Volkswagen na drodze do zerowego śladu węglowego
Elektromobilność jest realną szansą na ochronę planety, a konieczność redukcji emisji dwutlenku węgla jest obecnie największym wyzwaniem. Marka Volkswagen wyznacza nową drogę do osiągnięcia zerowego śladu węglowego.
- PROMOCJA
W tym artykule:
Dążąc do osiągnięcia pełnej neutralności węglowej do 2050 roku Volkswagen wprowadza do swojej oferty nowe modele z elektrycznej rodziny ID: zarówno ID.3 jak i ID.4 to samochody opuszczające fabrykę w Zwickau jako neutralne pod względem emisji CO2.
Way to Zero
Jako pierwszy koncern motoryzacyjny, Grupa Volkswagen zobowiązała się do realizacji celów zawartych w paryskim porozumieniu klimatycznym i zamierza do 2050 roku stać się przedsiębiorstwem neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla. Zgodnie ze swoją strategią „Way to Zero” marka Volkswagen konsekwentnie zmniejsza emisję CO2, stopniowo przechodzi na wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych i równoważy emisję dwutlenku węgla, której nie da się uniknąć. Wynikiem tych starań są ID.3 i ID.4, pierwsze modele marki produkowane w sposób neutralny pod względem emisji CO2 w fabryce w niemieckim Zwickau, dostosowanej w 100% do produkcji samochodów elektrycznych. Realizację strategii marki łatwo dostrzec także w ofercie Volkswagena, w której sukcesywnie pojawia się coraz więcej samochodów elektrycznych czy hybrydowych typu plug-in.
50 000 nowych drzew
„Jako marka jesteśmy na drodze do neutralności węglowej i wiemy, że nie uda się osiągnąć tego celu z dnia na dzień. Zależało nam, aby pokazać, że także na lokalnym poziomie. W Polsce dokładamy starań, aby zmniejszać nasz ślad węglowy (nie tylko na etapie produkcji samochodów czy komponentów). Planując ten projekt, przyjęliśmy proste założenie: po każdym teście jednego z naszych samochodów z silnikiem spalinowym z parku dziennikarskiego, do Polskiego Związku Zrzeszeń Leśnych trafią środki pozwalające na nasadzenie 70 drzew. To ujednolicona wartość, niezależna od testowanego modelu samochodu. Co ważne, dziennikarz po zakończonym teście będzie mógł dokonać wyboru obszaru, w którym wykonane zostaną nasadzenia” – mówi Hubert Niedzielski, kierownik PR marki Volkswagen.
Projekt kompensacji śladu węglowego samochodów testowych z parku dziennikarskiego Volkswagena ruszył wraz z początkiem 2021 roku. Marka przewiduje, że w skali roku ta inicjatywa może przyczynić się do nasadzenia ponad 8 hektarów drzew (około 50.000 sadzonek) na terenie Polski, w miejscach wyselekcjonowanych przy wsparciu Polskiego Związku Zrzeszeń Leśnych. Są to obszary dotknięte klęskami żywiołowymi: las w Czarnowie, który uległ całkowitemu zniszczeniu podczas nawałnicy w 2017 roku; poklęskowy teren we wsi Ryboły, w okolicach Puszczy Knyszyńskiej i Puszczy Białowieskiej, powstały w wyniku huraganu z 2016 roku oraz las górski w rejonie Babiej Góry, położony w miejscowości Zawoja w bezpośrednim sąsiedztwie Babiogórskiego Parku Narodowego. Do redukcji śladu węglowego parku dziennikarskiego marki Volkswagen przyczynia się rosnąca liczba w pełni elektrycznych modeli: do kompaktowego Volkswagena ID.3 w 2021 roku dołączą także egzemplarze SUV-a ID.4. Oba modele produkowane są bez naruszania ogólnego bilansu dwutlenku węgla. Przy ładowaniu akumulatora energią elektryczną pochodzącą ze źródeł odnawialnych, ID.3 i ID.4 pozostają pojazdami neutralnymi pod kątem emisji CO2 również w trakcie eksploatacji. Obecnie co drugi samochód w parku prasowym Volkswagena ma możliwość ładowania z gniazdka (dzięki napędowi w pełni elektrycznemu lub hybrydowemu typu plug-in).
Elektryczne wzorce
Zespoły napędowe składające się z akumulatorów i silników elektrycznych są najmniej uciążliwe dla środowiska spośród wszystkich rodzajów napędu, także w Polsce – taki wniosek wynika z wielu badań naukowych, między innymi organizacji Transport & Environment. Oferowane przez Volkswagena modele ID.3 i ID.4 mają wszystko, by stać się wyznacznikami standardów w świecie w pełni elektrycznych samochodów.