Ich celem, jak mówi Nix, jest tworzenie i fotografowanie „otwartych narracji – modeli postludzkiej metropolii w przyszłości, po nieznanym kataklizmie”. – Chodzi o to, żeby odblokowywać i prowokować wyobraźnię widzów. Chcemy, żeby zastanawiali się nad teraźniejszością. Czy nadal mamy jakąś przyszłość?
Większość pomysłów do tych misternych scenek Nix czerpie z jazdy metrem i przeglądania zdjęć z wakacji. Dodatkowe inspiracje wynikają z jej przeszłości. Dorastając w Alei Tornad w latach 70. XX w., stykała się z ekstremalnymi warunkami pogodowymi. Wpływały też na nią filmy katastroficzne, takie jak Płonący wieżowiec, i fabuły z czarną wizją przyszłości, choćby Planeta małp.
Dziś uważa się za „fotografkę sztucznych krajobrazów”. – Ale zamiast włóczyć się w poszukiwaniu idealnego pejzażu, tworzę go na blacie stołu.
W tym momencie wkracza Gerber. Umiejętność złocenia, dmuchania szkła i malowania pozwala jej budować, rujnować i postarzać scenki.
– Ona jest rzeźbiarką, ja architektką – mówi Nix. – Ja wychodzę z pomysłami, podsuwam palety kolorów i ustalam kąt patrzenia. Ona zajmuje się detalami, sprawia, że wszystko się materializuje.
Ich lilipucie scenki mają od 50 cm do prawie 3 m średnicy. Są zrobione z pospolitych materiałów – papieru i akrylu, tektury i gliny, styropianu i arkuszy plastiku – za pomocą maleńkich elektronarzędzi. To żmudny proces – budowa każdej scenki zajmuje 7–15 miesięcy. Gdy wreszcie dobiega końca, Nix fotografuje efekt aparatem wielkoformatowym 8 x 10.
– Po naszej pracy tego nie widać – mówi Nix – ale ja właściwie jestem optymistką. I myślę, że nasze scenki, w których natura odzyskuje krajobraz, są w dziwaczny sposób pełne nadziei.
Gerber się z tym zgadza.
– Zawsze staramy się mieszać humor z horrorem – mówi. – Próbujemy angażować ludzi, skłaniać ich do myślenia.
"}},{"@type":"Content","@id":"/v5/.well-known/genid/60fe76b7deb2137abfaa","type":"inline-gallery","data":{"images":[{"url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/63/2024/08/d69ddd70990dee488c03fb58e9bd26b641ebf7f1-5c29cdb.jpeg","width":1497,"height":997,"title":"Widoki z opuszczonych miast","description":"
Jako dziecko dorastające w maleńkim Norton w stanie Kansas Nix zawsze była „blisko zagrożeń i kataklizmów – złej pogody, zamieci, powodzi, plag owadów. No i oczywiście tornad”. Na tym zdjęciu, przedstawiającym coś, co może być salonem piękności zniszczonym przez huragan, w kadr wchodzi ręka Gerber, ilustrując skalę tej szczegółowej dioramy.
","aspectRatio":0.665998663994656,"sourceName":"Lori Nix i Kathleen Gerber"},{"url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/63/2024/08/2ab648d80918c442747d8c4c9da5527eca181fe4-8c9c41d.jpeg","width":1194,"height":989,"title":"Widoki z opuszczonych miast","description":"
Samoobsługowa pralnia chyli się ku upadkowi. Czy mogła to spowodować katastrofa ekologiczna? – Każde pokolenie czuje, że jest coraz gorzej – mówi Nix. – Ale teraz człowiek zaczyna mieć wrażenie, że nie będziemy w stanie ocalić samych siebie.
