Aleksandrowi Dobie, płynącemu kajakiem samotnie po Atlanktyku, niezmiennie dopisuje humor. Niemniej jednak w tej żartobliwej wiadomości przesłanej kilka dni temu potwierdza to, co wynika z obserwacji punktów SPOT, które wyznaczają aktualną pozycję Olka na mapie: w ogromnym tempie zbliża się do Florydy, celu swojej wyprawy.
Gdyby kajak miał żagiel, to można by powiedzieć, że Olek po wielu miesiącach borykania się z przeciwnościami - sztormami, huraganami, urwanym sterem – wreszcie złapał wiatr w żagle. Po przerwie spowodowanej przymusowym lądowaniem na Bermudach, powrócił na wody oceanu 25 marca i szybko wystartował w kierunku wybrzeża amerykańskiego, by w niespełna dwa tygodnie pokonać prawie połowę liczącej ponad 1100 km trasy. Zaledwie w ciągu ostatnich czterech dni przepłynął prawie 400 kilometrów!
Skąd takie tempo? Po pierwsze dość sprzyjające wiatry północny i północno-wschodni zepchnęły Olka na południe i południowy zachód, a więc w pożądanym kierunku. Po drugie brak pałąka, istotnego elementu konstrukcji „OLO“ (nazwa kajaka Doby), dzięki któremu kajak w przypadku wywrotki wracał do pozycji wyjściowej, ale jednocześnie go wstrzymywał w przypadku wiatrów wiejących w przeciwną stronę.
W trakcie wodowania z pokładu żaglowca „Spirit of Bermuda“, którym Aleksander Doba dotarł do punktu 27N, 64W, pałąk został zmiażdżony przez przechylający się pod wpływem gwałtownego uderzenia wiatru statek. Podstawowe pytanie, jakie wraz z załogą sobie wówczas zadaliśmy to, czy można płynąć bez tej części gwarantującej stabilność na falach? Sam Olek nie miał żadnych wątpliwości. Po zdemontowaniu umieszczonych na zniszczonym pałąku światła nawigacyjnego i aktywnej anteny radarowej, odpłynął samotnie na spotkanie ze swoim marzeniem: pierwszym w historii przepłynięciem kajakiem Atlantyku pomiędzy najbardziej oddalonymi od siebie punktami położonych na wybrzeżach Europy i Ameryki Północnej. A już kilka godzin później widoczne było, że „OLO“ doskonale radzi sobie na falach bez pałąka, płynąc znacznie szybciej niż dotychczas.
Pozostawał jednak jeszcze jeden problem: ze względów bezpieczeństwa konieczne było szybkie zainstalowanie zdemontowanych sygnałów ostrzegawczych na kajaku, co nie jest takie proste. Niemniej Olek nie pierwszy raz udowodnił, że jego umysł inżynierski i pomysłowość to źródła dość oryginalnych, ale i praktycznych rozwiązań, o czym napisał w swoim raporcie z 4 kwietnia:
Moi Drodzy, po 10 dobach nie jest źle, a dobrze! Światło nawigacyjne uruchomiłem w pierwszej dobie, na dzbanku po napoju. Klosz – z butelki po coca-coli. Żarówka 400 mm nad kabiną. Aktywna antena radarowa na maszcie z wiosła – wysokość, jak na pałąku; uruchomiłem po 5 dobach.
Po tych 10 dniach zdążył się przekonać, jakie są wady i zalety płynięcia kajakiem pozbawionym pałąka, co prezentuje w swoim raporcie:
Minusy: lampa i antena - prowizorka. Korzystne wiatry – mniejsze siły wspomagające. Przy dryfowaniu, mimo użycia 3 dryfkotew mocowanych na dziobie, kajak ustawia się bokiem do fal lub do 45 st. Z pałąkiem – dziobem do fal. To największy minus. Plusy: większa stateczność poprzeczna – mniejsze kiwanie. Mniejszy opór, przy niekorzystnych wiatrach skuteczniej mogę się przeciwstawić. Bez pałąka lepiej.
Najistotniejsza jednak była wiadomość, w której Olek pisał:
Cieszę się, że po awaryjnej przerwie mogę kontynuować Transatlancką Wyprawę Kajakową.
