W tym artykule:

1. Załoga misji Polaris Dawn
  2. Rekordowa wysokość lotu
  3. Komercyjny spacer kosmiczny

We wtorek 27 sierpnia, o godz. 9.38 CET otworzy się okno startowe dla misji Polaris Dawn. W umieszczonym na szczycie rakiety Falcon 9 załogowym statku kosmicznym Dragon firmy SpaceX znajdą się cztery osoby.

Załoga misji Polaris Dawn

1. Jared Isaacman – amerykański miliarder, przedsiębiorca i filantrop. Zasłynął jako założyciel i CEO firmy Shift4 Payments. Jest również doświadczonym pilotem odrzutowców z ogromną liczbą wylatanych godzin. Isaacman zorganizował także w 2021 roku pierwszą całkowicie cywilną misję kosmiczną, Inspiration4, której był dowódcą. Tę samą rolę pełni w Polaris Dawn.
  2. Scott Poteet – były podpułkownik Sił Powietrznych USA z ponad 20-letnim doświadczeniem wojskowym. Jest doświadczonym pilotem, który latał na samolotach F-16. Po zakończeniu służby wojskowej Poteet współpracował z Jaredem Isaacmanem, pełniąc funkcję dyrektora misji Inspiration4. W tej misji otrzymał pozycję pilota.
  3. Sarah Gillis – jest inżynierką i główną instruktorką astronautów w SpaceX. Odpowiadała za szkolenie załóg misji Crew Dragon, w tym astronautów NASA oraz uczestników misji Inspiration4. Posiada bogate doświadczenie w zakresie operacji kosmicznych i zarządzania krytycznymi sytuacjami.
  4. Anna Menon – inżynierka kosmiczna w SpaceX, specjalizująca się w operacjach na orbicie i komunikacji z załogą. Pracowała jako kierowniczka misji NASA i SpaceX, nadzorując operacje na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Ma także doświadczenie jako specjalistka ds. medycznych. Jej doświadczenie w medycynie kosmicznej i operacjach orbitalnych zostanie wykorzystane podczas spacerów kosmicznych i eksperymentów.

Rekordowa wysokość lotu

Jeśli wszystko pójdzie z planem, Sarah Gillis oraz Anna MenonDwie ustanowią kobiecy rekord wysokości lotu kosmicznego. Wcześniejszy należał do astronautki NASA Kathryn Sullivan, która w trakcie misji STS-31programu wahadłowców wzniosła się na wysokość 621 km. Ówczesny rekordowo wysoki lot był związany z wyniesieniem teleskopu, który zmienił nasze postrzeganie kosmosu – Kosmicznego Teleskopu Hubble’a. W odróżnieniu od wcześniejszej, sponsorowanej przez Isaacmana misji Inspiration4, Polaris Dawn jest misją testową zaprojektowaną w celu przekraczania granic.

Jak podróże kosmiczne wpływają na organizm człowieka? Jeśli są krótkie, nasze ciało dobrze znosi ich skutki

Największe dotychczas, zbiorcze badania z dziedziny medycyny kosmicznej przynoszą dobre wieści. Kosmos nie jest czymś, z czym nasze ciało by sobie nie poradziło. Jednak im dłużej trwałyby ...
Członkowie misji Inspiration4: Jared Isaacman, Hayley Arceneaux, Christopher Sembroski i Sian Proctor. Fot. phys.org

Isaacman, Menon, Gillis i Poteet spędzą pięć dni na pokładzie kapsuły SpaceX Crew Dragon. Wzniesie się ona na wysokość większą niż jakikolwiek człowiek przebył od czasu zakończenia programu Apollo NASA. Tak duża wysokość jest konieczna, ponieważ załoganci chcą zanurzyć pojazd, a tym samym siebie, w tzw. pasie radiacyjnym. Ma to pomóc zrozumieć zagrożenia, jakie czekają astronautów nowych misji księżycowych oraz planowanych misji marsjańskich.

Komercyjny spacer kosmiczny

Dwoje z czworga załogantów wystawi się też na działanie próżni kosmicznej w trakcie pierwszego prywatnego spaceru kosmicznego. Podczas tego przedsięwzięcia astronauci będą chronieni wyłącznie przez zupełnie nowe kombinezony EVA (Extra-Vehicular Activity). SpaceX zaprojektował je i stworzył w ciągu zaledwie dwóch i pół roku.

Również pozostali astronauci będą musieli założyć kombinezony. W kapsule Dragon Crew nie ma specjalnej komory dekompresyjnej dla astronautów udających się na spacer kosmiczny. Zamiast tego załoga Polaris Dawn przyjmie inne, nowatorskie podejście do procesu wstępnej aklimatyzacji do spaceru kosmicznego. Polega ono na powolnym zmniejszaniu ciśnienia w kabinie i zwiększaniu stężenia tlenu. Proces ten zajmie około 45 godzin.

Trzeciego dnia w kosmosie załoga Polaris Dawn otworzy właz Crew Dragon. Wówczas statek będzie znajdował się około 700 km nad Ziemią, czyli o 300 km wyżej, niż operuje ISS. Wszyscy czterej członkowie załogi i całe wnętrze statku kosmicznego zostaną wystawione na działanie kosmicznej próżni. Ale tylko Isaacman i Gillis opuszczą statek kosmiczny. Załoganci Polaris Dawn mają też przeprowadzić testy nowej technologii komunikacji laserowej, która będzie używana do szybkiej transmisji danych z przestrzeni kosmicznej na Ziemię.

Zarówno start misji, jak i pierwszy prywatny spacer kosmiczny będą transmitowane na żywo na oficjalnych kanałach Polaris Dawn oraz SpaceX na platformie X. Wydarzenie można również oglądać m.in. na kanale Space.com. Start był planowany na 27 sierpnia. Jednak po wykryciu usterki i wskutek niesprzyjającej pogody przesunięto go na 30 sierpnia.

Źródła: Space.com, Polaris Dawn.