Porcja zależna od wagi? Restauracja w Chinach przeprasza za ważenie klientów
W popularnej sieci chińskich restauracji zaczął obowiązywać nietypowy zwyczaj: przed zamówieniem dania goście wchodzili na wagę. Restauratorzy przepraszają za kontrowersje.

W tym artykule:
Klienci Chuiyan Fried Beef w chińskim mieście Changsha przed wejściem do lokalu stawali na wadze i podawali obsłudze podstawowe dane osobowe. W oparciu o te informacje pracownicy sugerowali konkretne pozycje z menu. Mieli dobierać je głównie pod kątem kaloryczności. I tak, np. kobietom ważącym mniej niż 40 kg polecano dania rybne i wołowe, a mężczyznom o wadze przekraczającej 80 kg - m.in. duszony boczek. Dodatkowo tablice umieszczone w lokalu miały zachęcać klientów do „gospodarności”, „skrupulatności” czy „wylizania talerzy do czysta”.
Dodatkowa usługa czy wykluczenie?
Rozwiązanie zastosowane w Chuiyan Fried Beef wzbudziło wiele kontrowersji. W Internecie pojawiły się głosy oburzenia, na które zareagowali właściciele sieci. W wydanym oficjalnie oświadczeniu przeprosili za ważenie gości przed wejściem do lokalu. Jak tłumaczyli, wszystko działo w ramach krajowej kampanii mającej na celu ograniczenie marnowania żywności. Podkreślali, że nie stosowali żadnej formy przymusu - ważenie się miało być dobrowolne. Wyrazili żal z powodu kontrowersji, jakie narosły wokół tematu, ale zaznaczyli że nadal będą udostępniać swoim klientom wagi. - Zapraszamy zaniepokojonych internautów do lokalu. Można przyjść, sprawdzić, doświadczyć i podzielić się swoimi uwagami - czytamy w oświadczeniu.
Tak naprawdę sytuacja z Changsha to tylko jeden z przejawów szerszego zjawiska - Chiny znalazły się u progu kryzysu żywnościowego. Prezydent kraju - Xi Jinping - ogłosił 11 sierpnia start kampanii mającej na celu zminimalizowanie marnowania żywności, w sytuacji gdy kraj boryka się ze znacznym spowolnieniem gospodarki. Nie licząc pandemii koronawirusa w ciągu ostatniego roku Chiny stanęły w obliczu wielu kryzysów, takich jak rekordowa powódź, która zrujnowała hektary upraw ryżu czy afrykański pomór świń, który doprowadził do masowego uboju zwierząt.
Jak wynika z danych telewizji CCTV chiński przemysł cateringowy w 2015 r. marnował od 17 do 18 milionów ton żywności rocznie. Na początku tego miesiąca prezydent Chin miał określić poziom marnowania jedzenia jako „szokujący i niepokojący” - podała państwowa agencja informacyjna Xinhua.
Chuiyan nie jest jedyną restauracją, która ustanawia surowe zasady konsumpcji w swoich lokalach. W zeszłym tygodniu w Wuhan rozpoczęła się kampania zachęcająca klientów do zamawianie dań w liczbie… „N-1”, czyli o jedno danie mniej niż wynosi liczba osób jedzących.
W akcję włączyli się też właściciele aplikacji mobilnych. Te , na których jeszcze niedawno można było obejrzeć popularne wideo ludzi jedzących ogromne ilości jedzenia, zastrzegły, że twórcy tego typu treści mogą liczyć się z sankcjami takimi jak blokada konta, jeśli nadal będą promować nadmierne objadanie się i marnowanie żywności.
Źródło: cnn.com
ZAPISZ SIĘ NA NEWSLETTER
Pokazywanie elementu 1 z 1
Zapomnij o dalekich podróżach. Turystyczny hit 2025 jest tuż za polską granicą
Nieprzypadkowo mówi się o nim coraz więcej. Ten kierunek może być podróżniczym hitem 2025. Szczególnie wśród Polaków, którzy marzą o spokojnym wyjeździe, bez dalekich lotów.
Zobacz także
Polecane
Pokazywanie elementów od 1 do 4 z 20
Madera: raj dla miłośników przyrody i aktywnego wypoczynku
Współpraca reklamowa
Kierunek: Włochy, Południowy Tyrol. Ależ to będzie przygoda!
Współpraca reklamowa
Komfort i styl? Te ubrania to idealny wybór na ferie zimowe
Współpraca reklamowa
Nowoczesna technologia, która pomaga znaleźć czas na to, co ważne
Współpraca reklamowa
Wielorazowa butelka na wodę, jaką najlepiej wybrać?
Współpraca reklamowa
Z dala od rutyny i obowiązków. Niezapomniany zimowy wypoczynek w dolinie Gastein
Współpraca reklamowa
Polacy planują w 2025 roku więcej podróży
Współpraca reklamowa
Podróż w stylu premium – EVA Air zaprasza na pokład Royal Laurel Class
Współpraca reklamowa
Chcesz czerpać więcej z egzotycznej podróży? To łatwiejsze, niż może się wydawać
Współpraca reklamowa
Portrety pełne emocji. Ty też możesz takie mieć!
Współpraca reklamowa