Naukowcy wyposażyli rowerzystów w przylegające do ciała biometryczne koszulki, kamizelki z siatki z przyrządami kontrolującymi zanieczyszczenie powietrza, system naprowadzający współpracujący z oprogramowaniem GPS w telefonach oraz ciśnieniomierz. Razem wszystkie te instrumenty pomogą dokładnie ustalić, gdzie rowerzysta wdycha zanieczyszczenia i jak reagują na nie płuca i serce.
- Naprawdę staramy się zmierzyć, jak poruszanie się na rowerze w warunkach miejskich wpływa na zdrowie – podkreśla biorący udział w badaniach Darby Jack, naukowiec zajmujący się zdrowiem środowiskowym na Universytecie Columbia.
Problem z zanieczyszczeniem
Przedstawiciele służby zdrowia szacują, że w samym Nowym Jorku pył ma wpływ na prawie 2 tysięcy przedwczesnych zgonów i ponad 6 tysięcy hospitalizacji rocznie. Najbardziej narażone są osoby młode i w starszym wieku, jak również osoby cierpiące na astmę i mające problemy z oddychaniem lub chorobą serca.
- Mamy silniki o spalaniu wewnętrznym emitujące pył, który wydobywa się z rury wydechowej, kiedy jedziemy wzdłuż chodników. I w pewien sposób emituje te cząsteczki pyłu prosto do naszych płuc – uważa niezależny ekspert Arden Pope, profesor ekonomii i epidemiolog z Brigham Young University.
Cząsteczki – zwłaszcza te drobne – po tym, jak zostaną wyrzucone z rur wydechowych, są wdychane i gromadzone w płucach. Większość tych cząsteczek to czarny węgiel, choć pojazdy emitują również tlenki azotu i wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne.
Badania wykazały, że długotrwały kontakt z tymi zanieczyszczającymi środowisko substancjami zwiększa ryzyko chorób serca i płuc, a krótkotrwały kontakt może powodować atak serca.
Problem zwiększają dodatkowo ćwiczenia fizyczne. W czasie treningu wzrasta częstotliwość oddychania i więcej powietrza dostaje się do płuc. Przykładowo bieganie może zwiększyć objętość powietrza trzy-cztery razy, a intensywne ćwiczenia nawet jeszcze bardziej. Całe to dodatkowe powietrze sprowadza też do organizmu więcej szkodliwych substancji.
Miejscy rowerzyści mogą się więc zastanawiać: w którym momencie ćwiczenia fizyczne bardziej szkodzą zdrowiu niż mu pomagają?
Generalnie uważa się, że korzyści, jakie dają regularne ćwiczenia są większe niż ryzyko związane z substancjami zanieczyszczającymi środowisko, a najnowsze badania sugerują, że tak rzeczywiście jest “w dużej większości miejsc”. Przykładowo w takim mieście jak Nowy Jork, gdzie naturalne stężenia pyłu są poniżej średniej światowej, zdrowa osoba bez problemów z sercem czy płucami musiałaby jeździć na rowerze przez wiele godzin dzień w dzień, by negatywne skutki zanieczyszczenia przewyższyły korzyści zdrowotne, jakie dają ćwiczenia fizyczne. W związku z tym jedyny problem zdrowotny, jaki może wyniknąć z jazdy rowerem to obolałe pośladki po całym dniu jazdy.
Jack ostrzega jednak, że analizowanie wyłącznie naturalnego stężenia pyłu może nie wystarczyć. – Naprawdę można nie docenić ekspozycji na zanieczyszczenia u osób ćwiczących w miastach – mówi. Zanieczyszczenie zmienia się w zależności od lokalizacji – nie jest statyczne ani równomiernie rozłożone. I w miarę jak poruszamy się po mieście, kontakt z substancjami zanieczyszczającymi zmienia się wraz ze zmianą miejsca.
Źródło: National Geographic News, pełna wersja artykułu znajduje się tutaj.
Tekst: Aaron Sidder
Reporterzy National Geographic Traveler odwiedzili Słowenię. Zobaczcie czym potrafi zaskoczyć ten nieduży i piękny kraj!
