Chiny: pierwszy inteligentny pociąg już kursuje. Jest w pełni autonomiczny
Na trasie między Pekinem a miastem Zhanjiakou kursuje pierwszy inteligentny pojazd szybkiej kolei. Pociąg bez maszynisty, osiąga prędkość maksymalną 350 km/h, dzięki czemu czas trwania 174-kilometrowej podróży skrócił się z blisko trzech godzin do 47 minut.
- Katarzyna Grzelak
Pociąg, który w pierwszą trasę wyruszył 30 grudnia z Beijing North Railway Station to kolejny wielki krok w przygotowaniach do Zimowych Igrzysk Olimpijskich w 2022 roku.
Budowa trasy kolejowej trwała cztery lata. Linia zwana Jing-Zhang łączy trzy miasta: Pekin, Yanqing i Zhangjiakou, które będą gospodarzami Igrzysk. Pociąg zatrzymuje się na 10 stacjach, w tym przy Badaling Chang Cheng, czyli najpopularniejszym odcinku Wielkiego Muru Chińskiego.
Otwarto także inną linię – Chongli, będącą odgałęzieniem poprzedniej. Chongli przewiezie pasażerów do stacji Taizicheng, w sąsiedztwie której znajdują się miejsca przeznaczone do zawodów narciarskich oraz wioski olimpijskiej.
Linię obsługuje 30 pojazdów szybkiej kolei, ale tylko sześć z nich to „inteligentne” autonomiczne pociągi. Bilety na przejazd inteligentnym szybkim pociągiem są droższe od zwykłych i trzeba je zarezerwować z dwudniowym wyprzedzeniem. Cena przejazdu nie przekracza 38 dolarów (ok. 150 zł).
Co sprawia, że nowoczesne pociągi określono mianem inteligentnych? Nie chodzi jedynie o fakt, że jeżdżą bez maszynisty, bo ten – chociaż nie kieruje pojazdem – cały czas będzie obecny w maszynie.
Nowoczesne pociągi są dosłownie naszpikowane elektroniką. Obsługują sieć 5G, inteligentne oświetlenie oraz dokładnie 2718 czujników, które gromadzą dane w czasie rzeczywistym i wykrywają nieprawidłowości. Każdy pasażer ma do dyspozycji własny panel kontrolny z ekranem dotykowym i bezprzewodową ładowarką.
Inteligentną elektroniczną pomoc pasażerowie otrzymają także na stacjach. Tutaj zastosowano roboty oraz systemy rozpoznawania twarzy. Mają pomagać pasażerom w uzyskiwaniu wskazówek dotyczących podróży, bagażu czy odprawy elektronicznej.
Pojazdy zostały zaprojektowane głównie z myślą o sportowcach oraz dziennikarzach, którzy będą obsługiwać Zimowe Igrzyska Olimpijskie 2022. W wagonach znajdują się specjalne powiększone schowki, w którym można będzie ulokować sprzęt sportowy.
Z kolei wagon restauracyjny można łatwo przekształcić w centrum medialne. Pociąg ma mieć dostęp do transmisji na żywo. Podnoszone stoły i specjalnie regulowane krzesła pozwolą wygodnie pracować nawet dziennikarzom podróżującym z dużą ilością sprzętu.
Inteligentne pociągi są także dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Aby bezpiecznie i wygodnie dowieźć pasażerów na Zimowe Igrzyska Paraolimpijskie część foteli można zdemontować, żeby ułatwić podróż osobom poruszającym się na wózkach.
Katarzyna Grzelak