Dusza Rosji. Odradzającą się Cerkiew pociąga sojusz z władzą. Polskie prawosławie . Kulturowe dziedzictwo kresów. Malta. Megality starsze niż piramidy śladami po matriarchalnej kulturze? Pantery śnieżne. Irbisy – nieuchwytne jak duchy koty z azjatyckich gór. Hazarowie. Prześladowany przez talibów lud z wyżyn Afganistanu. Monarchy. Motyle niczym ptaki – migrują przez tysiące kilometrów. Synaj. Wybuchowe zderzenie islamskiej tradycji i turystycznej dekadencji. Tylko dla prenumeratorów: Granica Meksyku. Na imigranckim szlaku trudno o miłosierdzie.
"}}]],"promo":null,"userRatings":{"total":0,"isHalfStar":false,"commentCount":0},"isSaveable":false,"sponsor":null,"relatedItems":null,"plantOverview":null,"openWebSettings":null,"breadcrumbs":[{"label":"Strona główna","url":"https://www.national-geographic.pl:443"},{"label":"Magazyn","url":"https://www.national-geographic.pl/magazyn/"},{"label":"4/2009"}],"seoMetadata":{"title":"4/2009","description":"Oglądałam kiedyś reportaż na kanale National Geographic o tym, jak próbowano nakręcić film o irbisach. Przez ponad godzinę ukazały się może trzy czy cztery ujęcia zwierzęcia wykonane kamerą uruchamianą przez fotokomórkę. Realizatorzy i tak uznali to za wielki sukces. Większość dokumentu poświęcona była więc temu, jak trudno jest dotrzeć w rejony, gdzie żyją irbisy, jak ekipa tygodniami czekała na panterę śnieżną wysoko w górach, w zimnie i w rozrzedzonym powietrzu. Zastanawiałam się, co to za tajemniczy kot, którego przy technice dostępnej w XXI w. nie sposób poznać, zbadać, uwiecznić na zdjęciach… Jak to możliwe? A jednak. Pantera śnieżna jest jednym z najbardziej nieuchwytnych zwierząt na świecie. Wiemy o niej tak mało, że nawet nie jesteśmy w stanie zapewnić jej odpowiedniej ochrony. Właśnie dlatego praca Raghu, bohatera naszego artykułu ze str. 42, jest tak ważna. „Panterę śnieżną łatwiej jest uśmiercić niż ujrzeć żywą” – czytamy w tekście, i choć od ponad 30 lat irbisy są pod ochroną, ich liczba zmalała przez ten czas o połowę. Na świecie pozostało ich tylko kilka tysięcy sztuk. Tym bardziej zachęcam do przyjrzenia się bliżej panterze śnieżnej. Specjalnie dla Was wychodzi z cienia.Martyna Wojciechowska","metaTitle":"4/2009","metaDescription":"Oglądałam kiedyś reportaż na kanale National Geographic o tym, jak próbowano nakręcić film o irbisach. Przez ponad godzinę ukazały się może trzy czy cztery ujęcia zwierzęcia wykonane kamerą uruchamianą przez fotokomórkę. Realizatorzy i tak uznali to za wielki sukces. Większość dokumentu poświęcona była więc temu, jak trudno jest dotrzeć w rejony, gdzie żyją irbisy, jak ekipa tygodniami czekała na panterę śnieżną wysoko w górach, w zimnie i w rozrzedzonym powietrzu. Zastanawiałam się, co to za tajemniczy kot, którego przy technice dostępnej w XXI w. nie sposób poznać, zbadać, uwiecznić na zdjęciach… Jak to możliwe? A jednak. Pantera śnieżna jest jednym z najbardziej nieuchwytnych zwierząt na świecie. Wiemy o niej tak mało, że nawet nie jesteśmy w stanie zapewnić jej odpowiedniej ochrony. Właśnie dlatego praca Raghu, bohatera naszego artykułu ze str. 42, jest tak ważna. „Panterę śnieżną łatwiej jest uśmiercić niż ujrzeć żywą” – czytamy w tekście, i choć od ponad 30 lat irbisy są pod ochroną, ich liczba zmalała przez ten czas o połowę. Na świecie pozostało ich tylko kilka tysięcy sztuk. Tym bardziej zachęcam do przyjrzenia się bliżej panterze śnieżnej. Specjalnie dla Was wychodzi z cienia.Martyna