"}},{"@type":"Content","@id":"/v5/.well-known/genid/11ede6f12568f7d8efde","type":"oembed","data":{"source":"https://www.youtube.com/embed/Eugb6Z8s7G4","schema":{"name":"Traveler na Słowenii | Miniprzewodnik","description":"Słowenia to maleńki, niepowtarzalny kraj w środku Europy. Warto ją odwiedzić dla hipnotyzujących krajobrazów, zadbanych miasteczek i uroczych zamków. Nie będzie się tu nudził koneser win, smakosz czy entuzjasta sportów ekstremalnych. #IfeelSlovenia #bestpresstory\n\nWięcej: www.slovenia.info\nMuzyka: bensound.com","thumbnailUrl":["https://i.ytimg.com/vi/Eugb6Z8s7G4/default.jpg","https://i.ytimg.com/vi/Eugb6Z8s7G4/mqdefault.jpg","https://i.ytimg.com/vi/Eugb6Z8s7G4/hqdefault.jpg","https://i.ytimg.com/vi/Eugb6Z8s7G4/sddefault.jpg"],"uploadDate":"2016-06-22T11:00:53","duration":"PT3M4S","embedUrl":"https://www.youtube.com/embed/Eugb6Z8s7G4","interactionCount":"25542"},"apiUrl":"/api/editorial/api-proxy/cache-s?url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Foembed%3Furl%3Dhttps%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fembed%2FEugb6Z8s7G4%26format%3Djson"}},{"@type":"Content","@id":"/v5/.well-known/genid/940ca9c7a057d0c2076f","type":"html","data":{"value":""}}]],"promo":null,"userRatings":{"total":0,"isHalfStar":false,"commentCount":0},"isSaveable":false,"sponsor":null,"relatedItems":null,"plantOverview":null,"openWebSettings":null,"breadcrumbs":[{"label":"Strona główna","url":"https://www.national-geographic.pl:443"},{"label":"Nauka","url":"https://www.national-geographic.pl/nauka/"},{"label":"Jeździsz na rowerze dla zdrowia? W mieście może Ci to raczej zaszkodzić"}],"seoMetadata":{"title":"Jeździsz na rowerze dla zdrowia? W mieście może Ci to raczej zaszkodzić","description":"Każdy rowerzysta doskonale to zna: w jednej minucie spokojnie sobie pedałuje, a już chwilę później wdycha spaliny autobusu. W takiej sytuacji jedyne co można zrobić, to nie przestawać jechać i zignorować podmuch spalin. Niemniej teraz coraz więcej naukowców twierdzi, że wdychanie takich zanieczyszczeń może mieć poważne konsekwencje zdrowotne zarówno na krótką, jak i na dłuższą metę.","metaTitle":"Jeździsz na rowerze dla zdrowia? W mieście może Ci to raczej zaszkodzić","metaDescription":"Każdy rowerzysta doskonale to zna: w jednej minucie spokojnie sobie pedałuje, a już chwilę później wdycha spaliny autobusu. W takiej sytuacji jedyne co można zrobić, to nie przestawać jechać i zignorować podmuch spalin. Niemniej teraz coraz więcej naukowców twierdzi, że wdychanie takich zanieczyszczeń może mieć poważne konsekwencje zdrowotne zarówno na krótką, jak i na dłuższą metę.","image":{"@type":"Image","@id":"/v5/.well-known/genid/c4310d213173fe05e4d4","aspectRatio":0.6661290322580645,"height":1944,"width":2896,"alt":"Jeździsz na rowerze dla zdrowia? W mieście może Ci to raczej zaszkodzić","title":"Jeździsz na rowerze dla zdrowia? W mieście może Ci to raczej zaszkodzić","url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/63/2024/08/0b6275e2c79682dc86af6b9dc40e73384ee34fdb-dbc2c94.jpeg","sourceName":null},"type":"article","robots":"","canonicalUrl":"https://www.national-geographic.pl/nauka/jezdzisz-na-rowerze-dla-zdrowia-w-miescie-moze-ci-to-raczej-zaszkodzic/"},"speedCurveLux":{"label":"article","data":{"layout-variant":"headline"}},"pageUrl":"https://www.national-geographic.pl/nauka/jezdzisz-na-rowerze-dla-zdrowia-w-miescie-moze-ci-to-raczej-zaszkodzic/","canonicalUrl":"https://www.national-geographic.pl/nauka/jezdzisz-na-rowerze-dla-zdrowia-w-miescie-moze-ci-to-raczej-zaszkodzic/","permutiveModel":{"category":["national-geographic-site","nauka"],"subcategory":["article"],"channel":"nauka","title":"Jeździsz