","aspectRatio":0.8283082077051926,"sourceName":"Lori Nix i Kathleen Gerber"},{"url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/63/2024/08/873dc7a55d99e0aadc8691ef80dcf51b5c029ca2-21b4b37.jpeg","width":1253,"height":996,"title":"Widoki z opuszczonych miast","description":"
Do każdego zestawu Nix i Gerber stosują inną skalę. Zaczynają od jednego przedmiotu, po czym budują wokół niego scenkę. W przypadku tej biblioteki, w której mech rośnie na ścianach, a brzozy ocieniają książki – punktem wyjścia był globus z domku dla lalek.
","aspectRatio":0.7948922585794094,"sourceName":"Lori Nix i Kathleen Gerber"},{"url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/63/2024/08/cd6767f8f260de9d2373126e71af63163b6eaee6-97fce92.jpeg","width":1255,"height":989,"title":"Widoki z opuszczonych miast","description":"
Nix i Gerber dzielą się pracą. Jak było w przypadku tego zdjęcia szkolnej pracowni anatomicznej? – Ja zrobiłam szafki, ściany, podłogi i krzesła, zaś Kathleen wszystkie modele anatomiczne. Po prostu ona się zajmuje trudnymi rzeczami – wyjaśnia Nix.
","aspectRatio":0.7880478087649403,"sourceName":"Lori Nix i Kathleen Gerber"}]}}]],"promo":null,"userRatings":{"total":0,"isHalfStar":false,"commentCount":0},"isSaveable":false,"sponsor":null,"relatedItems":null,"plantOverview":null,"openWebSettings":null,"breadcrumbs":[{"label":"Strona główna","url":"https://www.national-geographic.pl:443"},{"label":"Ludzie","url":"https://www.national-geographic.pl/ludzie/"},{"label":"Tak może wyglądać koniec ludzkości. Zobacz te przejmujące zdjęcia"}],"seoMetadata":{"title":"Tak może wyglądać koniec ludzkości. Zobacz te przejmujące zdjęcia","description":"Miasto jest w ruinie. Pociągi stoją nieruchomo na torach. W szkołach panuje cisza. Biblioteki i samoobsługowe pralnie niszczeją. Wszyscy znikli.","metaTitle":"Tak może wyglądać koniec ludzkości. Zobacz te przejmujące zdjęcia","metaDescription":"Miasto jest w ruinie. Pociągi stoją nieruchomo na torach. W szkołach panuje cisza. Biblioteki i samoobsługowe pralnie niszczeją. Wszyscy znikli.","image":{"@type":"Image","@id":"/v5/.well-known/genid/dcac7122c3fbcd8552ea","aspectRatio":0.6661290322580645,"height":993,"width":1254,"alt":"Widoki z opuszczonych miast","sourceName":"Lori Nix i Kathleen Gerber","title":"Widoki z opuszczonych miast","url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/63/2024/08/7f0afd35e23ca55d2f743b7bb62d742c9fd01e74-0abbe94.jpeg"},"type":"article","robots":"","canonicalUrl":"https://www.national-geographic.pl/ludzie/tak-moze-wygladac-koniec-ludzkosci-zobacz-te-przejmujace-zdjecia/"},"speedCurveLux":{"label":"article","data":{"layout-variant":"headline"}},"pageUrl":"https://www.national-geographic.pl/ludzie/tak-moze-wygladac-koniec-ludzkosci-zobacz-te-przejmujace-zdjecia/","canonicalUrl":"https://www.national-geographic.pl/ludzie/tak-moze-wygladac-koniec-ludzkosci-zobacz-te-przejmujace-zdjecia/","permutiveModel":{"category":["ludzie","national-geographic-site"],"subcategory":["article"],"channel":"ludzie","title":"Tak może wyglądać koniec ludzkości. Zobacz te przejmujące zdjęcia","article":{"id":"61606","description":"Miasto jest w ruinie. Pociągi stoją nieruchomo na torach. W szkołach panuje cisza. Biblioteki i samoobsługowe pralnie niszczeją. Wszyscy znikli.","type":"article","author":"redakcja","tags":["fotografia","miniatury","Moto","sztuka","Technologia","Travel","Wolny czas"]}},"socialShare":{"platforms":["facebook","twitter","email"],"emailSubject":"","emailBody":"","twitterHandle":"","fbAuthorizeCode":"","title":"Tak%20mo%C5%BCe%20wygl%C4%85da%C4%87%20koniec%20ludzko%C5%9Bci.