Wojciechowska","image":{"@type":"Image","@id":"/v5/.well-known/genid/2a37484d255877deab9e","aspectRatio":0.6661290322580645,"height":1506,"width":1037,"alt":"NG200904","title":"NG200904","url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/63/2024/08/415aec1005fa69e4da7d3e5ef033a01108d7e37f-175231c.jpeg","sourceName":null},"type":"article","robots":"","canonicalUrl":"https://www.national-geographic.pl/magazyn/national-geographic-2009-4-2009-1/"},"speedCurveLux":{"label":"article","data":{"layout-variant":"headline"}},"pageUrl":"https://www.national-geographic.pl/magazyn/national-geographic-2009-4-2009-1/","canonicalUrl":"https://www.national-geographic.pl/magazyn/national-geographic-2009-4-2009-1/","permutiveModel":{"category":["magazyn","national-geographic"],"subcategory":["article"],"channel":"magazyn","title":"4/2009","article":{"id":"156593","description":"Oglądałam kiedyś reportaż na kanale National Geographic o tym, jak próbowano nakręcić film o irbisach. Przez ponad godzinę ukazały się może trzy czy cztery ujęcia zwierzęcia wykonane kamerą uruchamianą przez fotokomórkę. Realizatorzy i tak uznali to za wielki sukces. Większość dokumentu poświęcona była więc temu, jak trudno jest dotrzeć w rejony, gdzie żyją irbisy, jak ekipa tygodniami czekała na panterę śnieżną wysoko w górach, w zimnie i w rozrzedzonym powietrzu. Zastanawiałam się, co to za tajemniczy kot, którego przy technice dostępnej w XXI w. nie sposób poznać, zbadać, uwiecznić na zdjęciach… Jak to możliwe? A jednak. Pantera śnieżna jest jednym z najbardziej nieuchwytnych zwierząt na świecie. Wiemy o niej tak mało, że nawet nie jesteśmy w stanie zapewnić jej odpowiedniej ochrony. Właśnie dlatego praca Raghu, bohatera naszego artykułu ze str. 42, jest tak ważna. „Panterę śnieżną łatwiej jest uśmiercić niż ujrzeć żywą” – czytamy w tekście, i choć od ponad 30 lat irbisy są pod ochroną, ich liczba zmalała przez ten czas o połowę. Na świecie pozostało ich tylko kilka tysięcy sztuk. Tym bardziej zachęcam do przyjrzenia się bliżej panterze śnieżnej. Specjalnie dla Was wychodzi z cienia.Martyna Wojciechowska","type":"article","author":"redakcja","tags":["architektura","barcelona","dzieła sztuki","zabytki"]}},"socialShare":{"platforms":["facebook","twitter","email"],"emailSubject":"","emailBody":"","twitterHandle":"","fbAuthorizeCode":"","title":"4%2F2009","tweet":"4%2F2009","disabled":false,"imageUrl":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/63/2024/08/415aec1005fa69e4da7d3e5ef033a01108d7e37f-175231c.jpeg","url":"https://www.national-geographic.pl/magazyn/national-geographic-2009-4-2009-1/"},"schema":{"@context":"https://schema.org","@id":"https://www.national-geographic.pl/magazyn/national-geographic-2009-4-2009-1/#Article","@type":"Article","description":"Oglądałam kiedyś reportaż na kanale National Geographic o tym, jak próbowano nakręcić film o irbisach. Przez ponad godzinę ukazały się może trzy czy cztery ujęcia zwierzęcia wykonane kamerą uruchamianą przez fotokomórkę. Realizatorzy i tak uznali to za wielki sukces. Większość dokumentu poświęcona była więc temu, jak trudno jest dotrzeć w rejony, gdzie żyją irbisy, jak ekipa tygodniami czekała na panterę śnieżną wysoko w górach, w zimnie i w rozrzedzonym powietrzu. Zastanawiałam się, co to za tajemniczy kot, którego przy technice dostępnej w XXI w. nie sposób poznać, zbadać, uwiecznić na zdjęciach… Jak to możliwe? A jednak. Pantera śnieżna jest jednym z najbardziej nieuchwytnych zwierząt na świecie. Wiemy o niej tak mało, że nawet nie jesteśmy w stanie zapewnić jej odpowiedniej ochrony. Właśnie dlatego praca Raghu, bohatera