Tetris pokonany! Nastolatek jako pierwszy człowiek w historii przeszedł całą kultową grę
Tetris wiele osób szybko nudzi. W końcu jak długo można układać spadające klocki? Okazuje się, że nawet kultowa gra ma swoje limity. Osiągnął je nastoletni gracz z USA. Do którego poziomu dotarł?
W tym artykule:
- Tetris kontra programiści i nastoletni gracz
- Sztuczna inteligencja była pierwsza
- Gry wideo kiedyś i dziś
Tetris to jedna z najstarszych, a przy tym najpopularniejszych gier komputerowych. Grał w nią chyba niemal każdy użytkownik PC czy smartfona. Chodzi oczywiście o logiczną układankę, w której gracz ustawia spadające klocki tak, aby tworzyły linie. Tetris trafił na rynek prawie 40 lat temu. Za datę premiery uznawany jest 6 czerwca 1984 r. Od tamtej pory kultowa gra doczekała się wielu różnych wersji. Trafiła też na konsole czy smartfony.
Tetris kontra programiści i nastoletni gracz
Do niedawno nikomu nie udało się „przejść” Tetrisa. Bo niby jak? Tymczasem 13-letni Willis Gibson z Oklahomy w Stanach Zjednoczonych udowodnił, że jest to możliwe. Przeszedł całą grę podczas transmisji na żywo. W trakcie rozgrywki na 157 poziomie ekran uległ zamrożeniu. Co prawda na nagraniu z historycznego zdarzenia widać informację, że Willis dotarł na poziom 18, ale to dlatego, że kod gry nie został zaprojektowany tak, aby osiągać najwyższe (jak się okazuje) możliwe poziomy.
https://youtu.be/J9oVQ43j22g?si=07xZSI1ZxI9XGiQG
Tu warto podkreślić, że młody Amerykanin nie grał w wersję komputerową Tetrisa, lecz w tę stworzoną na konsolę Nintendo. Ta miała swoją premierę nieco później niż oryginał, bo 34 lata temu.
Długo wierzono, że to 29. poziom Tetrisa jest ostatnim etapem gry. Już na nim gracze musieli być sprytniejsi od klocków spadających z maksymalną (?) prędkością. Co prawda po latach eksperymentowania z różnymi metodami niektórym udawało się dojść dalej, ale wcześniej żaden człowiek nie osiągnął ekranu końcowego.
Sztuczna inteligencja była pierwsza
No właśnie, człowiek nie, ale udało się to już kilka lat temu... sztucznej inteligencji. W 2021 roku programista Greg Cannon stworzył program, wykorzystujący AI do gry w Tetris. StackRabbit, bo tak nazwał swoje dzieło, był w stanie przejść jeszcze dalej. Sztuczna inteligencja dotarła do poziomu 237 i właśnie wtedy gra przestała działać, całkowicie się zawieszając. Na zwycięzcę nie czekały więc żadne fanfary, ani nawet napis z gratulacjami czy formułką „koniec gry”. Rozgrywka po prostu nie była w stanie trwać, co gracze uznali za jej zakończenie.
Twórcy Tetrisa prawdopodobnie nie spodziewali się, że ktoś zajedzie tak daleko. Dlatego na dalszych poziomach kod gry przestaje działać prawidłowo.
– Ostatecznie pojawia się błąd, w trakcie którego gra przełącza się z czytania instrukcji z kodu na czytanie pamięci RAM, jakby to był kod. Jeśli powstałe zniekształcenie generuje polecenie zatrzymania, całkowicie psuje grę – wyjaśnia YouTuber aGameScout, cytowany przez serwis Life Science.
Po 50 latach SEGA opuszcza rynek salonów gier w Japonii. Jaka przyszłość czeka słynną Akihabarę?
To koniec pewnej epoki. Słynny producent gier wideo SEGA rezygnuje z dalszego prowadzenia salonów z grami arcade na monety. Czy kultowe automaty jeszcze powrócą?Gry wideo kiedyś i dziś
Przez dziesięciolecia gracze „pobijali” Tetrisa, hakując oprogramowanie. Uważa się jednak, że Willis jako pierwszy zrobił to na oryginalnym sprzęcie. Jego przygoda z Tetrisem rozpoczęła się, gdy trafił na filmy z tej gry na YouTube. Następnie zaczął gromadzić sprzęt niezbędny do grania w jej starą wersję. Nastolatkowi pomogła mama. Kupiła mu w lombardzie konsolę Nintendo RetroN, która korzystała z tego samego napędu i kodu, co oryginalne Nintendo. Do tego oczywiście stary telewizor kineskopowy.
13-latka zaintrygowała prostota rozgrywek, ale, jak sam przyznał w opisie nagrania z pobicia rekordu, nigdy nie spodziewał się takiego osiągnięcia. Na filmiku obejrzanym ponad 1,7 mln razy (w trakcie pisania tego tekstu, 10 stycznia 2024 r.) widać, jak młody gracz nie dowierza w to, co działo się na ekranie. Przyznał też, że „nie czuje palców”.
Mimo niesłabnącej popularności gry wideo mają wielu przeciwników, zwłaszcza wśród rodziców nieletnich. To zaczyna się jednak powoli zmieniać. Gaming nie jest uważany tylko za hobby, ale też za sport. A właściwie e-sport. Niektóre tytuły organizują międzynarodowe mistrzostwa dla młodzieży i dorosłych. Przewidziane nagrody są naprawdę wysokie. Co więcej, badania wykazały, że granie w gry wideo podwyższa inteligencję u dzieci. Czy to oznacza, że czeka nas kolejna cyfrowa rewolucja?