W momencie wypłynięcia Olka po wodowaniu ze „Spirit of Bermuda“ przypuszczaliśmy, że w ciągu 5-6 tygodni dotrze do Florydy. Tempo, w jakim płynie po Atlantyku zmusza do weryfikacji tego terminu. Jeśli nie pojawią się jakieś nowe przeszkody Aleksandra Doby można spodziewać się w porcie New Smyrna Beach na Florydzie nawet już za kilka dni!
Piotr Chmieliński Waszyngton, 8 kwietnia 2014
"}}]],"promo":null,"userRatings":{"total":0,"isHalfStar":false,"commentCount":0},"isSaveable":false,"sponsor":null,"relatedItems":null,"plantOverview":null,"openWebSettings":null,"breadcrumbs":[{"label":"Strona główna","url":"https://www.national-geographic.pl:443"},{"label":"Nauka","url":"https://www.national-geographic.pl/nauka/"},{"label":"Aleksander Doba coraz bliżej Florydy"}],"seoMetadata":{"title":"Aleksander Doba coraz bliżej Florydy","description":"O przebiegu wyprawy Aleksandra Doby pisze Piotr Chmieliński, który przygotowuje się już na powitanie kajakarza na florydzkim wybrzeżu, wraz z miejscową orkiestrą","metaTitle":"Aleksander Doba coraz bliżej Florydy","metaDescription":"O przebiegu wyprawy Aleksandra Doby pisze Piotr Chmieliński, który przygotowuje się już na powitanie kajakarza na florydzkim wybrzeżu, wraz z miejscową orkiestrą","image":{"@type":"Image","@id":"/v5/.well-known/genid/f7e53dfd45c3a0466405","aspectRatio":0.6661290322580645,"height":855,"width":1280,"alt":"doba_najnowsze","title":"doba_najnowsze","url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/63/2024/08/740265071e8250eb4c2edbb25ffef0c8e0b05bd8-935a39e.jpeg","sourceName":null},"type":"article","robots":"","canonicalUrl":"https://www.national-geographic.pl/nauka/aleksander-doba-coraz-blizej-florydy/"},"speedCurveLux":{"label":"article","data":{"layout-variant":"headline"}},"pageUrl":"https://www.national-geographic.pl/nauka/aleksander-doba-coraz-blizej-florydy/","canonicalUrl":"https://www.national-geographic.pl/nauka/aleksander-doba-coraz-blizej-florydy/","permutiveModel":{"category":["national-geographic-site","nauka"],"subcategory":["article"],"channel":"nauka","title":"Aleksander Doba coraz bliżej Florydy","article":{"id":"23882","description":"O przebiegu wyprawy Aleksandra Doby pisze Piotr Chmieliński, który przygotowuje się już na powitanie kajakarza na florydzkim wybrzeżu, wraz z miejscową orkiestrą","type":"article","author":"Piotr Chmieliński","tags":["aleksander doba","kajaki","ocean atlantycki","wyprawy"]}},"socialShare":{"platforms":["facebook","twitter","email"],"emailSubject":"","emailBody":"","twitterHandle":"","fbAuthorizeCode":"","title":"Aleksander%20Doba%20coraz%20bli%C5%BCej%20Florydy","tweet":"Aleksander%20Doba%20coraz%20bli%C5%BCej%20Florydy","disabled":false,"imageUrl":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/63/2024/08/740265071e8250eb4c2edbb25ffef0c8e0b05bd8-935a39e.jpeg","url":"https://www.national-geographic.pl/nauka/aleksander-doba-coraz-blizej-florydy/"},"schema":{"@context":"https://schema.org","@id":"https://www.national-geographic.pl/nauka/aleksander-doba-coraz-blizej-florydy/#Article","@type":"Article","description":"O przebiegu wyprawy Aleksandra Doby pisze Piotr Chmieliński, który przygotowuje się już na powitanie kajakarza na florydzkim wybrzeżu, wraz z miejscową orkiestrą","image":[{"@type":"ImageObject","url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/63/2024/08/740265071e8250eb4c2edbb25ffef0c8e0b05bd8-935a39e.jpeg?resize=768,513","width":768,"height":513},{"@type":"ImageObject","url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/63/2024/08/740265071e8250eb4c2edbb25ffef0c8e0b05bd8-935a39e.jpeg?resize=1280,855","width":1280,"height":855}],"mainEntityOfPage":{"@type":"WebPage","@id":"https://www.national-geographic.pl/nauka/aleksander-doba-coraz-blizej-florydy/"},"name":"Aleksander Doba coraz bliżej