Czarno - biały czy kolorowy?
Sen to niezbędny składnik życia człowieka, decydujący o zdrowiu i komforcie jego egzystencji. Z tego powodu znajduje się od lat „pod lupą” naukowców, którzy prowadzą badania nad jego fazami, długością trwania lub całkowitym jego brakiem, konsekwencjami tego faktu itd. Okazuje się, że np. od 1915 r. aż do lat 50. ustalono, że większość ludzi śniła czarno-białe sny.

Zmieniło się to diametralnie w latach 60., Kiedy okazało się, że w ponad 80% przypadków w snach pojawiają się jakieś kolory. Na podstawie tych obserwacji uczeni stwierdzili, że ludziom, którzy wychowali się na czarno - białych filmach,
a później jeszcze czarno - białej telewizji, śnią się na ogół czarno - białe sny. Fakt ten potwierdza na łamach pisma "Consciousness and Cognition" Ewa Murzyn z University of Dundee w Wielkiej Brytanii, która kontynuowała ten kierunek badań na grupie sześćdziesięciu osób.
Stwierdziła, że najmłodsi z nich, poniżej 25 roku życia, śnili na czarno - biało jedynie w 4,4%, gdy tymczasem najstarsi, czyli ci, którzy w dzieciństwie mieli dostep wyłącznie do czarno - białej telewizji, aż w 25%. Wynika z tego, że kolorystyka ludzkich snów jest silnie zwiazana z wynalezieniem
i upowszechnieniem technicoloru, a także to, że telewizja oglądana
w dzieciństwie ma wpływ na nasze sny nawet po upływie pięćdziesięciu lat. To tyle, jeśli chodzi o kolory snów. A co z resztą telewizyjnych przekazów?
Tekst: Małgorzata Sienkiewicz
ZAPISZ SIĘ NA NEWSLETTER
Pokazywanie elementu 1 z 1
Zobacz także
Polecane
Pokazywanie elementów od 1 do 4 z 20
Edukacja bez granic: Akademeia High School i sukces w globalnym świecie
Współpraca reklamowa
Madera: raj dla miłośników przyrody i aktywnego wypoczynku
Współpraca reklamowa
Kierunek: Włochy, Południowy Tyrol. Ależ to będzie przygoda!
Współpraca reklamowa
Komfort i styl? Te ubrania to idealny wybór na ferie zimowe
Współpraca reklamowa
Nowoczesna technologia, która pomaga znaleźć czas na to, co ważne
Współpraca reklamowa
Wielorazowa butelka na wodę, jaką najlepiej wybrać?
Współpraca reklamowa
Z dala od rutyny i obowiązków. Niezapomniany zimowy wypoczynek w dolinie Gastein
Współpraca reklamowa
Polacy planują w 2025 roku więcej podróży
Współpraca reklamowa
Podróż w stylu premium – EVA Air zaprasza na pokład Royal Laurel Class
Współpraca reklamowa
Chcesz czerpać więcej z egzotycznej podróży? To łatwiejsze, niż może się wydawać
Współpraca reklamowa
Portrety pełne emocji. Ty też możesz takie mieć!
Współpraca reklamowa