W tym artykule:

1. Kiedy bliźniak zakocha się bliźniaczce... razy dwa
  2. Wyjątkowa rodzina fascynuje naukowców
  3. Bliźnięta jednojajowe a dwujajowe

Chyba każdy zna bliźnięta jednojajowe, które oprócz identycznego wyglądu dzielą też podobny styl ubierania się czy zainteresowania. A co, gdy dwóch bliźniaków zakocha się w tak samo wyglądającej kobiecie? Rozwiązaniem sporu o serce może być tylko siostra bliźniaczka. I choć taka historia wydaje się nierealna, to zdarzyła się naprawdę i to co najmniej dwukrotnie.

Kiedy bliźniak zakocha się bliźniaczce... razy dwa

Małżeństwa bliźniaków jednojajowych z bliźniaczkami jednojajowymi są niezwykle rzadkie. Jeden z najbardziej znanych przypadków dotyczy Josha i Jeremy'ego Salyers oraz Brittany i Briany Deane z USA. Bracia poznali swoje przyszłe żony tego samego dnia (a jakżeby inaczej) podczas festynu z okazji Święta Bliźniaków w Ohio w 2017 r. Rok później obie pary zorganizowały wspólną ceremonię ślubną w tym samym miejscu.

Jeszcze ciekawszym fenomenem są dzieci takich par. W styczniu 2021 r. Brittany i Josh powitali na świecie syna, Jetta. Cztery miesiące później rodzina Briany i Jeremy'ego również powiększyła się o pierworodnego syna, Jaxa. W kontekście naukowym chłopcy mają taki sam zestaw genów ze strony ojca i matki, co czyni je „bratankami genetycznymi”. To oznacza, że chociaż formalnie są kuzynami, mają wyjątkowo bliską więź genetyczną, niemal jak rodzeństwo.

Takie przypadki są fascynujące zarówno dla laików, jak i dla naukowców zajmujących się genetyką. Nie powinno więc nikogo dziwić, że rodzina Salyersów cieszy się niemałą popularnością za oceanem. Oba małżeństwa dzielą się aspektami swojego życia za pośrednictwem mediów społecznościowych. Często goszczą też w programach telewizyjnych. Ich wyjątkowa dynamika rodzinna jest okazją do naukowych i społecznych obserwacji.

Eksperci badający genetykę i psychologię bliźniąt uważają takie przypadki za bezcenne dla zrozumienia, w jaki sposób podobieństwa genetyczne wpływają na zachowanie, relacje i rodzicielstwo. Historia Salyersów oferuje również wgląd w społeczne postrzeganie bliźniąt.

Wyjątkowa rodzina fascynuje naukowców

Brittany i Josh oraz Briana i Jeremy to niejedyne takie „czworaczki” w Stanach Zjednoczonych. Amerykańska prasa ainteresowała się podobną historią sióstr bliźniaczek Venessy i Kerissy Sealby. Obie związały się z bliźniętami jednojajowymi Jacobem i Lucasem. Jak zauważyła Venessa, to oczywiste, dlaczego zainteresowała się Lucasem, a nie wyglądającym tak samo Jacobem.

– Oboje jesteśmy towarzyskimi bliźniakami. W liceum ja mówiłam w imieniu Kerissy, a on mówił w imieniu Jacoba – mówiła w programie „Today”.

W odróżnieniu od Salyersów rodzina Sealbich nie brała pod uwagę podwójnej ceremonii ślubnej. Venessa i Lucas zawarli związek małżeński w październiku 2022 r., a Kerissa i Jacob w czerwcu 2023 r. Wszyscy mieszkają w mieście Oregon w sąsiadujących ze sobą domach.

Oba małżeństwa doczekały się dzieci. Venessa i Lucas mają córkę Adrien (urodzona w listopadzie 2023 r.), a Kerissa i Jacob starszą o niewiele ponad rok Sophie. Tak jak i w przypadku Salyerów, Sophie i Adrien są kuzynkami, a jednocześnie genetycznym rodzeństwem. Niektórzy genetycy określają takie pokrewieństwo jako bliźnięta czwartorzędowe.

Wilfred i Ruby Westwood uchodzili za największe dzieci na świecie. Oboje zginęli tragicznie

Wilfred i Ruby Westwood mieli rozmiary i wagi nieadekwatne do swojego dziecięcego wieku. Ich ojciec zobaczył w tym sposób na zarobek. Tak gigantyczne rodzeństwo z Nowej Zelandii ruszyło w tras...
Wilfred i Ruby Westwood uchodzili za największe dzieci na świecie
Wilfred i Ruby Westwood uchodzili za największe dzieci na świecie, fot. Getty Images

Bliźnięta jednojajowe a dwujajowe

Bliźnięta jednojajowe rozwijają się, gdy jedna zapłodniona komórka jajowa (zygota) dzieli się na dwa zarodki. Ponieważ pochodzą z tej samej komórki jajowej i zostały zapłodnione przez jeden plemnik, mają identyczny materiał genetyczny. Tego rodzaju bliźnięta są zawsze tej samej płci i wyglądają bardzo podobnie. Mogą jednak występować drobne różnice wynikające z czynników środowiskowych i epigenetycznych.

Bliźnięta dwujajowe powstają, gdy dwie oddzielne komórki jajowe są uwalniane w trakcie jednego cyklu menstruacyjnego i zapłodnione przez dwa różne plemniki. Mają one różny zestaw genów, podobnie jak zwykłe rodzeństwo. Mogę więc być różnej płci. Ich stopień podobieństwa genetycznego wynosi około 50%. Tak jak w przypadku innych braci i sióstr.

Szukasz więcej fascynujących informacji na temat świata roślin i zwierząt, odkryć archeologicznych i nieskończonego Wszechświata? Zaprenumeruj magazyn „National Geographic Polska”. Najnowszą ofertę znajdziesz na tej stronie.

Mateusz Łysiak

Dziennikarz zakręcony na punkcie podróżowania. Pierwsze kroki w mediach stawiał w redakcjach internetowej i papierowej magazynu „Podróże”. Redagował i wydawał m.in. w gazeta.pl i dziendobrytvn.pl. O odległych miejscach (czasem i tych bliższych) lubi pisać nie tylko w kontekście turystycznym, ale też przyrodniczym i społecznym. Marzy o tym, żeby zobaczyć zorzę polarną oraz Machu Picchu. Co poza szlakiem? Kuchnia włoska, reportaże i pływanie.