na rowerze dla zdrowia? W mieście może Ci to raczej zaszkodzić","article":{"id":"49773","description":"Każdy rowerzysta doskonale to zna: w jednej minucie spokojnie sobie pedałuje, a już chwilę później wdycha spaliny autobusu. W takiej sytuacji jedyne co można zrobić, to nie przestawać jechać i zignorować podmuch spalin. Niemniej teraz coraz więcej naukowców twierdzi, że wdychanie takich zanieczyszczeń może mieć poważne konsekwencje zdrowotne zarówno na krótką, jak i na dłuższą metę.","type":"article","author":"redakcja","tags":["badania","rowery","zdjęcia"]}},"socialShare":{"platforms":["facebook","twitter","email"],"emailSubject":"","emailBody":"","twitterHandle":"","fbAuthorizeCode":"","title":"Je%C5%BAdzisz%20na%20rowerze%20dla%20zdrowia%3F%20W%20mie%C5%9Bcie%20mo%C5%BCe%20Ci%20to%20raczej%20zaszkodzi%C4%87","tweet":"Je%C5%BAdzisz%20na%20rowerze%20dla%20zdrowia%3F%20W%20mie%C5%9Bcie%20mo%C5%BCe%20Ci%20to%20raczej%20zaszkodzi%C4%87","disabled":false,"imageUrl":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/63/2024/08/0b6275e2c79682dc86af6b9dc40e73384ee34fdb-dbc2c94.jpeg","url":"https://www.national-geographic.pl/nauka/jezdzisz-na-rowerze-dla-zdrowia-w-miescie-moze-ci-to-raczej-zaszkodzic/"},"schema":{"@context":"https://schema.org","@id":"https://www.national-geographic.pl/nauka/jezdzisz-na-rowerze-dla-zdrowia-w-miescie-moze-ci-to-raczej-zaszkodzic/#Article","@type":"Article","description":"Każdy rowerzysta doskonale to zna: w jednej minucie spokojnie sobie pedałuje, a już chwilę później wdycha spaliny autobusu. W takiej sytuacji jedyne co można zrobić, to nie przestawać jechać i zignorować podmuch spalin. Niemniej teraz coraz więcej naukowców twierdzi, że wdychanie takich zanieczyszczeń może mieć poważne konsekwencje zdrowotne zarówno na krótką, jak i na dłuższą metę.","image":[{"@type":"ImageObject","url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/63/2024/08/0b6275e2c79682dc86af6b9dc40e73384ee34fdb-dbc2c94.jpeg?resize=768,516","width":768,"height":516},{"@type":"ImageObject","url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/63/2024/08/0b6275e2c79682dc86af6b9dc40e73384ee34fdb-dbc2c94.jpeg?resize=1366,917","width":1366,"height":917}],"mainEntityOfPage":{"@type":"WebPage","@id":"https://www.national-geographic.pl/nauka/jezdzisz-na-rowerze-dla-zdrowia-w-miescie-moze-ci-to-raczej-zaszkodzic/"},"name":"Jeździsz na rowerze dla zdrowia? W mieście może Ci to raczej zaszkodzić","url":"https://www.national-geographic.pl/nauka/jezdzisz-na-rowerze-dla-zdrowia-w-miescie-moze-ci-to-raczej-zaszkodzic/","author":[{"@type":"Person","name":"redakcja","url":"https://www.national-geographic.pl/author/redakcja"}],"dateModified":"2024-08-26T14:06:46+02:00","datePublished":"2018-03-15T13:21:36+01:00","headline":"Jeździsz na rowerze dla zdrowia? W mieście może Ci to raczej zaszkodzić","keywords":"badania, rowery, zdjęcia","publisher":{"@type":"Organization","name":"National