naszego artykułu ze str. 42, jest tak ważna. „Panterę śnieżną łatwiej jest uśmiercić niż ujrzeć żywą” – czytamy w tekście, i choć od ponad 30 lat irbisy są pod ochroną, ich liczba zmalała przez ten czas o połowę. Na świecie pozostało ich tylko kilka tysięcy sztuk. Tym bardziej zachęcam do przyjrzenia się bliżej panterze śnieżnej. Specjalnie dla Was wychodzi z cienia.Martyna Wojciechowska","image":[{"@type":"ImageObject","url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/63/2024/08/415aec1005fa69e4da7d3e5ef033a01108d7e37f-175231c.jpeg?resize=768,1115","width":768,"height":1115},{"@type":"ImageObject","url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/63/2024/08/415aec1005fa69e4da7d3e5ef033a01108d7e37f-175231c.jpeg?resize=1037,1506","width":1037,"height":1506}],"mainEntityOfPage":{"@type":"WebPage","@id":"https://www.national-geographic.pl/magazyn/national-geographic-2009-4-2009-1/"},"name":"4/2009","url":"https://www.national-geographic.pl/magazyn/national-geographic-2009-4-2009-1/","author":[{"@type":"Person","name":"redakcja","url":"https://www.national-geographic.pl/author/redakcja"}],"dateModified":"2024-08-26T17:54:11+02:00","datePublished":"2009-04-06T22:00:00+02:00","headline":"4/2009","keywords":"architektura, barcelona, dzieła sztuki, zabytki","publisher":{"@type":"Organization","name":"National Geographic","url":"https://www.national-geographic.pl","logo":{"@type":"ImageObject","height":110,"url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/63/2025/01/cropped-NG-2019-Poziom-264a375-0656366.png?resize=265,110","width":265}},"speakable":{"@type":"SpeakableSpecification","xpath":["/html/head/title","/html/head/meta[@name=\"description\"]/@content"]}},"targeting":{"gtm":{"cat":["magazyn","national-geographic"],"channel":"magazyn","format":"standard","pageid":"156593","primary_cat":"magazyn","subcat":"article","author":"redakcja","publish_date":"2009-04-06T20:00:00+00:00","template":"article","taxonomies":{"posttag":["architektura","barcelona","dziela-sztuki","zabytki"]}},"dfp":{"configuration":"UAT","cat":["magazyn","national-geographic"],"channel":"magazyn","format":"standard","pageid":"156593","primary_cat":"magazyn","subcat":"article","posttag":["architektura","barcelona","dziela-sztuki","zabytki"]},"piano":[{"key":"premiumContent","value":false},{"key":"primaryCategory","value":"magazyn"},{"key":"postType","value":"article"},{"key":"categories","value":["magazyn","national-geographic"]},{"key":"tags","value":["architektura","barcelona","dziela-sztuki","zabytki"]}]},"postPreview":null,"affiliateMessage":null,"image":{"@type":"Image","@id":"/v5/.well-known/genid/2a37484d255877deab9e","aspectRatio":0.6661290322580645,"height":1506,"width":1037,"alt":"NG200904","title":"NG200904","url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/63/2024/08/415aec1005fa69e4da7d3e5ef033a01108d7e37f-175231c.jpeg","sourceName":null},"ediplayer":null,"onnetworkplayer":null,"greenVideo":null,"hideComments":true,"suppression":{"@type":"Suppression","@id":"/v5/.well-known/genid/8134cbbc18a7139e43f0","disableAboveFooter":false,"disableAdsOnPictures":false,"disableAllAds":false,"disableBelowHeader":false,"disableBurdaffiInText":false,"disableBurdaffiWidgets":false,"disableEdiplayerAds":false,"disableEdiplayerAutoplay":false,"disableEdiplayerInjection":false,"disableEdiplayerPlaylist":false,"disableInTextAds":false,"disableRtbAds":false,"hidePromoLogoInHeader":false},"layout":"headline","taxonomies":[{"@type":"Taxonomy","@id":"/v5/.well-known/genid/93ee5e5883bb694e007a","display":"Kategorie","terms":[{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/f8acc61e0efecc00bd3c","slug":"magazyn","display":"Magazyn","taxonomy":"category"},{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/c9a6dec7f91570b52039","slug":"national-geographic","display":"National