%20Zobacz%20te%20przejmuj%C4%85ce%20zdj%C4%99cia","tweet":"Tak%20mo%C5%BCe%20wygl%C4%85da%C4%87%20koniec%20ludzko%C5%9Bci.%20Zobacz%20te%20przejmuj%C4%85ce%20zdj%C4%99cia","disabled":false,"imageUrl":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/63/2024/08/7f0afd35e23ca55d2f743b7bb62d742c9fd01e74-0abbe94.jpeg","url":"https://www.national-geographic.pl/ludzie/tak-moze-wygladac-koniec-ludzkosci-zobacz-te-przejmujace-zdjecia/"},"schema":{"@context":"https://schema.org","@id":"https://www.national-geographic.pl/ludzie/tak-moze-wygladac-koniec-ludzkosci-zobacz-te-przejmujace-zdjecia/#Article","@type":"Article","description":"Miasto jest w ruinie. Pociągi stoją nieruchomo na torach. W szkołach panuje cisza. Biblioteki i samoobsługowe pralnie niszczeją. Wszyscy znikli.","image":[{"@type":"ImageObject","url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/63/2024/08/7f0afd35e23ca55d2f743b7bb62d742c9fd01e74-0abbe94.jpeg?resize=768,608","width":768,"height":608},{"@type":"ImageObject","url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/63/2024/08/7f0afd35e23ca55d2f743b7bb62d742c9fd01e74-0abbe94.jpeg?resize=1254,993","width":1254,"height":993}],"mainEntityOfPage":{"@type":"WebPage","@id":"https://www.national-geographic.pl/ludzie/tak-moze-wygladac-koniec-ludzkosci-zobacz-te-przejmujace-zdjecia/"},"name":"Tak może wyglądać koniec ludzkości. Zobacz te przejmujące zdjęcia","url":"https://www.national-geographic.pl/ludzie/tak-moze-wygladac-koniec-ludzkosci-zobacz-te-przejmujace-zdjecia/","author":[{"@type":"Person","name":"Tekst: Jeremy Berlin Zdjęcia: Lori Nix i Kathleen Gerber"}],"dateModified":"2024-08-24T08:35:28+02:00","datePublished":"2021-04-26T09:08:00+02:00","headline":"Tak może wyglądać koniec ludzkości. Zobacz te przejmujące zdjęcia","keywords":"fotografia, miniatury, Moto, sztuka, Technologia, Travel, Wolny czas","publisher":{"@type":"Organization","name":"National Geographic","url":"https://www.national-geographic.pl","logo":{"@type":"ImageObject","height":110,"url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/63/2025/01/cropped-NG-2019-Poziom-264a375-0656366.png?resize=265,110","width":265}},"speakable":{"@type":"SpeakableSpecification","xpath":["/html/head/title","/html/head/meta[@name=\"description\"]/@content"]}},"targeting":{"gtm":{"cat":["ludzie","national-geographic-site"],"channel":"ludzie","format":"gallery","pageid":"61606","primary_cat":"ludzie","subcat":"article","author":"redakcja","publish_date":"2021-04-26T07:08:00+00:00","template":"article","taxonomies":{"posttag":["fotografia","miniatury","moto","sztuka","technologia","travel","wolny-czas"]}},"dfp":{"configuration":"UAT","cat":["ludzie","national-geographic-site"],"channel":"ludzie","format":"gallery","pageid":"61606","primary_cat":"ludzie","subcat":"article","posttag":["fotografia","miniatury","moto","sztuka","technologia","travel","wolny-czas"]},"piano":[{"key":"premiumContent","value":false},{"key":"primaryCategory","value":"ludzie"},{"key":"postType","value":"article"},{"key":"categories","value":["ludzie","national-geographic-site"]},{"key":"tags","value":["fotografia","miniatury","moto","sztuka","technologia","travel","wolny-czas"]}]},"postPreview":null,"affiliateMessage":null,"image":{"@type":"Image","@id":"/v5/.well-known/genid/dcac7122c3fbcd8552ea","aspectRatio":0.6661290322580645,"height":993,"width":1254,"alt":"Widoki