Florydy","url":"https://www.national-geographic.pl/nauka/aleksander-doba-coraz-blizej-florydy/","author":[{"@type":"Person","name":"Piotr Chmieliński","url":"https://www.national-geographic.pl/author/piotrchmielinskiauthor"}],"dateModified":"2024-08-23T20:34:26+02:00","datePublished":"2014-04-11T10:10:00+02:00","headline":"Aleksander Doba coraz bliżej Florydy","keywords":"aleksander doba, kajaki, ocean atlantycki, wyprawy","publisher":{"@type":"Organization","name":"National Geographic","url":"https://www.national-geographic.pl","logo":{"@type":"ImageObject","height":110,"url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/63/2025/01/cropped-NG-2019-Poziom-264a375-0656366.png?resize=265,110","width":265}},"speakable":{"@type":"SpeakableSpecification","xpath":["/html/head/title","/html/head/meta[@name=\"description\"]/@content"]}},"targeting":{"gtm":{"cat":["national-geographic-site","nauka"],"channel":"nauka","format":"standard","pageid":"23882","primary_cat":"nauka","subcat":"article","author":"Piotr Chmieliński","publish_date":"2014-04-11T08:10:00+00:00","template":"article","taxonomies":{"posttag":["aleksander-doba","kajaki","ocean-atlantycki","wyprawy"]}},"dfp":{"configuration":"UAT","cat":["national-geographic-site","nauka"],"channel":"nauka","format":"standard","pageid":"23882","primary_cat":"nauka","subcat":"article","posttag":["aleksander-doba","kajaki","ocean-atlantycki","wyprawy"]},"piano":[{"key":"premiumContent","value":false},{"key":"primaryCategory","value":"nauka"},{"key":"postType","value":"article"},{"key":"categories","value":["national-geographic-site","nauka"]},{"key":"tags","value":["aleksander-doba","kajaki","ocean-atlantycki","wyprawy"]}]},"postPreview":null,"affiliateMessage":null,"image":{"@type":"Image","@id":"/v5/.well-known/genid/f7e53dfd45c3a0466405","aspectRatio":0.6661290322580645,"height":855,"width":1280,"alt":"doba_najnowsze","title":"doba_najnowsze","url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/63/2024/08/740265071e8250eb4c2edbb25ffef0c8e0b05bd8-935a39e.jpeg","sourceName":null},"ediplayer":null,"onnetworkplayer":null,"greenVideo":null,"hideComments":false,"suppression":{"@type":"Suppression","@id":"/v5/.well-known/genid/0ef8e94f3f0689a2a70d","disableAboveFooter":false,"disableAdsOnPictures":false,"disableAllAds":false,"disableBelowHeader":false,"disableBurdaffiInText":false,"disableBurdaffiWidgets":false,"disableEdiplayerAds":false,"disableEdiplayerAutoplay":false,"disableEdiplayerInjection":false,"disableEdiplayerPlaylist":false,"disableInTextAds":false,"disableRtbAds":false,"hidePromoLogoInHeader":false},"layout":"headline","taxonomies":[{"@type":"Taxonomy","@id":"/v5/.well-known/genid/b89242d722c8c87091db","display":"Kategorie","terms":[{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/eb2d4f8d2c978d520f37","slug":"national-geographic-site","display":"National Geographic Site","taxonomy":"category"},{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/fc4d13b41de31568d27f","slug":"nauka","display":"Nauka","taxonomy":"category"}]},{"@type":"Taxonomy","@id":"/v5/.well-known/genid/5bd4268acf7f7e9ec814","display":"Tagi","terms":[{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/8a2c803c1ceae62d4bad","slug":"aleksander-doba","display":"aleksander doba","taxonomy":"post_tag"},{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/3fd75df53f2ec24ff472","slug":"kajaki","display":"kajaki","taxonomy":"post_tag"},{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/bddc75c035929305566b","slug":"ocean-atlantycki","display":"ocean atlantycki","taxonomy":"post_tag"},{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/034020081cb71646c552","slug":"wyprawy","display":"wyprawy","taxonomy":"post_tag"}]}],"table":null,"postFormat":"standard","showHeroImageOverlayIcon":false,"gemius":{"id":".RzgG2_Yv7.IxGqMvf3w7LPpDotKx1s5UVS4lbJ4eJP.p7","url":"pro.hit.gemius.pl/gemius.js","parameters":{"content_identifier":"932613","content_title":"Aleksander