Na pewno wpływ na to „coś” ma świetnie zachowany w Compassie amerykański charakter auta. To model wciąż nawiązujący do korzeni Jeepa. Pokazuje to choćby typowy dla tej marki, kultowy 7-szczelinowy grill. Po ostatnim liftingu modelu przeprojektowany grill został podkreślony jeszcze chromowanymi obramowaniami.

Jeep Compass zaprojektowano z myślą warunkach miejskich, ale oczywiście ma w sobie też trochę charakteru wyniesionego z domu (bo przecież marka ta zasłynęła dzięki autom terenowym). Dwudziestocentymetrowy prześwit między podłożem a spodem samochodu wystarcza, by swobodnie poruszać się (ale bez szaleństw) także w trudniejszym terenie – takim, w którym zwykłe auta osobowe miałyby spore problemy (lub w ogóle by sobie nie poradziły). Aby w możliwie najlepszy sposób dopasować się do warunków na drodze, Compass dysponuje kilkoma różnymi trybami jazdy. Kierowca za pomocą przełącznika może je dowolnie zmieniać w zależności od nawierzchni i warunków. Do dyspozycji są tryby – auto, piasek/błoto, śnieg i sport. Wykonywanie manewrów w nieznanym terenie, ale też pewniejsze poruszanie się w warunkach miejskich znacznie ułatwia kamera 360 stopni. Urządzenia o wysokiej rozdzielczości umieszczone na grillu, lusterkach bocznych i klapie bagażnika przesyłają bardzo dobry obraz, dodając pewności osobie za kierownicą. System ten sprawia, że parkowanie pod zatłoczonymi centrami handlowymi czy wykręcanie na ciasnych uliczkach zawsze będzie się kojarzyć z przyjemnością, a nie stresem.

Maciej Jabłoński
Maciej Jabłoński

Zadowolenie na co dzień

Jedną z popularniejszych wersji Jeepa Compass jest model 4xe (hydraplug-in) z silnikiem spalinowym (z turbodoładowaniem) o pojemności 1,3 litra i mocy 180 koni mechanicznych napędzającym przednią oś oraz silnikiem elektrycznym o mocy 60 koni mechanicznych zapewniającym napęd tylnej osi, dzięki czemu mamy do dyspozycji napęd na wszystkie koła. Układ dający w sumie 240 koni z pewnością zadowoli większość kierowców szukających auta do codziennego użytku. Ale także ci o niestandardowych wymaganiach nie mieliby powodów do narzekania, bo model potrafi rozpędzić się do 200 km/h, a prędkość od zera do 100 km/h osiąga w niewiele ponad 7 sekund. Dużą zaletą samochodu jest niskie zużycie paliwa w warunkach miejskich, przy jeździe tylko w układzie hybrydowym. W testach dziennikarskich udawało się osiągać wyniki nawet poniżej 5 l/100 km. To imponujący rezultat biorąc pod uwagę fakt, że masa Jeepa Compass 4xe, to prawie dwie tony!

Maciej Jabłoński
Maciej Jabłoński

10 razy więcej miejsca

Powodów do narzekania nie ma też, jeśli chodzi o przestronność i ładowność Jeepa. Bagażnik ma pojemność 420 litrów, co oznacza, że bez problemów zmieszczą się w nim torby i walizki sporej rodziny wybierającej się na wakacje. To robi wrażenie, zwłaszcza że pod podłogą bagażnika projektanci znaleźli jeszcze trochę miejsca na schowek dla koła zapasowego. Nadspodziewanie dużo przestrzeni jest też we wnętrzu auta. Najlepszym testem do oceny tego jest sprawdzenie miejsca dla pasażerów na tylnej kanapie. W przypadku Jeepa Compass bez problemów mogą podróżować z tyłu osoby mierzące powyżej 180 cm. Na pewno nie będą miały powodów do narzekania na komfort jazdy.

Podobnie jest z przodu. Tam z kolei duży poziom wygody zapewniają fotele. Ich wyprofilowanie jest sporym atutem samochodu. Reorganizacja przestrzeni w obrębie tunelu centralnego sprawiła, że przy dźwigni zmiany biegów pojawiły się nowe, większe schowki – jest w nich 10 razy więcej miejsca, niż wcześniej. Do tego jeszcze prawie 5-litrowy schowek znajduje się pod środkowym podłokietnikiem. W sumie najnowszy model Jeepa Compass ma prawie trzykrotnie większą pojemność schowków niż jego pierwotna wersja.

Maciej Jabłoński
Maciej Jabłoński

Typowy styl i smak

Skomponowana w typowym dla Jeepa stylu i smaku deska rozdzielcza jest wyposażona w dwa ponad 10-calowe wyświetlacze. Znalazło się tam też miejsce dla klasycznych przycisków do regulacji klimatyzacji. To zdecydowanie lepsza i wygodniejsza opcja dla kierowcy, niż wprowadzanie ustawień poprzez ekran dotykowy.

Jeep Compass jest dostępny jest z dwoma wariantami układu napędowego (wszystkie z turbodoładowaniem). Pierwszy wariant to e-Hybrid, miękka hybryda z silnikiem spalinowym o pojemności 1.5 l i mocy 130 KM współpracującym z 48V silnikiem elektrycznym o mocy 21KM zintegrowanym z 7-biegową skrzynią automatyczną eDCT. Jest to układ samoładujący nie wymagający podłączania do zewnętrznych źródeł zasilania. Drugi wariant to hybryda PHEV 4xe z napędem na wszystkie koła w dwóch wariantach mocy systemowej, 190- lub 240-konnym. Dzięki akumulatorowi o pojemności 11,4 kWh, który można ładować z zewnętrznych źródeł zasilania, Compass 4xe może przejechać bez emisyjnie tylko na silniku elektrycznym do 50 km. Jeep® Compass dostępny jest obecnie w promocyjnej wersji Freedom Edition z pakietem korzyści do 16.900 zł brutto, cena edycji specjalnej w wersji e-Hybrid zaczyna się od 152.900 zł brutto, natomiast w wersji PHEV 4xe od 192.900 zł brutto.

Szczegóły na www.jeep.pl/promocje/oferta/jeep-compass-pakiety-korzysci#Compass.

Materiał promocyjny marki Jeep