z opuszczonych miast","sourceName":"Lori Nix i Kathleen Gerber","title":"Widoki z opuszczonych miast","url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/63/2024/08/7f0afd35e23ca55d2f743b7bb62d742c9fd01e74-0abbe94.jpeg"},"ediplayer":null,"onnetworkplayer":null,"greenVideo":null,"hideComments":false,"suppression":{"@type":"Suppression","@id":"/v5/.well-known/genid/55f4429b147ffd35154e","disableAboveFooter":false,"disableAdsOnPictures":false,"disableAllAds":false,"disableBelowHeader":false,"disableBurdaffiInText":false,"disableBurdaffiWidgets":false,"disableEdiplayerAds":false,"disableEdiplayerAutoplay":false,"disableEdiplayerInjection":false,"disableEdiplayerPlaylist":false,"disableInTextAds":false,"disableRtbAds":false,"hidePromoLogoInHeader":false},"layout":"headline","taxonomies":[{"@type":"Taxonomy","@id":"/v5/.well-known/genid/ff1f96c36f4b66f74b92","display":"Kategorie","terms":[{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/dc9b0aa6615d2757f975","slug":"ludzie","display":"Ludzie","taxonomy":"category"},{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/e18147f93313669bbd51","slug":"national-geographic-site","display":"National Geographic Site","taxonomy":"category"}]},{"@type":"Taxonomy","@id":"/v5/.well-known/genid/6f7644e4b07003b30dc2","display":"Tagi","terms":[{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/05e3f02ea8cf75431e46","slug":"fotografia","display":"fotografia","taxonomy":"post_tag"},{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/2bfc7e0591bd9a6fcf3d","slug":"miniatury","display":"miniatury","taxonomy":"post_tag"},{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/208bba2dbbd692b3c816","slug":"moto","display":"Moto","taxonomy":"post_tag"},{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/5c106c7b62a176c982fd","slug":"sztuka","display":"sztuka","taxonomy":"post_tag"},{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/c527f217a191500260df","slug":"technologia","display":"Technologia","taxonomy":"post_tag"},{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/699aa6d0e2d81175a973","slug":"travel","display":"Travel","taxonomy":"post_tag"},{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/05e667522f1b14d5f4b0","slug":"wolny-czas","display":"Wolny czas","taxonomy":"post_tag"}]},{"@type":"Taxonomy","@id":"/v5/.well-known/genid/197527be9ef48cb4c383","display":"Formaty","terms":[{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/8695e38bc2214a214a62","slug":"post-format-gallery","display":"Galeria","taxonomy":"post_format"}]}],"table":null,"postFormat":"gallery","showHeroImageOverlayIcon":false,"gemius":{"id":".RzgG2_Yv7.IxGqMvf3w7LPpDotKx1s5UVS4lbJ4eJP.p7","url":"pro.hit.gemius.pl/gemius.js","parameters":{"content_identifier":"937299","content_title":"Tak może wyglądać koniec ludzkości. Zobacz te przejmujące zdjęcia","content_type":"article","publication_date":"2021-04-26T07:08:00+00:00","player":1}},"c2cVars":{"contentId":61606,"contentName":"Tak może wyglądać koniec ludzkości. Zobacz te przejmujące zdjęcia","contentType":"ContentGallery","contentUrl":"https://www.national-geographic.pl/ludzie/tak-moze-wygladac-koniec-ludzkosci-zobacz-te-przejmujace-zdjecia/","pageType":"Content","siteCategory":"National