Geographic","url":"https://www.national-geographic.pl","logo":{"@type":"ImageObject","height":110,"url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/63/2025/01/cropped-NG-2019-Poziom-264a375-0656366.png?resize=265,110","width":265}},"speakable":{"@type":"SpeakableSpecification","xpath":["/html/head/title","/html/head/meta[@name=\"description\"]/@content"]}},"targeting":{"gtm":{"cat":["national-geographic-site","nauka"],"channel":"nauka","format":"standard","pageid":"49773","primary_cat":"nauka","subcat":"article","author":"redakcja","publish_date":"2018-03-15T12:21:36+00:00","template":"article","taxonomies":{"posttag":["badania","rowery","zdjecia"]}},"dfp":{"configuration":"UAT","cat":["national-geographic-site","nauka"],"channel":"nauka","format":"standard","pageid":"49773","primary_cat":"nauka","subcat":"article","posttag":["badania","rowery","zdjecia"]},"piano":[{"key":"premiumContent","value":false},{"key":"primaryCategory","value":"nauka"},{"key":"postType","value":"article"},{"key":"categories","value":["national-geographic-site","nauka"]},{"key":"tags","value":["badania","rowery","zdjecia"]}]},"postPreview":null,"affiliateMessage":null,"image":{"@type":"Image","@id":"/v5/.well-known/genid/c4310d213173fe05e4d4","aspectRatio":0.6661290322580645,"height":1944,"width":2896,"alt":"Jeździsz na rowerze dla zdrowia? W mieście może Ci to raczej zaszkodzić","title":"Jeździsz na rowerze dla zdrowia? W mieście może Ci to raczej zaszkodzić","url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/63/2024/08/0b6275e2c79682dc86af6b9dc40e73384ee34fdb-dbc2c94.jpeg","sourceName":null},"ediplayer":null,"onnetworkplayer":null,"greenVideo":null,"hideComments":false,"suppression":{"@type":"Suppression","@id":"/v5/.well-known/genid/e67d388129dca1fab575","disableAboveFooter":false,"disableAdsOnPictures":false,"disableAllAds":false,"disableBelowHeader":false,"disableBurdaffiInText":false,"disableBurdaffiWidgets":false,"disableEdiplayerAds":false,"disableEdiplayerAutoplay":false,"disableEdiplayerInjection":false,"disableEdiplayerPlaylist":false,"disableInTextAds":false,"disableRtbAds":false,"hidePromoLogoInHeader":false},"layout":"headline","taxonomies":[{"@type":"Taxonomy","@id":"/v5/.well-known/genid/9d1d688e2107c90c1f6b","display":"Kategorie","terms":[{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/78532c85dea5be200459","slug":"national-geographic-site","display":"National Geographic Site","taxonomy":"category"},{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/95e83f26adf5c5dee439","slug":"nauka","display":"Nauka","taxonomy":"category"}]},{"@type":"Taxonomy","@id":"/v5/.well-known/genid/6ede0535f996f061e47f","display":"Tagi","terms":[{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/fbbb600dee9011e96b71","slug":"badania","display":"badania","taxonomy":"post_tag"},{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/e77382a8f803882ff185","slug":"rowery","display":"rowery","taxonomy":"post_tag"},{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/9e05d6db7fcf4fd10382","slug":"zdjecia","display":"zdjęcia","taxonomy":"post_tag"}]}],"table":null,"postFormat":"standard","showHeroImageOverlayIcon":false,"gemius":{"id":".RzgG2_Yv7.IxGqMvf3w7LPpDotKx1s5UVS4lbJ4eJP.p7","url":"pro.hit.gemius.pl/gemius.js","parameters":{"content_identifier":"936209","content_title":"Jeździsz na rowerze dla zdrowia? W mieście może Ci to raczej zaszkodzić","content_type":"article","publication_date":"2018-03-15T12:21:36+00:00","player":1}},"c2cVars":{"contentId":49773,"contentName":"Jeździsz na rowerze dla zdrowia? W mieście może Ci to raczej zaszkodzić","contentType":"ContentArticle","contentUrl":"https://www.national-geographic.pl/nauka/jezdzisz-na-rowerze-dla-zdrowia-w-miescie-moze-ci-to-raczej-zaszkodzic/","pageType":"Content","siteCategory":"National Geographic/Nauka","siteCategoryId":null,"siteCategoryName":"Nauka","website":"national-geographic-pl"},"relatedEdiPlayer":{"postType":"article","playerType":"related","breadcrumbs":["Nauka"],"keywords":["badania","rowery","zdjęcia"],"disablePlaylist":false,"disableAds":false,"disableAutoplay":false,"isAdult":false},"sponsorTracking":null,"postMeta":{"client":"national-geographic-pl","schemaId":"https://www.national-geographic.pl/nauka/jezdzisz-na-rowerze-dla-zdrowia-w-miescie-moze-ci-to-raczej-zaszkodzic/#Article","entity":"post","source":"search-api","clientId":"49773"},"recommendedCards":null,"adSettings":{"unitName":"/22760503335/national-geographic.pl/","headerBidder":"none","headerBidderUrl":null,"headerBidderTimeout":1500,"adRefresh":{"enabled":true,"excludedOrderIds":[0],"durationInView":20,"percentageInView":50},"targets":{"configuration":["UAT"]},"lazyLoading":{"enabled":false,"renderMarginPercent":1000,"mobileScaling":0},"stitcher":{"disableAllAdvertising":false},"enableAdvertBeforeBodyOfContent":{"article":true,"recipe":false},"nativeAdvertiser":"none","promoPlacementId":"OeX1ugGDjb3tAIU_ZogyT34acM2hcQMWsNOzmjw2Z8H.w7","permutiveConfig":{"permutiveProjectId":"","permutiveApiKey":"","permutiveDomain":""}},"currentPage":1,"pockets":{"articleContentBottom":[],"articleHeader":[],"articleMeta":[],"aboveFooter":[{"componentId":"im_carousel_card_widget","props":{"data":{"title":"Magazyny","categoryLabels":"hide","categories":[],"tags":[],"tagsOperators":"","articlesType":["offer"],"contentType":"","aspectRatioOverride":"portrait","buttonText":"","buttonLink":"","showDescriptions":false,"showAdvertisingCooperationLabel":false,"showSponsorLabel":false,"showDotsNavigation":false,"numberOfCardsToInclude":4,"numberOfCardsToShowInViewport":4,"pinnedContent":[{"position":1,"content":{"source":"search-api","client":"national-geographic-pl","entity":"offer","clientId":"1029"}},{"position":2,"content":{"source":"search-api","client":"national-geographic-pl","entity":"offer","clientId":"1036"}},{"position":3,"content":{"source":"search-api","client":"national-geographic-pl","entity":"offer","clientId":"1030"}},{"position":4,"content":{"source":"search-api","client":"national-geographic-pl","entity":"offer","clientId":"1031"}}]},"widgetArea":"aboveFooter"}}],"articleActions":[{"componentId":"savePostButton","props":{}}],"articleBelowContent":[{"componentId":"tagCloud","props":{"data":{"taxonomies":["post_tag"]},"widgetArea":"articleBelowContent"}},{"componentId":"burdaffi_legal_notice_id","props":{"data":null,"widgetArea":"articleBelowContent"}}],"articleFooter":[{"componentId":"burdaffi_widget_id","props":{"data":{"widgetId":"f556253187c40d9ef5ec77558c2f6995","wrapperCssClass":"ecomm-boxd"},"widgetArea":"articleFooter"}},{"componentId":"dynamicRelatedContent","props":{"data":{"title":"Zobacz także","limit":8,"showCardLabels":null,"layout":"horizontal","hideOnMobile":false,"smallCardTitles":false,"categories":[],"type":[],"contentType":[],"aspectRatioOverride":"square","hidePublishDateOnCards":true,"hideAuthorNameOnCards":true,"displayCarousel":false},"widgetArea":"articleFooter"}},{"componentId":"im_carousel_card_widget","props":{"data":{"title":"Polecane","categoryLabels":"hide","categories":["wspolpraca-reklamowa"],"tags":[],"tagsOperators":"","articlesType":"","contentType":"","aspectRatioOverride":"square","buttonText":"","buttonLink":"","showDescriptions":false,"showAdvertisingCooperationLabel":true,"showSponsorLabel":false,"showDotsNavigation":false,"numberOfCardsToInclude":20,"numberOfCardsToShowInViewport":4,"pinnedContent":[]},"widgetArea":"articleFooter"}}],"articleSidebar":[{"componentId":"im_carousel_card_widget","props":{"data":{"title":"ZAPISZ SIĘ NA NEWSLETTER","categoryLabels":"hide","categories":[],"tags":[],"tagsOperators":"or","articlesType":"","contentType":"","aspectRatioOverride":"portrait","buttonText":"","buttonLink":"","showDescriptions":true,"showAdvertisingCooperationLabel":false,"showSponsorLabel":false,"showDotsNavigation":false,"numberOfCardsToInclude":1,"numberOfCardsToShowInViewport":1,"pinnedContent":[{"position":1,"content":{"source":"search-api","client":"national-geographic-pl","entity":"offer","clientId":"1028"}}]},"widgetArea":"articleSidebar"}},{"componentId":"burdaffi_widget_id","props":{"data":{"widgetId":"d76d0934e79c8039ec2b5b6f926c79d7","wrapperCssClass":"ecomm-narrow"},"widgetArea":"articleSidebar"}}],"pageBottom":[{"componentId":"text","props":{"data":{"title":"Legal notice","text":"
Jakiekolwiek aktywności, w szczególności: pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie, lub inne wykorzystywanie treści, danych lub informacji dostępnych w ramach niniejszego serwisu oraz wszystkich jego podstron, w szczególności w celu ich eksploracji, zmierzającej do tworzenia, rozwoju, modyfikacji i szkolenia systemów uczenia maszynowego, algorytmów lub sztucznej inteligencji jest zabronione oraz wymaga uprzedniej, jednoznacznie wyrażonej zgody administratora serwisu – Burda Media Polska sp. z o.o. Obowiązek uzyskania wyraźnej i jednoznacznej zgody wymagany jest bez względu sposób pobierania, zwielokrotniania, przechowywania lub innego wykorzystywania treści, danych lub informacji dostępnych w ramach niniejszego serwisu oraz wszystkich jego podstron, jak również bez względu na charakter tych treści, danych i informacji.
\r\n
Powyższe nie dotyczy wyłącznie przypadków wykorzystywania treści, danych i informacji w celu umożliwienia i ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz umożliwienia pozycjonowania stron internetowych zawierających serwisy internetowe w ramach indeksowania wyników wyszukiwania wyszukiwarek internetowych.\r\n
Jeździsz na rowerze dla zdrowia? W mieście może Ci to raczej zaszkodzić
Każdy rowerzysta doskonale to zna: w jednej minucie spokojnie sobie pedałuje, a już chwilę później wdycha spaliny autobusu. W takiej sytuacji jedyne co można zrobić, to nie przestawać jechać i zignorować podmuch spalin. Niemniej teraz coraz więcej naukowców twierdzi, że wdychanie takich zanieczyszczeń może mieć poważne konsekwencje zdrowotne zarówno na krótką, jak i na dłuższą metę.
Zespół naukowców z Uniwersytetu Columbia zaczął używać zestawu dostępnych urządzeń do osobistego monitoring, by zebrać więcej szczegółów na temat tego, jak zanieczyszczenie powietrza wpływa na zdrowie rowerzystów.
Naukowcy wyposażyli rowerzystów w przylegające do ciała biometryczne koszulki, kamizelki z siatki z przyrządami kontrolującymi zanieczyszczenie powietrza, system naprowadzający współpracujący z oprogramowaniem GPS w telefonach oraz ciśnieniomierz. Razem wszystkie te instrumenty pomogą dokładnie ustalić, gdzie rowerzysta wdycha zanieczyszczenia i jak reagują na nie płuca i serce.
- Naprawdę staramy się zmierzyć, jak poruszanie się na rowerze w warunkach miejskich wpływa na zdrowie – podkreśla biorący udział w badaniach Darby Jack, naukowiec zajmujący się zdrowiem środowiskowym na Universytecie Columbia.
