzielczości z Hubble'a ukazało fuzję galaktyk MCG-03-34-064 oraz trzy jasne punkty. Są to trzy tzw. kolce dyfrakcji optycznej usytuowane wewnątrz galaktyki macierzystej. Zjawisko to wskazuje na dużą koncentrację świecącego tlenu na bardzo małym obszarze. Dwa jasne punktu z nich to zderzające się supermasywne czarne dziury.