Geographic/Ludzie","siteCategoryId":null,"siteCategoryName":"Ludzie","website":"national-geographic-pl"},"relatedEdiPlayer":{"postType":"article","playerType":"related","breadcrumbs":["Ludzie"],"keywords":["fotografia","miniatury","Moto","sztuka","Technologia","Travel","Wolny czas"],"disablePlaylist":false,"disableAds":false,"disableAutoplay":false,"isAdult":false},"sponsorTracking":null,"postMeta":{"client":"national-geographic-pl","schemaId":"https://www.national-geographic.pl/ludzie/tak-moze-wygladac-koniec-ludzkosci-zobacz-te-przejmujace-zdjecia/#Article","entity":"post","source":"search-api","clientId":"61606"},"recommendedCards":null,"adSettings":{"unitName":"/22760503335/national-geographic.pl/","headerBidder":"none","headerBidderUrl":null,"headerBidderTimeout":1500,"adRefresh":{"enabled":true,"excludedOrderIds":[0],"durationInView":20,"percentageInView":50},"targets":{"configuration":["UAT"]},"lazyLoading":{"enabled":false,"renderMarginPercent":1000,"mobileScaling":0},"stitcher":{"disableAllAdvertising":false},"enableAdvertBeforeBodyOfContent":{"article":true,"recipe":false},"nativeAdvertiser":"none","promoPlacementId":"OeX1ugGDjb3tAIU_ZogyT34acM2hcQMWsNOzmjw2Z8H.w7","permutiveConfig":{"permutiveProjectId":"","permutiveApiKey":"","permutiveDomain":""}},"currentPage":1,"pockets":{"articleContentBottom":[],"articleHeader":[],"articleMeta":[],"aboveFooter":[{"componentId":"im_carousel_card_widget","props":{"data":{"title":"Magazyny","categoryLabels":"hide","categories":[],"tags":[],"tagsOperators":"","articlesType":["offer"],"contentType":"","aspectRatioOverride":"portrait","buttonText":"","buttonLink":"","showDescriptions":false,"showAdvertisingCooperationLabel":false,"showSponsorLabel":false,"showDotsNavigation":false,"numberOfCardsToInclude":4,"numberOfCardsToShowInViewport":4,"pinnedContent":[{"position":1,"content":{"source":"search-api","client":"national-geographic-pl","entity":"offer","clientId":"1029"}},{"position":2,"content":{"source":"search-api","client":"national-geographic-pl","entity":"offer","clientId":"1036"}},{"position":3,"content":{"source":"search-api","client":"national-geographic-pl","entity":"offer","clientId":"1030"}},{"position":4,"content":{"source":"search-api","client":"national-geographic-pl","entity":"offer","clientId":"1031"}}]},"widgetArea":"aboveFooter"}}],"articleActions":[{"componentId":"savePostButton","props":{}}],"articleBelowContent":[{"componentId":"tagCloud","props":{"data":{"taxonomies":["post_tag"]},"widgetArea":"articleBelowContent"}},{"componentId":"burdaffi_legal_notice_id","props":{"data":null,"widgetArea":"articleBelowContent"}}],"articleFooter":[{"componentId":"burdaffi_widget_id","props":{"data":{"widgetId":"f556253187c40d9ef5ec77558c2f6995","wrapperCssClass":"ecomm-boxd"},"widgetArea":"articleFooter"}},{"componentId":"dynamicRelatedContent","props":{"data":{"title":"Zobacz także","limit":8,"showCardLabels":null,"layout":"horizontal","hideOnMobile":false,"smallCardTitles":false,"categories":[],"type":[],"contentType":[],"aspectRatioOverride":"square","hidePublishDateOnCards":true,"hideAuthorNameOnCards":true,"displayCarousel":false},"widgetArea":"articleFooter"}},{"componentId":"im_carousel_card_widget","props":{"data":{"title":"Polecane","categoryLabels":"hide","categories":["wspolpraca-reklamowa"],"tags":[],"tagsOperators":"","articlesType":"","contentType":"","aspectRatioOverride":"square","buttonText":"","buttonLink":"","showDescriptions":false,"showAdvertisingCooperationLabel":true,"showSponsorLabel":false,"showDotsNavigation":false,"numberOfCardsToInclude":20,"numberOfCardsToShowInViewport":4,"pinnedContent":[]},"widgetArea":"articleFooter"}}],"articleSidebar":[{"componentId":"im_carousel_card_widget","props":{"data":{"title":"ZAPISZ SIĘ NA NEWSLETTER","categoryLabels":"hide","categories":[],"tags":[],"tagsOperators":"or","articlesType":"","contentType":"","aspectRatioOverride":"portrait","buttonText":"","buttonLink":"","showDescriptions":true,"showAdvertisingCooperationLabel":false,"showSponsorLabel":false,"showDotsNavigation":false,"numberOfCardsToInclude":1,"numberOfCardsToShowInViewport":1,"pinnedContent":[{"position":1,"content":{"source":"search-api","client":"national-geographic-pl","entity":"offer","clientId":"1028"}}]},"widgetArea":"articleSidebar"}},{"componentId":"burdaffi_widget_id","props":{"data":{"widgetId":"d76d0934e79c8039ec2b5b6f926c79d7","wrapperCssClass":"ecomm-narrow"},"widgetArea":"articleSidebar"}}],"pageBottom":[{"componentId":"text","props":{"data":{"title":"Legal notice","text":"
Jakiekolwiek aktywności, w szczególności: pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie, lub inne wykorzystywanie treści, danych lub informacji dostępnych w ramach niniejszego serwisu oraz wszystkich jego podstron, w szczególności w celu ich eksploracji, zmierzającej do tworzenia, rozwoju, modyfikacji i szkolenia systemów uczenia maszynowego, algorytmów lub sztucznej inteligencji jest zabronione oraz wymaga uprzedniej, jednoznacznie wyrażonej zgody administratora serwisu – Burda Media Polska sp. z o.o. Obowiązek uzyskania wyraźnej i jednoznacznej zgody wymagany jest bez względu sposób pobierania, zwielokrotniania, przechowywania lub innego wykorzystywania treści, danych lub informacji dostępnych w ramach niniejszego serwisu oraz wszystkich jego podstron, jak również bez względu na charakter tych treści, danych i informacji.
\r\n
Powyższe nie dotyczy wyłącznie przypadków wykorzystywania treści, danych i informacji w celu umożliwienia i ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz umożliwienia pozycjonowania stron internetowych zawierających serwisy internetowe w ramach indeksowania wyników wyszukiwania wyszukiwarek internetowych.\r\n
To koniec świata, jaki znamy, ale Lori Nix czuje się świetnie. To ona wraz z Kathleen Gerber, jej partnerką w sztuce i w życiu, są architektkami tej apokalipsy. Jest szary zimowy dzień na nowojorskim Brooklynie. Kobiety pracują w swym ciasnym mieszkaniu połączonym z atelier, starannie budując pomniejszone dioramy katastrofy.
Reklama
Ich celem, jak mówi Nix, jest tworzenie i fotografowanie „otwartych narracji – modeli postludzkiej metropolii w przyszłości, po nieznanym kataklizmie”. – Chodzi o to, żeby odblokowywać i prowokować wyobraźnię widzów. Chcemy, żeby zastanawiali się nad teraźniejszością. Czy nadal mamy jakąś przyszłość?
Większość pomysłów do tych misternych scenek Nix czerpie z jazdy metrem i przeglądania zdjęć z wakacji. Dodatkowe inspiracje wynikają z jej przeszłości. Dorastając w Alei Tornad w latach 70. XX w., stykała się z ekstremalnymi warunkami pogodowymi. Wpływały też na nią filmy katastroficzne, takie jak Płonący wieżowiec, i fabuły z czarną wizją przyszłości, choćby Planeta małp.
Dziś uważa się za „fotografkę sztucznych krajobrazów”. – Ale zamiast włóczyć się w poszukiwaniu idealnego pejzażu, tworzę go na blacie stołu.
W tym momencie wkracza Gerber. Umiejętność złocenia, dmuchania szkła i malowania pozwala jej budować, rujnować i postarzać scenki.