Geographic","parent":{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/5574bac24b87266cb659","slug":"magazyn","display":"Magazyn"},"taxonomy":"category"}]},{"@type":"Taxonomy","@id":"/v5/.well-known/genid/4abd133e78be1bf12f4f","display":"Tagi","terms":[{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/c817674da1fa138ec294","slug":"architektura","display":"architektura","taxonomy":"post_tag"},{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/83255b8dda904ff48f0b","slug":"barcelona","display":"barcelona","taxonomy":"post_tag"},{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/74541b5402cb01fcc344","slug":"dziela-sztuki","display":"dzieła sztuki","taxonomy":"post_tag"},{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/851f731917661dd03a0b","slug":"zabytki","display":"zabytki","taxonomy":"post_tag"}]}],"table":null,"postFormat":"standard","showHeroImageOverlayIcon":false,"gemius":{"id":".RzgG2_Yv7.IxGqMvf3w7LPpDotKx1s5UVS4lbJ4eJP.p7","url":"pro.hit.gemius.pl/gemius.js","parameters":{"content_identifier":"950010","content_title":"4/2009","content_type":"article","publication_date":"2009-04-06T20:00:00+00:00","player":1}},"c2cVars":{"contentId":156593,"contentName":"4/2009","contentType":"ContentArticle","contentUrl":"https://www.national-geographic.pl/magazyn/national-geographic-2009-4-2009-1/","pageType":"Content","siteCategory":"National Geographic/Magazyn","siteCategoryId":null,"siteCategoryName":"Magazyn","website":"national-geographic-pl"},"relatedEdiPlayer":{"postType":"article","playerType":"related","breadcrumbs":["Magazyn"],"keywords":["architektura","barcelona","dzieła sztuki","zabytki"],"disablePlaylist":false,"disableAds":false,"disableAutoplay":false,"isAdult":false},"sponsorTracking":null,"postMeta":{"client":"national-geographic-pl","schemaId":"https://www.national-geographic.pl/magazyn/national-geographic-2009-4-2009-1/#Article","entity":"post","source":"search-api","clientId":"156593"},"recommendedCards":null,"adSettings":{"unitName":"/22760503335/national-geographic.pl/","headerBidder":"none","headerBidderUrl":null,"headerBidderTimeout":1500,"adRefresh":{"enabled":true,"excludedOrderIds":[0],"durationInView":20,"percentageInView":50},"targets":{"configuration":["UAT"]},"lazyLoading":{"enabled":false,"renderMarginPercent":1000,"mobileScaling":0},"stitcher":{"disableAllAdvertising":false},"enableAdvertBeforeBodyOfContent":{"article":true,"recipe":false},"nativeAdvertiser":"none","promoPlacementId":"OeX1ugGDjb3tAIU_ZogyT34acM2hcQMWsNOzmjw2Z8H.w7","permutiveConfig":{"permutiveProjectId":"","permutiveApiKey":"","permutiveDomain":""}},"currentPage":1,"pockets":{"articleContentBottom":[],"articleHeader":[],"articleMeta":[],"aboveFooter":[{"componentId":"im_carousel_card_widget","props":{"data":{"title":"Magazyny","categoryLabels":"hide","categories":[],"tags":[],"tagsOperators":"","articlesType":["offer"],"contentType":"","aspectRatioOverride":"portrait","buttonText":"","buttonLink":"","showDescriptions":false,"showAdvertisingCooperationLabel":false,"showSponsorLabel":false,"showDotsNavigation":false,"numberOfCardsToInclude":4,"numberOfCardsToShowInViewport":4,"pinnedContent":[{"position":1,"content":{"source":"search-api","client":"national-geographic-pl","entity":"offer","clientId":"1029"}},{"position":2,"content":{"source":"search-api","client":"national-geographic-pl","entity":"offer","clientId":"1036"}},{"position":3,"content":{"source":"search-api","client":"national-geographic-pl","entity":"offer","clientId":"1030"}},{"position":4,"content":{"source":"search-api","client":"national-geographic-pl","entity":"offer","clientId":"1031"}}]},"widgetArea":"aboveFooter"}}],"articleActions":[{"componentId":"savePostButton","props":{}}],"articleBelowContent":[{"componentId":"tagCloud","props":{"data":{"taxonomies":["post_tag"]},"widgetArea":"articleBelowContent"}},{"componentId":"burdaffi_legal_notice_id","props":{"data":null,"widgetArea":"articleBelowContent"}}],"articleFooter":[{"componentId":"burdaffi_widget_id","props":{"data":{"widgetId":"f556253187c40d9ef5ec77558c2f6995","wrapperCssClass":"ecomm-boxd"},"widgetArea":"articleFooter"}},{"componentId":"dynamicRelatedContent","props":{"data":{"title":"Zobacz także","limit":8,"showCardLabels":null,"layout":"horizontal","hideOnMobile":false,"smallCardTitles":false,"categories":[],"type":[],"contentType":[],"aspectRatioOverride":"square","hidePublishDateOnCards":true,"hideAuthorNameOnCards":true,"displayCarousel":false},"widgetArea":"articleFooter"}},{"componentId":"im_carousel_card_widget","props":{"data":{"title":"Polecane","categoryLabels":"hide","categories":["wspolpraca-reklamowa"],"tags":[],"tagsOperators":"","articlesType":"","contentType":"","aspectRatioOverride":"square","buttonText":"","buttonLink":"","showDescriptions":false,"showAdvertisingCooperationLabel":true,"showSponsorLabel":false,"showDotsNavigation":false,"numberOfCardsToInclude":20,"numberOfCardsToShowInViewport":4,"pinnedContent":[]},"widgetArea":"articleFooter"}}],"articleSidebar":[{"componentId":"im_carousel_card_widget","props":{"data":{"title":"ZAPISZ SIĘ NA NEWSLETTER","categoryLabels":"hide","categories":[],"tags":[],"tagsOperators":"or","articlesType":"","contentType":"","aspectRatioOverride":"portrait","buttonText":"","buttonLink":"","showDescriptions":true,"showAdvertisingCooperationLabel":false,"showSponsorLabel":false,"showDotsNavigation":false,"numberOfCardsToInclude":1,"numberOfCardsToShowInViewport":1,"pinnedContent":[{"position":1,"content":{"source":"search-api","client":"national-geographic-pl","entity":"offer","clientId":"1028"}}]},"widgetArea":"articleSidebar"}},{"componentId":"burdaffi_widget_id","props":{"data":{"widgetId":"d76d0934e79c8039ec2b5b6f926c79d7","wrapperCssClass":"ecomm-narrow"},"widgetArea":"articleSidebar"}}],"pageBottom":[{"componentId":"text","props":{"data":{"title":"Legal notice","text":"
Jakiekolwiek aktywności, w szczególności: pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie, lub inne wykorzystywanie treści, danych lub informacji dostępnych w ramach niniejszego serwisu oraz wszystkich jego podstron, w szczególności w celu ich eksploracji, zmierzającej do tworzenia, rozwoju, modyfikacji i szkolenia systemów uczenia maszynowego, algorytmów lub sztucznej inteligencji jest zabronione oraz wymaga uprzedniej, jednoznacznie wyrażonej zgody administratora serwisu – Burda Media Polska sp. z o.o. Obowiązek uzyskania wyraźnej i jednoznacznej zgody wymagany jest bez względu sposób pobierania, zwielokrotniania, przechowywania lub innego wykorzystywania treści, danych lub informacji dostępnych w ramach niniejszego serwisu oraz wszystkich jego podstron, jak również bez względu na charakter tych treści, danych i informacji.
