Arabia Saudyjska buduje pierwsze miasto linearne. Bez dróg, samochodów i emisji dwutlenku węgla
Budowa 170-kilometrowego, futurystycznego miasta Neom ma być przykładem ekologicznej metropolii – bez ulic, samochodów i smogu. Pierwsi mieszkańcy mają się tu wprowadzić już za 2 lata
- Honorata Kostro
W tym artykule:
- Technologia na miarę XXI wieku
- Droga do sukcesu nie taka prosta
- Miasto linearne to miasto przyszłości?
Neom w północno-zachodniej części Arabii Saudyjskiej ma być miastem idealnym, w którym mieszkańcy będą żyli wygodnie i w symbiozie z naturą. Tyle na ten temat można wyczytać w broszurach informacyjnych zachęcających do zainwestowania w projekt. Eksperci z innych części świata mają wątpliwości, czy miasto w ogóle powstanie.
Jak zginął Michael Rockefeller? Zagadka śmierci amerykańskiego milionera rozwiązana
Michael Rockefeller miał zostać zjedzony przez papuaskich kanibali. O tej historii mówił cały świat. Co tak naprawdę wydarzyło się w 1961 roku?Technologia na miarę XXI wieku
Jeszcze większym zaskoczeniem jest projekt The Line. Miasto linearne to pomysł Muhammada ibn Salmana, księcia i następcy saudyjskiego tronu. Projekt zakłada budowę 170-kilometrowego pasa zabudowy, który ma prowadzić od miasta Neom po linii prostej na wschód w głąd Arabii Saudyjskiej. Miasto ma składać się z „modułów” i połączyć wybrzeże Morza Czerwonego z północno-zachodnimi regionami państwa.
W linearnym mieście przyszłości ma nie być ani samochodów, ani ulic. Miasto ma za to być pełne zielonych parków, otwartych przestrzeni i ultraszybkiego transportu publicznego. Zgodnie z planem w The Line osiądzie milion ludzi z całego świata. Co ważne, wszyscy mieszkańcy mają osiedlać się w odległości zaledwie kilku minut spacerem od najważniejszych obiektów, a dojazd między węzłami ma zająć nie więcej niż 20 minut.
Według ekspertów taka wizja miasta jest niemożliwa do realizacji. – Plan stworzenia miasta o szerokości jednego kilometra, który można będzie pokonać w zaledwie 5 minut, jest co najmniej wątpliwy – powiedziała Elizabeth Plater-Zyberk, profesorka architektury na Uniwersytecie w Miami. Zdaniem projektantki mało rzeczywiste są również same korzyści płynące z inwestycji. – Jeśli na każdym przystanku będzie czekało tylko kilkaset osób, samo utrzymanie inwestycji nie będzie możliwe – dodaje Plater-Zyberk.
Najnowszy skaczący robot to rekordzista. Jest w stanie przeskoczyć pomnik Jezusa w Rio do Janeiro
Skaczący robot zaprojektowany przez naukowców z Uniwersytetu Kalifornijskiego ma znaleźć zastosowanie nie tylko na Ziemi, ale także w kosmosie.Droga do sukcesu nie taka prosta
Pierwsze łopaty zostały wite w ziemię w październiku 2021 roku. Nie będzie to jednak łatwa budowa. Architekci zwracają uwagę, że budowanie ogromnych miast od podstaw jest obarczone wieloma wyzwaniami. Jeśli jednak wszystko pójdzie zgodnie z planem, pierwsi mieszkańcy wprowadzą się do The Line już w 2024 roku.
Tak zwane „megaprojekty” zazwyczaj nie są zgodne z intencjami wizjonerów, ich realizacja często nie spełnia obiektywnych możliwości ekonomicznych regionu. Kończy się to kosztami znacznie przewyższającymi początkowe oczekiwania – powiedział w wywiadzie dla serwisu naukowego „Live Science” Stephen Wheeler, architekt krajobrazu i profesor projektowania środowiska na University of California.
A co z ultraszybkim transportem? Eksperci wskazują, że przejazd 170 kilometrów w 20 minut wymagałby prędkości co najmniej 512 km/h. To zaś znacznie przewyższa możliwości kolei dużych prędkości. Weźmy dla przykładu szybkie pociągi Eurostar w Europie, które poruszają się z prędkością około 320 km/h. Kolej chińska pędzi z prędkością 380 km/h. Finansowany przez Elona Muska projekt Hyperloop teoretycznie może osiągać taką prędkość, ale na potrzeba na to jeszcze przynajmniej dekady. Dotychczas Hyperloop osiągnął maksymalną prędkość 463 km/h. I to bez pasażerów.
Miasto linearne to miasto przyszłości?
Pomysł księcia Ibn Salmana to nie pierwszy w historii projekt miasta linearnego. Już w 1882 roku podobny zamysł przedstawił hiszpański urbanista Arturo Soria Mata. W projekcie Ciudad Lineal wszystkie budynki i inne części miasta miały być budowane wzdłuż linii kolejowej. Podobne plany miała wprowadzić Brazylia.
– Zazwyczaj lepiej jest wprowadzać przemyślane, stopniowe ulepszenia w już istniejących miastach, niż próbować projektować zupełnie nowe miasta od zera – mówi Stephen Wheeler. Nierzadko, gdy projektuje się przestrzeń od zera, w rzeczywistości kończy się to kuriozalnymi pomysłami socjourbanistycznymi, które nie mają szans dalszego rozwoju.
Arabia Saudyjska na budowę ekologicznej metropolii ma przeznaczyć 500 miliardów dolarów. Zdaniem części urbanistów bardziej zrównoważoną strategią byłaby naprawa i ulepszanie już istniejących miast.
– Po co wydawać ogromne zasoby na budowanie miasta na środku pustyni? Jaki ma to sens, skoro dookoła jest mnóstwo innych „miejskich problemów”, które wymagają rozwiązania? – dopytuje z kolei Emily Talen, ekspertka projektowania miejskiego na Uniwersytecie w Chicago.
Pomysłodawcy The Line wskazują jednak, że nowy projekt ma przynosić korzyści nie tylko ekologiczne, ale także biznesowe. Przede wszystkim ma tworzyć nowe miejsca pracy i generować zyski dla budżetu państwa. O jakie kwoty chodzi? Wysokie, bo sięgające nawet 48 miliardów dolarów rocznie. Ekspertów to jednak nie przekonuje. Ich zdaniem wiele nowych pomysłów na miasta nie powstaje z myślą o ich przyszłych mieszkańcach, lecz o turystach i miliarderach.
– To, czy mamy w tym przypadku do czynienia ze „zrównoważonym stylem życia”, jest co najmniej dyskusyjne – podsumowuje Wheeler.
Źródło: https://www.livescience.com/saudi-arabia-sustainable-line-city.html
Czytaj więcej fascynujących artykułów:
Starożytna architektura może okazać się przydatna w tworzeniu budynków odpornych na globalne ocieplenie
Tak zwana „architektura wernakularna” może okazać się sposobem na globalne ocieplenie, przynajmniej jeśli chodzi o wyzwania związane budownictwo.Starożytna świątynia Majów odkryta w Meksyku. Archeologom pomógł laser
Badacze zidentyfikowali 478 starożytnych miejsc ceremonialnych w Meksyku. Udało się to dzięki połączeniu technologii lasera z teleskopemCzy Ziemia jest płaska? 10 dowodów obalających ten mit
Przedstawiamy mocne argumenty do dyskusji z pseudonaukowcami, którzy wierzą, że Ziemia jest płaska.