– Ona jest rzeźbiarką, ja architektką – mówi Nix. – Ja wychodzę z pomysłami, podsuwam palety kolorów i ustalam kąt patrzenia. Ona zajmuje się detalami, sprawia, że wszystko się materializuje.
Ich lilipucie scenki mają od 50 cm do prawie 3 m średnicy. Są zrobione z pospolitych materiałów – papieru i akrylu, tektury i gliny, styropianu i arkuszy plastiku – za pomocą maleńkich elektronarzędzi. To żmudny proces – budowa każdej scenki zajmuje 7–15 miesięcy. Gdy wreszcie dobiega końca, Nix fotografuje efekt aparatem wielkoformatowym 8 x 10.
– Po naszej pracy tego nie widać – mówi Nix – ale ja właściwie jestem optymistką. I myślę, że nasze scenki, w których natura odzyskuje krajobraz, są w dziwaczny sposób pełne nadziei.
Gerber się z tym zgadza.
– Zawsze staramy się mieszać humor z horrorem – mówi. – Próbujemy angażować ludzi, skłaniać ich do myślenia.
Reklama
1 z 4
Lori Nix i Kathleen Gerber
Widoki z opuszczonych miast
Jako dziecko dorastające w maleńkim Norton w stanie Kansas Nix zawsze była „blisko zagrożeń i kataklizmów – złej pogody, zamieci, powodzi, plag owadów. No i oczywiście tornad”. Na tym zdjęciu, przedstawiającym coś, co może być salonem piękności zniszczonym przez huragan, w kadr wchodzi ręka Gerber, ilustrując skalę tej szczegółowej dioramy.
2 z 4
Lori Nix i Kathleen Gerber
Widoki z opuszczonych miast
Samoobsługowa pralnia chyli się ku upadkowi. Czy mogła to spowodować katastrofa ekologiczna? – Każde pokolenie czuje, że jest coraz gorzej – mówi Nix. – Ale teraz człowiek zaczyna mieć wrażenie, że nie będziemy w stanie ocalić samych siebie.
3 z 4
Lori Nix i Kathleen Gerber
Widoki z opuszczonych miast
Do każdego zestawu Nix i Gerber stosują inną skalę. Zaczynają od jednego przedmiotu, po czym budują wokół niego scenkę. W przypadku tej biblioteki, w której mech rośnie na ścianach, a brzozy ocieniają książki – punktem wyjścia był globus z domku dla lalek.
4 z 4
Lori Nix i Kathleen Gerber
Widoki z opuszczonych miast
Nix i Gerber dzielą się pracą. Jak było w przypadku tego zdjęcia szkolnej pracowni anatomicznej? – Ja zrobiłam szafki, ściany, podłogi i krzesła, zaś Kathleen wszystkie modele anatomiczne. Po prostu ona się zajmuje trudnymi rzeczami – wyjaśnia Nix.
Jakiekolwiek aktywności, w szczególności: pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie, lub inne wykorzystywanie treści, danych lub informacji dostępnych w ramach niniejszego serwisu oraz wszystkich jego podstron, w szczególności w celu ich eksploracji, zmierzającej do tworzenia, rozwoju, modyfikacji i szkolenia systemów uczenia maszynowego, algorytmów lub sztucznej inteligencji jest zabronione oraz wymaga uprzedniej, jednoznacznie wyrażonej zgody administratora serwisu – Burda Media Polska sp. z o.o. Obowiązek uzyskania wyraźnej i jednoznacznej zgody wymagany jest bez względu sposób pobierania, zwielokrotniania, przechowywania lub innego wykorzystywania treści, danych lub informacji dostępnych w ramach niniejszego serwisu oraz wszystkich jego podstron, jak również bez względu na charakter tych treści, danych i informacji.
Powyższe nie dotyczy wyłącznie przypadków wykorzystywania treści, danych i informacji w celu umożliwienia i ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz umożliwienia pozycjonowania stron internetowych zawierających serwisy internetowe w ramach indeksowania wyników wyszukiwania wyszukiwarek internetowych.