\r\n
Powyższe nie dotyczy wyłącznie przypadków wykorzystywania treści, danych i informacji w celu umożliwienia i ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz umożliwienia pozycjonowania stron internetowych zawierających serwisy internetowe w ramach indeksowania wyników wyszukiwania wyszukiwarek internetowych.\r\n
Oglądałam kiedyś reportaż na kanale National Geographic o tym, jak próbowano nakręcić film o irbisach. Przez ponad godzinę ukazały się może trzy czy cztery ujęcia zwierzęcia wykonane kamerą uruchamianą przez fotokomórkę. Realizatorzy i tak uznali to za wielki sukces. Większość dokumentu poświęcona była więc temu, jak trudno jest dotrzeć w rejony, gdzie żyją irbisy, jak ekipa tygodniami czekała na panterę śnieżną wysoko w górach, w zimnie i w rozrzedzonym powietrzu. Zastanawiałam się, co to za tajemniczy kot, którego przy technice dostępnej w XXI w. nie sposób poznać, zbadać, uwiecznić na zdjęciach… Jak to możliwe? A jednak. Pantera śnieżna jest jednym z najbardziej nieuchwytnych zwierząt na świecie. Wiemy o niej tak mało, że nawet nie jesteśmy w stanie zapewnić jej odpowiedniej ochrony. Właśnie dlatego praca Raghu, bohatera naszego artykułu ze str. 42, jest tak ważna. „Panterę śnieżną łatwiej jest uśmiercić niż ujrzeć żywą” – czytamy w tekście, i choć od ponad 30 lat irbisy są pod ochroną, ich liczba zmalała przez ten czas o połowę. Na świecie pozostało ich tylko kilka tysięcy sztuk. Tym bardziej zachęcam do przyjrzenia się bliżej panterze śnieżnej. Specjalnie dla Was wychodzi z cienia.Martyna Wojciechowska
Spis Treści Dusza Rosji. Odradzającą się Cerkiew pociąga sojusz z władzą. Polskie prawosławie . Kulturowe dziedzictwo kresów. Malta. Megality starsze niż piramidy śladami po matriarchalnej kulturze? Pantery śnieżne. Irbisy – nieuchwytne jak duchy koty z azjatyckich gór. Hazarowie. Prześladowany przez talibów lud z wyżyn Afganistanu. Monarchy. Motyle niczym ptaki – migrują przez tysiące kilometrów. Synaj. Wybuchowe zderzenie islamskiej tradycji i turystycznej dekadencji. Tylko dla prenumeratorów: Granica Meksyku. Na imigranckim szlaku trudno o miłosierdzie.
Jakiekolwiek aktywności, w szczególności: pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie, lub inne wykorzystywanie treści, danych lub informacji dostępnych w ramach niniejszego serwisu oraz wszystkich jego podstron, w szczególności w celu ich eksploracji, zmierzającej do tworzenia, rozwoju, modyfikacji i szkolenia systemów uczenia maszynowego, algorytmów lub sztucznej inteligencji jest zabronione oraz wymaga uprzedniej, jednoznacznie wyrażonej zgody administratora serwisu – Burda Media Polska sp. z o.o. Obowiązek uzyskania wyraźnej i jednoznacznej zgody wymagany jest bez względu sposób pobierania, zwielokrotniania, przechowywania lub innego wykorzystywania treści, danych lub informacji dostępnych w ramach niniejszego serwisu oraz wszystkich jego podstron, jak również bez względu na charakter tych treści, danych i informacji.
Powyższe nie dotyczy wyłącznie przypadków wykorzystywania treści, danych i informacji w celu umożliwienia i ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz umożliwienia pozycjonowania stron internetowych zawierających serwisy internetowe w ramach indeksowania wyników wyszukiwania wyszukiwarek internetowych.