Jeśli interesujesz się fotografią, musisz tu przyjechać. Francuska stolica fotografii – Les Rencontres d’Arles 2017
Rencontres d’Arles, jako najstarszy festiwal fotografii na świecie, to obowiązkowe wydarzenia dla każdego miłośnika zdjęć.
Na początku XX wieku okolice sennego miasteczka we francuskiej Prowansji zainspirowały Vincenta van Gogha do stworzenia niektórych z jego najbardziej znanych obrazów. W latach 50. i 70. wystawy organizował tu Pablo Picasso, a od 1970 roku przyjaciel Picassa – fotograf Lucien Clergue – postanowił, że właśnie Arles stanie się światowym centrum fotografii.
W tym roku na Rencontres d’Arles można obejrzeć ponad 40 wystaw, a uliczkami miasta przechadzają się takie sławy jak Annie Leibovitz czy Joel Meyerowitz. Wystawy trwają do 24 września – wybieramy najciekawsze z nich.
Fokus na Kolumbię.
W tym roku kuratorzy festiwalu zajęli się Ameryką Południową. W programie są aż cztery wystawy prezentujące prace fotografów z tego regionu, w tym przekrojowa La Vuelta, na której można prześledzić skomplikowaną i dramatyczną historię Kolumbii. Tytuł wystawy w slangu oznacza „nielegalną aktywność” – ale też rewolucję. Prace 28 artystów kilku generacji pokazują różne oblicza tego kraju: kartele narkotykowe, doświadczenia ponad 60 lat reżimu i motywowanej politycznie przemocy i nadzieje młodego pokolenia.
38 lat po Rewolucji
Rok 1979 w Iranie miał na zawsze zmienić oblicze tego kraju – zaczął się entuzjazmem i nadzieją na zmiany, a zakończył wprowadzeniem opresyjnego reżimu religijnego. W ciągu 38 lat od rewolucji, fotografia stała się dla Irańczyków jednym z najważniejszych narzędzi symbolicznego protestu, który może oprzeć się cenzurze a widzom daje możliwość spojrzenia w głąb irańskiego życia kulturalnego i politycznego – do tej pory zamkniętego dla zewnętrznych obserwatorów.
Podróż w czasie do Ameryki
Joel Meyerowitz należy do grona najbardziej uznanych dokumentalistów i pionierów, który jako jeden z pierwszych wykorzystywał kolor na zdjęciach reporterskich. W Arles można zobaczyć wybór wczesnych projektów fotografa (jeszcze w czerni i bieli), które są podróżą w czasie do hipnotyzującego energią Nowego Jorku lat 60. i 70.
Wielkomiejskość
Tokio, Hong Kong, Chicago – zdjęcia Michaela Wolfa to refleksja nad ideą współczesnej metropolii. Niekończąca się mozaika ogromnych wieżowców, mechanicznie powtarzany rytm życia współczesnej metropolii i samotność jednostki – to tematy, którym fotograf poświęcił wiele lat tworząc cykl-ostrzeżenie dla współczesnego człowieka. Wystawę dopełnia instalacja The Real Toy Story ukończona w 2004 roku, zbudowana z ponad 20.000 plastikowych zabawek „Made in China”, które fotograf kolekcjonował odwiedzając targi staroci w całych Stanach Zjednoczonych. Masowa produkcja i konsumpcja, oraz ich konsekwencje dla środowiska i lokalnych społeczności stają się jeszcze wyraźniejszymi problemami w interpretacji Wolfa.
Globalne wyzwania
Drowning World to efekt wielu lat pracy Gideona Mendela, który od 2007 roku dokumentował skutki powodzi w trzynastu krajach świata – od Wielkiej Brytanii, przez Tajlandię po Stany Zjednoczone. Jego zdjęcia są nie tylko dokumentacją i świadectwem konsekwencji postępujących zmian klimatycznych, ale przede wszystkim opowieścią o konsekwencjach katastrofy naturalnej na życie ludzi – bliskie, intymne portrety osób które straciły wszystko pokazują bezradność wobec żywiołu, i konieczność działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego.
1 z 9
Para w oparach
Couple au manteau camel sur Street Steam, New York, 1975. Avec l’aimable autorisation de l’artiste et de la Howard Greenberg Gallery / Camel Coat Couple in Street Steam, New York City, 1975.
Dzięki uprzejmości artysty oraz Howard Greenberg Gallery.
2 z 9
Jeff i Tracey Waters, Plamy na Tamizie z cyklu Zanurzone portrety
Jeff et Tracey Waters, Staines-upon-Thames, Surrey, Royaume-Uni, février 2014, série Portraits submergés. Avec l’aimable autorisation de l’artiste. / Jeff and Tracey Waters, Staines-upon-Thames, Surrey, UK, February 2014, from the Submerged portraits series.
Dzięki uprzejmości artysty.
3 z 9
Dom Johna Jacksona z cyklu Powodzie
La maison de John Jackson, village de Toll Bar près de Doncaster, Royaume-Uni, juin 2007, série Ligne de crue. Avec l’aimable autorisation de l’artiste / The home of John Jackson, Toll Bar Village near Doncaster, UK, June 2007, from the Floodlines series.
Dzięki uprzejmości artysty.
4 z 9
Qajar
Shadi Ghadirian, Qajar, 1998. Avec l’aimable autorisation de l’artiste et de la Silk Road Gallery. / Shadi Ghadirian, Qajar, 1998.
Dzięki uprzejmości artysty oraz Silk Road Gallery.
5 z 9
Architektura gęstości
Michael Wolf, Architecture of Density, 2005-2009. Avec l’aimable autorisation de l’artiste. / Michael Wolf, Architecture of Density, 2005-2009.
Dzięki uprzejmości artysty.
6 z 9
Prawdziwe Toy Story
Michael Wolf, The Real Toy Story, 2004. Avec l’aimable autorisation de l’artiste. / Michael Wolf, The Real Toy Story, 2004.
Dzięki uprzejmości artysty.
7 z 9
Gra prawdopodobieństw
Juego de las Probabilidades, 2007. Avec l’aimable autorisation de l’artiste et de la galerie Mor Charpentier, Paris. / Oscar Muñoz, Juego de las Probabilidades, 2007.
Dzięki uprzejmości Courtesy of the artist and Mor Charpentier Gallery, Paris.
8 z 9
Hulk ze serii Supersonas
Juan Pablo Echeverrí, Hulk, série SUPERSONAS, 2011. Avec l’aimable autorisation de l’artiste. / Juan Pablo Echeverrí, Hulk, from the SUPERSONAS series, 2011.
Dzięki uprzejmości artysty.
9 z 9
Cicha strona
Sina Shiri, Silent side, Neishabour, Iran, septembre 2015. Avec l’aimable autorisation de l’artiste. / Sina Shiri, Silent side, Neishabour, Iran, September 2015.
Dzięki uprzejmości artysty.