Jeep Renegade 4xe – ekologiczny buntownik
Jeep jest marką, która jak żadna inna kojarzy się z wolnością, ogromnymi przestrzeniami i wspaniałym krajobrazem, który podziwiać można nie tylko stojąc na parkingu punktu widokowego przy autostradzie. Jeep jest synonimem samochodu terenowego i wie to każdy, kto kiedykolwiek miał okazję zasiąść za jego kierownicą. Jeep to jednak nie tylko wyprawy w teren. Dużo uwagi poświęcają projektanci także jakości prowadzenia, materiałom wykończeniowym, a ostatnio w dużej mierze także aspektom ekologicznym, co potwierdza model – Renegade 4xe.
- JEEP W NATIONAL-GEOGRAPHIC.PL
Jeszcze rok temu nikt nie przypuszczałby, że legenda off-roadu, amerykański producent samochodów terenowych znany z przepięknie brzmiących i niezwykle mocnych sześcio- i ośmiocylindrowych silników, pracujących pod maskami samochodów zdolnych dotrzeć w najbardziej odległe punkty krajobrazu, stanie się liderem w promowaniu napędów ekologicznych. Przejście na „zieloną stronę motoryzacji” dla wielu było zaskoczeniem. Szybko jednak okazało się, że elektromobilność to nie tylko korzystny wpływ na środowisko, ale też rozwiązania techniczne, które udoskonaliły konstrukcję legendarnego napędu 4x4 wpływając na jego niezawodność.
3 silniki – jeden cel
Jeep Renegade 4xe – najmniejszy z rodziny, ale wcale nie mniej dzielny w terenie od swoich większych braci, które także są dostępne z ekologicznym napędem Plug-in Hybrid. Ten miejski przedstawiciel off-roadu równie dobrze radzi sobie z wysokimi krawężnikami, jak i z szutrowym i wyboistym szlakiem prowadzącym przez bezdroża. Hybrydowy układ napędowy składa się turbodoładowanej, wydajnej jednostki benzynowej o pojemności 1,3 l (o mocy od 130 aż 180 KM) i silnika elektrycznego o mocy 60 KM. Kierowca ma łącznie do dyspozycji od 190 do 240 KM i wysoki moment obrotowy 270 Nm, które są w stanie rozpędzić miejskiego SUV-a do 100 km/h w 7,1 sekundy! Z kolei akumulator wysokonapięciowy o pojemności 11,4 kWh pozwala na całkowicie bezemisyjną jazdę na dystansie nawet 50 km, co w idealnym scenariuszu, zakładającym ładowanie akumulatora sprawi, iż podczas miejskich podróży kierowca jest w stanie zupełnie wyeliminować silnik spalinowy i osiągnąć zerową emisję szkodliwych substancji. Ładowanie może się odbywać ze zwykłego gniazdka elektrycznego (pełne ładowanie w około 5 godzin) lub domowej ładowarki easyWallbox z mocą 7,4 kW (pełne ładowanie w około 1,5 godziny), a także na publicznych stacjach szybkiego ładowania w Polsce i Europie.
Funkcjonalność i ekologia
W myśl hasła „Go Anywhere, Do Anything” model oferuje zaawansowany i niezwykle efektywny napęd na wszystkie koła pozwalający na eksplorację niedostępnych rejonów. Za napęd przedniej osi odpowiedzialny jest silnik spalinowy, a tylnej silnik elektryczny, w duecie zapewniając idealną trakcję na śliskiej nawierzchni i w terenie. Dzięki dwóm silnikom elektrycznym tworzącym pętlę Powerloop zawsze jest dostępny napęd na cztery koła, niezależnie od poziomu naładowania akumulatora. Hybrydowy układ napędowy Plug-in pozwala na niemal sportową jazdę po asfalcie oraz wydajną i ekologiczną jadę poza nim. Należy też zwrócić na przemyślaną konstrukcję, akumulator wysokonapięciowy został umieszczony w szczelnej obudowie i jest wyposażony w system ogrzewania i chłodzenia, dzięki czemu w każdych warunkach zachowują swoje optymalne właściwości. Kompaktowe rozmiary pozwoliły także zachować Jeepowi Renegade 4xe pełną funkcjonalność i wielkość bagażnika.
Legendarny napęd
Inżynierowie nie zapomnieli o dziedzictwie jakie niesie ze sobą nazwa Jeep i wyposażyli model Renegade w system napędu 4xe, który współpracuje z systemem zarządzania trakcją Jeep Selec-Terrain, oferując pięć trybów jazdy oraz system kontroli zjazdu ze wzniesienia (Hill Descent Control). Do wyboru są następujące tryby:
- Auto: tryb standardowy automatycznie zarządza trakcją na drodze i w terenie.
- Sport: zapewnienia sportowe osiągi wykorzystując zarówno silnik elektryczny, jak i silnik spalinowy. Utwardza także układ kierowniczy i wyostrza reakcję pedału przyspieszenia i przekładni zmiany biegów.
- Snow (Śnieg): zapewnia najlepszą dostępną przyczepność na drogach i bezdrożach w warunkach słabej przyczepności.
- Sand/Mud (Piasek/Błoto): zapewnia optymalną trakcję na luźnych nawierzchniach typu błoto i piasek.
- Rock (Skały): (tylko w wersji Trailhawk): Służy do pokonywania najtrudniejszych przeszkód, takich jak kamienie i duże skały.
- 4WD Lock: stały napęd 4x4, aby zapewnić optymalną przyczepność 4x4 przy niskich prędkościach
Podążaj własną drogą
Jeep idąc ścieżką elektromobilności w żadnym wypadku nie utracił swoich legendarnych właściwości terenowych, a dzięki elektryfikacji układu napędowego sprawił, że może kontynuować piękną tradycję marki robiąc to w zgodzie z naturą i poszanowaniem dla środowiska naturalnego. Jeep Renegade 4xe zapewnia emisję CO2 niższą nawet o 70 % w stosunku do tradycyjnych modeli spalinowych pozwalając cieszyć się terenową jazdą w trybie hybrydowym. Nie bez znaczenia są tu także systemy łączności oraz aplikacja My Uconnect pozwalająca na zarządzanie funkcjami samochodu z poziomu smartfona.