Reklama

Ade Integrale poprowadzone! 26 listopada polski wspinacz Filip Babicz dokonał spektakularnego przejścia prawdopodobnie najdłuższej i najtrudniejszej drogi drytoolowej* na świecie.

Reklama

Ta siedemdziesięciometrowa droga w podziemiach La Thuile we Włoszech to linia, która prowadzi od najniższego punktu jaskini w głąb groty, kończąc się zejściem na ziemię w jej najdalszym punkcie. Droga biegnie wyłącznie po naturalnych chwytach w rzeźbie skały, a na jej całość składają się 104 chwyty (165 przechwytów). Pokonanie całości wymagało od Babicza w sumie 46 minut wspinaczki.

Sukces polskiego wspinacza jest rezultatem czterech lat intensywnej pracy i spełnieniem śmiałej wizji:

„Pomysł, który zrodził się w mojej głowie 4 lata wcześniej w końcu został przekuty w rzeczywistość. (…) Dopiero teraz zaczyna do mnie docierać, jak wielkie ma ono dla mnie znaczenie. Ade to droga, o której przejściu fantazjowałem od 4 lat. To właśnie na tej drodze i dokładnie dla tej drogi, 2 lata temu, 29.11.2017 zacząłem uprawiać drytooling. Z początku przejście tego gigantycznego podziemnego sufitu jaskini Gran Borna wydawało mi się absolutnie futurystyczne, jednak konsekwentna praca, niezłomna wiara i upór w końcu doprowadziły do pełnej realizacji tego Wielkiego Projektu” -napisał Babicz na swoim instagramowym koncie.

Sportowiec wraz z zespołem pracował w jaskini przez dwa tygodnie. Wspinacze spędzali nawet po 10 godzin dziennie w mrokach jaskini.

„W ubiegłym roku było prowadzenie pierwszego, czterdziestometrowego wyciągu. Następnym milowym krokiem było wykonanie wszystkich przechwytów na całej siedemdziesięciometrowej linii. Od tamtego momentu zdawałem sobie sprawę, że poprowadzenie całości będzie wymagało ode mnie okresu pełnego skupienia na tym jednym celu”.

Babicz nie odpoczywa. Przed nim przygotowania do wyprawy w Karakorum w ramach akcji Polskiego Himalaizmu Zimowego.

Reklama

* drytooling - rodzaj wspinaczki z wykorzystaniem sprzętu typowego dla wspinaczki lodowej (czekany, raki) na nieoblodzonych drogach skalnych

Reklama
Reklama
Reklama