Doba coraz bliżej Florydy","content_type":"article","publication_date":"2014-04-11T08:10:00+00:00","player":1}},"c2cVars":{"contentId":23882,"contentName":"Aleksander Doba coraz bliżej Florydy","contentType":"ContentArticle","contentUrl":"https://www.national-geographic.pl/nauka/aleksander-doba-coraz-blizej-florydy/","pageType":"Content","siteCategory":"National Geographic/Nauka","siteCategoryId":null,"siteCategoryName":"Nauka","website":"national-geographic-pl"},"relatedEdiPlayer":{"postType":"article","playerType":"related","breadcrumbs":["Nauka"],"keywords":["aleksander doba","kajaki","ocean atlantycki","wyprawy"],"disablePlaylist":false,"disableAds":false,"disableAutoplay":false,"isAdult":false},"sponsorTracking":null,"postMeta":{"client":"national-geographic-pl","schemaId":"https://www.national-geographic.pl/nauka/aleksander-doba-coraz-blizej-florydy/#Article","entity":"post","source":"search-api","clientId":"23882"},"recommendedCards":null,"adSettings":{"unitName":"/22760503335/national-geographic.pl/","headerBidder":"none","headerBidderUrl":null,"headerBidderTimeout":1500,"adRefresh":{"enabled":true,"excludedOrderIds":[0],"durationInView":20,"percentageInView":50},"targets":{"configuration":["UAT"]},"lazyLoading":{"enabled":false,"renderMarginPercent":1000,"mobileScaling":0},"stitcher":{"disableAllAdvertising":false},"enableAdvertBeforeBodyOfContent":{"article":true,"recipe":false},"nativeAdvertiser":"none","promoPlacementId":"OeX1ugGDjb3tAIU_ZogyT34acM2hcQMWsNOzmjw2Z8H.w7","permutiveConfig":{"permutiveProjectId":"","permutiveApiKey":"","permutiveDomain":""}},"currentPage":1,"pockets":{"articleContentBottom":[],"articleHeader":[],"articleMeta":[],"aboveFooter":[{"componentId":"im_carousel_card_widget","props":{"data":{"title":"Magazyny","categoryLabels":"hide","categories":[],"tags":[],"tagsOperators":"","articlesType":["offer"],"contentType":"","aspectRatioOverride":"portrait","buttonText":"","buttonLink":"","showDescriptions":false,"showAdvertisingCooperationLabel":false,"showSponsorLabel":false,"showDotsNavigation":false,"numberOfCardsToInclude":4,"numberOfCardsToShowInViewport":4,"pinnedContent":[{"position":1,"content":{"source":"search-api","client":"national-geographic-pl","entity":"offer","clientId":"1029"}},{"position":2,"content":{"source":"search-api","client":"national-geographic-pl","entity":"offer","clientId":"1036"}},{"position":3,"content":{"source":"search-api","client":"national-geographic-pl","entity":"offer","clientId":"1030"}},{"position":4,"content":{"source":"search-api","client":"national-geographic-pl","entity":"offer","clientId":"1031"}}]},"widgetArea":"aboveFooter"}}],"articleActions":[{"componentId":"savePostButton","props":{}}],"articleBelowContent":[{"componentId":"tagCloud","props":{"data":{"taxonomies":["post_tag"]},"widgetArea":"articleBelowContent"}},{"componentId":"burdaffi_legal_notice_id","props":{"data":null,"widgetArea":"articleBelowContent"}}],"articleFooter":[{"componentId":"burdaffi_widget_id","props":{"data":{"widgetId":"f556253187c40d9ef5ec77558c2f6995","wrapperCssClass":"ecomm-boxd"},"widgetArea":"articleFooter"}},{"componentId":"dynamicRelatedContent","props":{"data":{"title":"Zobacz także","limit":8,"showCardLabels":null,"layout":"horizontal","hideOnMobile":false,"smallCardTitles":false,"categories":[],"type":[],"contentType":[],"aspectRatioOverride":"square","hidePublishDateOnCards":true,"hideAuthorNameOnCards":true,"displayCarousel":false},"widgetArea":"articleFooter"}},{"componentId":"im_carousel_card_widget","props":{"data":{"title":"Polecane","categoryLabels":"hide","categories":["wspolpraca-reklamowa"],"tags":[],"tagsOperators":"","articlesType":"","contentType":"","aspectRatioOverride":"square","buttonText":"","buttonLink":"","showDescriptions":false,"showAdvertisingCooperationLabel":true,"showSponsorLabel":false,"showDotsNavigation":false,"numberOfCardsToInclude":20,"numberOfCardsToShowInViewport":4,"pinnedContent":[]},"widgetArea":"articleFooter"}}],"articleSidebar":[{"componentId":"im_carousel_card_widget","props":{"data":{"title":"ZAPISZ SIĘ NA NEWSLETTER","categoryLabels":"hide","categories":[],"tags":[],"tagsOperators":"or","articlesType":"","contentType":"","aspectRatioOverride":"portrait","buttonText":"","buttonLink":"","showDescriptions":true,"showAdvertisingCooperationLabel":false,"showSponsorLabel":false,"showDotsNavigation":false,"numberOfCardsToInclude":1,"numberOfCardsToShowInViewport":1,"pinnedContent":[{"position":1,"content":{"source":"search-api","client":"national-geographic-pl","entity":"offer","clientId":"1028"}}]},"widgetArea":"articleSidebar"}},{"componentId":"burdaffi_widget_id","props":{"data":{"widgetId":"d76d0934e79c8039ec2b5b6f926c79d7","wrapperCssClass":"ecomm-narrow"},"widgetArea":"articleSidebar"}}],"pageBottom":[{"componentId":"text","props":{"data":{"title":"Legal notice","text":"
Jakiekolwiek aktywności, w szczególności: pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie, lub inne wykorzystywanie treści, danych lub informacji dostępnych w ramach niniejszego serwisu oraz wszystkich jego podstron, w szczególności w celu ich eksploracji, zmierzającej do tworzenia, rozwoju, modyfikacji i szkolenia systemów uczenia maszynowego, algorytmów lub sztucznej inteligencji jest zabronione oraz wymaga uprzedniej, jednoznacznie wyrażonej zgody administratora serwisu – Burda Media Polska sp. z o.o. Obowiązek uzyskania wyraźnej i jednoznacznej zgody wymagany jest bez względu sposób pobierania, zwielokrotniania, przechowywania lub innego wykorzystywania treści, danych lub informacji dostępnych w ramach niniejszego serwisu oraz wszystkich jego podstron, jak również bez względu na charakter tych treści, danych i informacji.
\r\n
Powyższe nie dotyczy wyłącznie przypadków wykorzystywania treści, danych i informacji w celu umożliwienia i ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz umożliwienia pozycjonowania stron internetowych zawierających serwisy internetowe w ramach indeksowania wyników wyszukiwania wyszukiwarek internetowych.\r\n
O przebiegu wyprawy Aleksandra Doby pisze Piotr Chmieliński, który przygotowuje się już na powitanie kajakarza na florydzkim wybrzeżu, wraz z miejscową orkiestrą
- Haitanki wypłynęły do mnie z kwiatami, ale za szybko płynę - Aleksandrowi Dobie, płynącemu kajakiem samotnie po Atlanktyku, niezmiennie dopisuje humor. Niemniej jednak w tej żartobliwej wiadomości przesłanej kilka dni temu potwierdza to, co wynika z obserwacji punktów SPOT, które wyznaczają aktualną pozycję Olka na mapie: w ogromnym tempie zbliża się do Florydy, celu swojej wyprawy.
Reklama
Gdyby kajak miał żagiel, to można by powiedzieć, że Olek po wielu miesiącach borykania się z przeciwnościami - sztormami, huraganami, urwanym sterem – wreszcie złapał wiatr w żagle. Po przerwie spowodowanej przymusowym lądowaniem na Bermudach, powrócił na wody oceanu 25 marca i szybko wystartował w kierunku wybrzeża amerykańskiego, by w niespełna dwa tygodnie pokonać prawie połowę liczącej ponad 1100 km trasy. Zaledwie w ciągu ostatnich czterech dni przepłynął prawie 400 kilometrów!
Skąd takie tempo? Po pierwsze dość sprzyjające wiatry północny i północno-wschodni zepchnęły Olka na południe i południowy zachód, a więc w pożądanym kierunku. Po drugie brak pałąka, istotnego elementu konstrukcji „OLO“ (nazwa kajaka Doby), dzięki któremu kajak w przypadku wywrotki wracał do pozycji wyjściowej, ale jednocześnie go wstrzymywał w przypadku wiatrów wiejących w przeciwną stronę.
