Co zrobić, jeśli biuro podróży bankrutuje?
Turyści, którzy z przyczyn od nich niezależnych nie mogą wyjechać na wykupione wakacje, powinni domagać się zwrotu pieniędzy lub wypłaty odszkodowania. Jakie prawa im przysługują i jak o nie zabiegać – podpowiadają specjaliści z branży turystycznej.

Według analizy internetowego biura podróży Tripsta.pl co czwarty Polak, kiedy planuje swoje wakacje, wybiera się na nie wykupując wycieczkę u touroperatora. Niestety w dobie kryzysu ekonomicznego, niestabilność rynku finansowego może spowodować upadek największych nawet gigantów z sektora turystyki. Jakie wówczas przysługują prawa turystom i jak mogą się oni zabezpieczyć przed taką ewentualnością?
Przed zakupem sprawdź touroperatora
– Istnieje kilka sposobów, za pomocą których można zweryfikować wiarygodność biura podróży – mówi Marko Brinkmann z serwisu turystycznego Tripsta.pl. – Z łatwością można sprawdzić np. wyniki finansowe tych instytucji, które działają jako spółki akcyjne. Mają one bowiem obowiązek publikować swoje sprawozdania za miniony rok – dodaje.
Z pomocą mogą przyjść także internauci, którzy na wszelkiego rodzaju forach wypowiadają się na temat biur podróży, wystawiają im oceny oraz komentują, czy usługi świadczone były zgodnie z umową. Taka recenzja pozwoli poza tym sprawdzić, jaki jest standard noclegu i czy rzeczywiście wysoka ilość gwiazdek przekłada się na wysoki poziom jakości usług.
Należy również sprawdzić, czy wybrane biuro podróży znajduje się w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych. Taki zbiór znajduje się na stronie Ministerstwa Sportu i Turystyki
Jakie prawa przysługują pasażerom, gdy biuro upada?
Gwarancję ubezpieczeniową lub bankową musi posiadać każdy organizator imprezy turystycznej. – Taki obowiązek nakłada na niego Ustawa o usługach turystycznych – mówi Radosław Szajerski, adwokat z poznańskiej kancelarii. – W chwili, gdy touroperator ogłasza upadłość, ciąży na nim prawnie nałożony obowiązek zapewnienia transportu wszystkim uczestnikom wycieczki. Jeśli jest on niewypłacalny, poszkodowani powinni zwracać się do Marszałka Województwa, w którym dane biuro miało swoją siedzibę – dodaje. Wówczas zostaną im wypłacone pieniądze, które pokrywa gwarancja ubezpieczeniowa. Co więcej, organizator musi zwrócić pieniądze również tym, którzy na wycieczkę nie zdążyli jeszcze wyjechać, ale wpłacili część kwoty lub całą sumę na pokrycie kosztów uczestnictwa w imprezie turystycznej.
ZAPISZ SIĘ NA NEWSLETTER
Pokazywanie elementu 1 z 1
Zobacz także
Idealny towarzysz podróży? Galaxy S24 FE!
Współpraca reklamowa
Polacy planują w 2025 roku więcej podróży
Współpraca reklamowa
Jeśli zima, to… w Dubaju!
Współpraca reklamowa
Polecane
Pokazywanie elementów od 1 do 4 z 20
Edukacja bez granic: Akademeia High School i sukces w globalnym świecie
Współpraca reklamowa
Madera: raj dla miłośników przyrody i aktywnego wypoczynku
Współpraca reklamowa
Kierunek: Włochy, Południowy Tyrol. Ależ to będzie przygoda!
Współpraca reklamowa
Komfort i styl? Te ubrania to idealny wybór na ferie zimowe
Współpraca reklamowa
Nowoczesna technologia, która pomaga znaleźć czas na to, co ważne
Współpraca reklamowa
Wielorazowa butelka na wodę, jaką najlepiej wybrać?
Współpraca reklamowa
Z dala od rutyny i obowiązków. Niezapomniany zimowy wypoczynek w dolinie Gastein
Współpraca reklamowa
Polacy planują w 2025 roku więcej podróży
Współpraca reklamowa
Podróż w stylu premium – EVA Air zaprasza na pokład Royal Laurel Class
Współpraca reklamowa
Chcesz czerpać więcej z egzotycznej podróży? To łatwiejsze, niż może się wydawać
Współpraca reklamowa
Portrety pełne emocji. Ty też możesz takie mieć!
Współpraca reklamowa