Reklama

Jeszcze rok temu nikt nie przypuszczałby, że legenda off-roadu, amerykański producent samochodów terenowych, znany z przepięknie brzmiących i niezwykle mocnych sześcio- i ośmiocylindrowych silników, pracujących pod maskami samochodów zdolnych dotrzeć w najbardziej odległe punkty krajobrazu, stanie się liderem w promowaniu napędów ekologicznych. Na wieść o elektryfikacji floty terenowych modeli wielu zagorzałych fanów Jeepa rzucało czapkami o ziemię wykrzykując zdania o końcu legendy i o tym, że upadł ostatni bastion. Jak zwykle w takich sytuacjach okazało się, że ten bastion nie tylko nie upadł, ale stał się jeszcze silniejszy, nowocześniejszy i przyjazny środowisku.

Reklama

3 modele – mnóstwo możliwości

W salonach dostępne są już trzy zelektryfikowane modele, każdy trafiający do konkretnej grupy użytkowników – miłośników jazdy poza asfaltem:

Jeep Renegade 4xe – najmniejszy z rodziny, ale wcale nie mniej dzielny w terenie. Ten miejski przedstawiciel off-roadu równie dobrze radzi sobie z wysokimi krawężnikami, jak i z szutrową i wyboistą drogą prowadzącą do domku na Kaszubach. Hybrydowy układ napędowy składa się turbodoładowanej jednostki benzynowej o mocy od 130 do aż 180 KM i silnika elektrycznego o mocy 60 KM. Łączna moc do 240 KM i wysoki moment obrotowy 270 Nm pozwala rozpędzić miejskiego SUV-a do 100 km/h w 7,1 sekundy! Z kolei akumulator wysokonapięciowy o pojemności 11,4 kWh pozwalają na całkowicie bezemisyjną jazdę na dystansie nawet do 50 km.

Jeep Compass 4xe – to propozycja dla klientów poszukujących większej swobody podróżowania. Jego obszerne wnętrze pomieści swobodnie 5 pasażerów oraz ich bagaże. W myśl hasła „Go Anywhere, Do Anything” model oferuje zaawansowany i niezwykle efektywny napęd na wszystkie koła pozwalający na eksplorację niedostępnych terenów także jadąc w trybie elektrycznym. Taki sam jak w modelu Renegade 4xe hybrydowy układ napędowy Plug-in pozwala na niemal sportową jazdę po asfalcie oraz wydajną i ekologiczną jadę poza nim.

Jeep Wrangler 4xe – tego modelu nie trzeba nikomu przedstawiać. Jest znakiem rozpoznawczym i synonimem dzielności poza utwardzonymi szlakami. To przyjaciel, który nigdy nie zawodzi i kumpel, z którym przeżyjecie najpiękniejsze chwile. Ta ikona motoryzacji przeszła największą transformację stając się samochodem wybitnym. Otrzymując od inżynierów zaawansowany hybrydowy układ napędowy spełnia teraz nie tylko wyśrubowane normy emisji spalin, ale także zwiększył swoje możliwości na asfalcie i w terenie. Zestaw składający się z 2-litrowego, benzynowego, turbodoładowanego silnika oraz dwóch silników elektrycznych generuje łączną moc 380 KM, moment obrotowy 637 Nm i rozpędza Wranglera 4xe do 100 km/h w 6,4 sekundy, a akumulatory o pojemności 17 kWh pozwalają na bezemisyjną jazdę na dystansie do 50 km i pełną gotowość do dalszej jazdy z zerową emisją po zaledwie 3 godzinach ładowania np. ładowarką WallBox.

Technika dla środowiska

Wrangler 4xe plug-in hybrid wyposażony jest w czterocylindrowy, 2-litrowy motor benzynowy współpracujący z 8-stopniową skrzynią biegów oraz dwa silniki elektryczne i pakiet akumulatorów wysokonapięciowych o pojemności 17 kWh. Za sprawą silników elektrycznych moment obrotowy pojawia się na kołach natychmiast, co wpływa nie tylko na przyjemność z jazdy po asfalcie, ale zwiększa też możliwości terenowe. Ponadto technologia 4xe pozwala napędzać wszystkie cztery koła także w trybie czysto elektrycznym, co z kolei potęguje wrażenia podczas jazdy terenowej i wynosi tę sztukę na nieosiągalny dotąd poziom.

Kontemplacja otaczającej natury bez szkodliwych konsekwencji dla przyrody to najlepsza rekomendacja dla nowego Wranglera. Jak to działa? Pierwszy silnik elektryczny montowany przy silniku spalinowym, oprócz współpracy z nim, może również pełnić funkcję generatora wysokiego napięcia. Drugi silnik elektryczny zintegrowany z ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów nie tylko napędza koła, ale też odzyskuje energię podczas hamowania.

Elektryczna Wolność

Jeep Wrangler 4xe jest wybitnym pojazdem terenowym, dlatego cały układ elektryczny został zaprojektowany w sposób powalający na swobodną i nieograniczoną jazdę w ciężkim i wilgotnym terenie. Cały układ wysokiego napięcia, w tym przewody łączące pakiet akumulatorów umieszczonych w szczelnej obudowie pod tylnymi siedzeniami z silnikiem elektrycznym, jest wodoodporny. Podobnie jak wszystkie Jeepy Wranglery z certyfikatem Trail Rated, także i Wrangler 4xe jest w stanie brodzić do głębokości 76 cm.

Wszystkie wersje Jeepa Wranglera 4xe plug-in Hybrid wyposażone zostały w zaawansowane systemy napędu 4x4 typu „full-time” aktywowane na żądanie. Zarówno system Selec-Trac w wersji Sahara 4xe, jak i Rock-Trac w wersji Rubicon 4xe, oferują cztery tryby pracy:

  • 2H - napęd na tylne koła, do jazdy po drogach utwardzonych.
  • 4H AUTO - napęd Full-Time na cztery koła do jazdy w terenie lub na drogach utwardzonych.
  • 4H Part-Time - napęd na cztery koła do jazdy w terenie lub poza drogami utwardzonymi.
  • 4L - napęd na cztery koła z przełożeniem redukcyjnym, do jazdy w terenie.
Reklama

Jak widać, Jeep w żadnym wypadku nie utracił swoich legendarnych właściwości terenowych, a dzięki elektryfikacji sprawił że poszczególne modele kontynuują piękną tradycję marki w zgodzie z naturą i poszanowaniem dla środowiska naturalnego. Miejski Renegade 4xe, rodzinny Compass 4xe i wyprawowy Wrangler 4xe zapewniając emisję niższą nawet o 70 % w stosunku do tradycyjnych modeli pozwalają cieszyć się terenową jazdą z jeszcze większym poszanowaniem dla środowiska naturalnego niż dotychczas.

Reklama
Reklama
Reklama