W trakcie wodowania z pokładu żaglowca „Spirit of Bermuda“, którym Aleksander Doba dotarł do punktu 27N, 64W, pałąk został zmiażdżony przez przechylający się pod wpływem gwałtownego uderzenia wiatru statek. Podstawowe pytanie, jakie wraz z załogą sobie wówczas zadaliśmy to, czy można płynąć bez tej części gwarantującej stabilność na falach? Sam Olek nie miał żadnych wątpliwości. Po zdemontowaniu umieszczonych na zniszczonym pałąku światła nawigacyjnego i aktywnej anteny radarowej, odpłynął samotnie na spotkanie ze swoim marzeniem: pierwszym w historii przepłynięciem kajakiem Atlantyku pomiędzy najbardziej oddalonymi od siebie punktami położonych na wybrzeżach Europy i Ameryki Północnej. A już kilka godzin później widoczne było, że „OLO“ doskonale radzi sobie na falach bez pałąka, płynąc znacznie szybciej niż dotychczas.
Pozostawał jednak jeszcze jeden problem: ze względów bezpieczeństwa konieczne było szybkie zainstalowanie zdemontowanych sygnałów ostrzegawczych na kajaku, co nie jest takie proste. Niemniej Olek nie pierwszy raz udowodnił, że jego umysł inżynierski i pomysłowość to źródła dość oryginalnych, ale i praktycznych rozwiązań, o czym napisał w swoim raporcie z 4 kwietnia:
Moi Drodzy, po 10 dobach nie jest źle, a dobrze! Światło nawigacyjne uruchomiłem w pierwszej dobie, na dzbanku po napoju. Klosz – z butelki po coca-coli. Żarówka 400 mm nad kabiną. Aktywna antena radarowa na maszcie z wiosła – wysokość, jak na pałąku; uruchomiłem po 5 dobach.
Po tych 10 dniach zdążył się przekonać, jakie są wady i zalety płynięcia kajakiem pozbawionym pałąka, co prezentuje w swoim raporcie:
Minusy: lampa i antena - prowizorka. Korzystne wiatry – mniejsze siły wspomagające. Przy dryfowaniu, mimo użycia 3 dryfkotew mocowanych na dziobie, kajak ustawia się bokiem do fal lub do 45 st. Z pałąkiem – dziobem do fal. To największy minus. Plusy: większa stateczność poprzeczna – mniejsze kiwanie. Mniejszy opór, przy niekorzystnych wiatrach skuteczniej mogę się przeciwstawić. Bez pałąka lepiej.
Najistotniejsza jednak była wiadomość, w której Olek pisał:
Cieszę się, że po awaryjnej przerwie mogę kontynuować Transatlancką Wyprawę Kajakową.
W momencie wypłynięcia Olka po wodowaniu ze „Spirit of Bermuda“ przypuszczaliśmy, że w ciągu 5-6 tygodni dotrze do Florydy. Tempo, w jakim płynie po Atlantyku zmusza do weryfikacji tego terminu. Jeśli nie pojawią się jakieś nowe przeszkody Aleksandra Doby można spodziewać się w porcie New Smyrna Beach na Florydzie nawet już za kilka dni!
Jakiekolwiek aktywności, w szczególności: pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie, lub inne wykorzystywanie treści, danych lub informacji dostępnych w ramach niniejszego serwisu oraz wszystkich jego podstron, w szczególności w celu ich eksploracji, zmierzającej do tworzenia, rozwoju, modyfikacji i szkolenia systemów uczenia maszynowego, algorytmów lub sztucznej inteligencji jest zabronione oraz wymaga uprzedniej, jednoznacznie wyrażonej zgody administratora serwisu – Burda Media Polska sp. z o.o. Obowiązek uzyskania wyraźnej i jednoznacznej zgody wymagany jest bez względu sposób pobierania, zwielokrotniania, przechowywania lub innego wykorzystywania treści, danych lub informacji dostępnych w ramach niniejszego serwisu oraz wszystkich jego podstron, jak również bez względu na charakter tych treści, danych i informacji.
Powyższe nie dotyczy wyłącznie przypadków wykorzystywania treści, danych i informacji w celu umożliwienia i ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz umożliwienia pozycjonowania stron internetowych zawierających serwisy internetowe w ramach indeksowania wyników wyszukiwania wyszukiwarek internetowych.