Europejczycy na wakacjach
Dokąd wyjeżdżamy i w jaki sposób najchętniej spędzamy czas?

Grupa Europ Assistance wraz z Instytutem badawczym Ipsos przeprowadziła kolejne już badanie Holiday Barometer 2014. Badanie to sprawdza corocznie plany wyjazdowe Europejczyków z Wielkiej Brytanii, Belgii, Niemiec, Francji, Austrii, Włoch oraz Hiszpanii.
Wśród badanych Europejczyków, 54% zadeklarowało, że z pewnością wyjedzie na wakacje latem 2014 roku. Po dość dużym spadku w 2012 roku (z 66% do 58%), plany wyjazdowe Europejczyków stabilizują się.
Koniec kryzysu?
Główną przyczyną zaniżenia tych wyników w poprzednich latach był kryzys ekonomiczny skłaniający badanych do większych oszczędności. Podczas badania pytano respondentów, w których kategoriach są w stanie oszczędzać - wakacje znalazły się na trzecim miejscu z wynikiem 14%. Europejczycy najczęściej oszczędzają na zakupach ubrań (17%) oraz rozrywkach (14%). Jednakże, pytani wprost o to, czy planują oszczędzać na wakacjach, większość Europejczyków planuje tylko trochę obniżyć wakacyjne koszty (45%) lub wcale nie zmieniać swoich planów (22%). W tej ostatniej grupie znajdują się głównie Belgowie (48%), Austriacy (41%) i Francuzi (39%).
Średni budżet przeznaczony na wakacje 2014 przez przykładowego Europejczyka to 2 210 Euro (o 110 Euro więcej niż w ubiegłym roku). Największy średni budżet wakacyjny zakładają Anglicy, przeznaczając na ten cel 2 932 Euro i jest to wynik wyższy o 129 Euro niż w ubiegłym roku. Najmniejszy średni budżet wskazali Hiszpanie – 1 723 Euro (choć i tak wyższy o 116 Euro niż w zeszłorocznych deklaracjach).
Wyjeżdżamy by odpocząć
Pytani o powód wyjazdu Europejczycy w zdecydowanej większości odpowiadają: odpoczynek (62%). Na aktywne zwiedzanie wybiera się co trzeci respondent. Co czwarty badany Europejczyk wyjedzie by spędzić czas z rodziną, a także poznać inną kulturę.
Najbardziej popularnym kierunkiem wakacyjnym jest Europa, w której wakacje planuje spędzić 76% Europejczyków, a najchętniej odwiedzanymi europejskimi krajami są Francja, Włochy i Hiszpania. Do Ameryki Północnej wyjedzie 3% badanych, Amerykę Południową zwiedzi 2% respondentów, natomiast Afrykę i Azję odwiedzi odpowiednio 3% i 1% Europejczyków.
Europejczycy zdecydowanie preferują tereny nadmorskie. Taki kierunek wakacji wybierze 62% z nich. W góry natomiast wybiera się 18% badanych, na prowincji urlop spędzi 17% respondentów. Tyle samo wybierze się na objazdowe wycieczki campingowe, a do miast pojedzie 16% Europejczyków.
Rezerwacje online coraz popularniejsze
Zdecydowana większość Europejczyków (72%) samodzielnie zorganizuje swój wyjazd wakacyjny. Niemal 60% wykorzysta w tym celu Internet. Jeśli natomiast chodzi o czas organizacji wyjazdów, w 71% europejski urlop będzie zorganizowany z wyprzedzeniem czasowym. Na wakacje typu „last minute” skusi się 28% badanych. Wakacje na ostatnią chwilę cieszą się największą popularnością wśród Włochów (44%) i Hiszpanów (27%), zaś Niemcy (80%) i Austriacy (81%) przeznaczą więcej czasu na zaplanowanie urlopu.
Świadomi podróżnicy
Badanie Holiday Barometer sprawdziło również największe obawy Europejczyków związane z podróżowaniem. Niemal połowa badanych (45%) obawia się problemów zdrowotnych, które dotknąć mogą podczas wakacji ich lub towarzyszy podróży, a także problemów zdrowotnych bliskich, którzy pozostaną w domu (42%). Kolejną obawą Europejczyków jest utrata dóbr osobistych (bagażu, dokumentów, pieniędzy) – 36% wskazań oraz wypadki komunikacyjne (katastrofa lotnicza, wypadek samochodowy lub kolejowy) wskazane przez 36% badanych. Co trzeci Europejczyk obawia się również różnych zdarzeń związanych z pozostawionym mieszkaniem (zalania, włamania lub pożaru), a także ataku terrorystycznego.
W tegorocznym badaniu wyraźnie widać wzrost świadomości ubezpieczeniowej Europejczyków. Większość z nich (60%) wykupi na wakacje ubezpieczenie i to bezpośrednio w towarzystwie ubezpieczeniowym lub firmie oferującej usługi assistance. Z oferty ubezpieczeniowej agencji turystycznej skorzysta 17% badanych, zaś z oferty online lub oferty banku – 8% badanych.
Badanie Holiday Barometer prowadzone jest corocznie od 2005 roku przez Grupę Europ Assistance.
ZAPISZ SIĘ NA NEWSLETTER
Pokazywanie elementu 1 z 1
Zobacz także
Plany na wakacje? Kierunek Meksyk! Te hotele Cię oczarują
Współpraca reklamowa
Twój luksusowy azyl na Seszelach. Odkryj to miejsce na swoje wymarzone wakacje
Współpraca reklamowa
Polecane
Pokazywanie elementów od 1 do 4 z 20
Edukacja bez granic: Akademeia High School i sukces w globalnym świecie
Współpraca reklamowa
Madera: raj dla miłośników przyrody i aktywnego wypoczynku
Współpraca reklamowa
Kierunek: Włochy, Południowy Tyrol. Ależ to będzie przygoda!
Współpraca reklamowa
Komfort i styl? Te ubrania to idealny wybór na ferie zimowe
Współpraca reklamowa
Nowoczesna technologia, która pomaga znaleźć czas na to, co ważne
Współpraca reklamowa
Wielorazowa butelka na wodę, jaką najlepiej wybrać?
Współpraca reklamowa
Z dala od rutyny i obowiązków. Niezapomniany zimowy wypoczynek w dolinie Gastein
Współpraca reklamowa
Polacy planują w 2025 roku więcej podróży
Współpraca reklamowa
Podróż w stylu premium – EVA Air zaprasza na pokład Royal Laurel Class
Współpraca reklamowa
Chcesz czerpać więcej z egzotycznej podróży? To łatwiejsze, niż może się wydawać
Współpraca reklamowa
Portrety pełne emocji. Ty też możesz takie mieć!
Współpraca reklamowa