W tym artykule:

1. Co zdradzają wody gruntowe?
  2. Podziemna dyfuzja
  3. Energia dla wszystkich

Naukowcy zaglądają coraz głębiej pod powierzchnię naszej planety. Co tam znajdziemy? Na przykład liczące 1,2 miliarda wody gruntowe. Odkrycie jest efektem prac międzynarodowego zespołu naukowców w kopalni złota i uranu w Moab Khotsong w RPA. To nie tylko ciekawostka, ale też, a może i przede wszystkim, cenne źródło wiedzy o tym, jak podtrzymywane jest życie pod ziemią. Przełomowe znalezisko zostało opisane na łamach czasopisma naukowego „Nature Communications”.

– Po raz pierwszy widzimy, w jaki sposób energia magazynowana głęboko pod powierzchnią Ziemi może być uwalniana w jej skorupie. To jak puszka Pandory produkująca hel i wodór. Możemy nauczyć się wykorzystywać ją z korzyścią dla głębokiej biosfery na skalę globalną – mówi Oliver Warr, pracownik naukowy w Departamencie Nauk o Ziemi na Uniwersytecie w Toronto.

Co zdradzają wody gruntowe?

To nie pierwsze tego typu odkrycie. 10 lat temu naukowcy znaleźli wody gruntowe liczące miliard lat po kanadyjską tarczą. To region geograficzny i geologiczny w Ameryce Północnej.

– Teraz, 2,9 km pod powierzchnią Ziemi, w Moab Khotsong, odkryliśmy, że skrajne punkty światowego obiegu wody są bardziej rozpowszechnione, niż wcześniej sądzono – dodaje Barbara Sherwood Lollar, profesor na Wydziale Nauk o Ziemi na Uniwersytecie w Toronto.

W kopalni złota i uranu naukowcy odkryli duże ilości helu, neonu, argonu i ksenonu oraz nieznany do tej pory izotop kryptonu. W badanych podziemnych skałach naturalnie występują też pierwiastki promieniotwórcze. Ich rozpad doprowadza do emisji promieniowania alfa, beta i gamma. To z kolei wywołuje tak zwane reakcje radiogeniczne w otaczających skałach i płynach. Pod wpływem promieniowania powstają również duże ilości wodoru. Pierwiastek ten jest niezbędnym źródłem energii dla żyjących pod ziemią drobnoustrojów, które nie są w stanie przeprowadzać fotosyntezy.

Polska jest jednym z najuboższych w wodę krajów europejskich. „Pustynnieje na naszych oczach”

W wodzie powstało życie, woda jest najważniejszym komponentem ciała wszystkich organizmów. U dorosłego człowieka woda stanowi ok. 60-75% masy ciała. Bez wody nie ma życia na Ziemi.
W ostatnich latach poziom wód gruntowych w Polsce obniżył się o dwa metry. Zasoby wodne nie odnawiają się w takim tempie, jak dawniej (fot. Getty Images)

Podziemna dyfuzja

Hel i neon to pierwiastki o małych masach, co pozwala ocenić ich potencjał transportowy. To cenna wiedza. Wody gruntowe są od siebie odizolowane krystalicznymi skałami o niskiej porowatości i bardzo rzadko się mieszają. Rozwiązaniem ma być dyfuzja. Naukowcy przypuszczają, że proces zachodzi tam mimo upływu ponad miliarda lat.

– Nasze wyniki pokazują, że dyfuzja umożliwiła przetransportowanie od 75 do 82 procent helu i neonu pierwotnie wytwarzanych w reakcjach radiogenicznych – wyjaśnia Warr. To kolejne przełomowe odkrycie, biorąc pod uwagę to, że globalne rezerwy helu powoli się wyczerpują, a na popularności zyskują bardziej zrównoważone zasoby. W końcu nie tylko ludzie polegają na podziemnych źródłach energii.

Naukowcy natrafili na kolejną zagadkę związaną z wnętrzem naszej planety. Pomiary satelitarne i powierzchniowe wykazały, że na granicy jądra i płaszcza Ziemi oscyluje fala magnetyczna, kt..
Tego jeszcze o Ziemi nie wiedzieliśmy. Po powierzchni jej jądra raz na 7 lat przebiega fala magnetyczna! (fot. Felix Gerick)

Energia dla wszystkich

Produktami reakcji radiogenicznych są zarówno hel, jak i wodór. Możemy zatem obliczyć nie tylko transport helu, ale też obliczyć strumień energii wodoru z głębi Ziemi podtrzymujący przy życiu podpowierzchniowe mikroby – dodaje Warr.

Autorzy badań podkreślają, że takie obliczenia są niezbędne, aby zrozumieć, w jaki sposób rozwija się życie pod powierzchnią Ziemi. A także jak taka energia może być dostępna na pozostałych planetach Układu Słonecznego i egzoplanetach.

Źródło: Nature Communications