Problem z zanieczyszczeniem
Przedstawiciele służby zdrowia szacują, że w samym Nowym Jorku pył ma wpływ na prawie 2 tysięcy przedwczesnych zgonów i ponad 6 tysięcy hospitalizacji rocznie. Najbardziej narażone są osoby młode i w starszym wieku, jak również osoby cierpiące na astmę i mające problemy z oddychaniem lub chorobą serca.
- Mamy silniki o spalaniu wewnętrznym emitujące pył, który wydobywa się z rury wydechowej, kiedy jedziemy wzdłuż chodników. I w pewien sposób emituje te cząsteczki pyłu prosto do naszych płuc – uważa niezależny ekspert Arden Pope, profesor ekonomii i epidemiolog z Brigham Young University.
Cząsteczki – zwłaszcza te drobne – po tym, jak zostaną wyrzucone z rur wydechowych, są wdychane i gromadzone w płucach. Większość tych cząsteczek to czarny węgiel, choć pojazdy emitują również tlenki azotu i wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne.
Badania wykazały, że długotrwały kontakt z tymi zanieczyszczającymi środowisko substancjami zwiększa ryzyko chorób serca i płuc, a krótkotrwały kontakt może powodować atak serca.
Problem zwiększają dodatkowo ćwiczenia fizyczne. W czasie treningu wzrasta częstotliwość oddychania i więcej powietrza dostaje się do płuc. Przykładowo bieganie może zwiększyć objętość powietrza trzy-cztery razy, a intensywne ćwiczenia nawet jeszcze bardziej. Całe to dodatkowe powietrze sprowadza też do organizmu więcej szkodliwych substancji.
Miejscy rowerzyści mogą się więc zastanawiać: w którym momencie ćwiczenia fizyczne bardziej szkodzą zdrowiu niż mu pomagają?
Generalnie uważa się, że korzyści, jakie dają regularne ćwiczenia są większe niż ryzyko związane z substancjami zanieczyszczającymi środowisko, a najnowsze badania sugerują, że tak rzeczywiście jest “w dużej większości miejsc”. Przykładowo w takim mieście jak Nowy Jork, gdzie naturalne stężenia pyłu są poniżej średniej światowej, zdrowa osoba bez problemów z sercem czy płucami musiałaby jeździć na rowerze przez wiele godzin dzień w dzień, by negatywne skutki zanieczyszczenia przewyższyły korzyści zdrowotne, jakie dają ćwiczenia fizyczne. W związku z tym jedyny problem zdrowotny, jaki może wyniknąć z jazdy rowerem to obolałe pośladki po całym dniu jazdy.
Jack ostrzega jednak, że analizowanie wyłącznie naturalnego stężenia pyłu może nie wystarczyć. – Naprawdę można nie docenić ekspozycji na zanieczyszczenia u osób ćwiczących w miastach – mówi. Zanieczyszczenie zmienia się w zależności od lokalizacji – nie jest statyczne ani równomiernie rozłożone. I w miarę jak poruszamy się po mieście, kontakt z substancjami zanieczyszczającymi zmienia się wraz ze zmianą miejsca.
Jakiekolwiek aktywności, w szczególności: pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie, lub inne wykorzystywanie treści, danych lub informacji dostępnych w ramach niniejszego serwisu oraz wszystkich jego podstron, w szczególności w celu ich eksploracji, zmierzającej do tworzenia, rozwoju, modyfikacji i szkolenia systemów uczenia maszynowego, algorytmów lub sztucznej inteligencji jest zabronione oraz wymaga uprzedniej, jednoznacznie wyrażonej zgody administratora serwisu – Burda Media Polska sp. z o.o. Obowiązek uzyskania wyraźnej i jednoznacznej zgody wymagany jest bez względu sposób pobierania, zwielokrotniania, przechowywania lub innego wykorzystywania treści, danych lub informacji dostępnych w ramach niniejszego serwisu oraz wszystkich jego podstron, jak również bez względu na charakter tych treści, danych i informacji.
Powyższe nie dotyczy wyłącznie przypadków wykorzystywania treści, danych i informacji w celu umożliwienia i ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz umożliwienia pozycjonowania stron internetowych zawierających serwisy internetowe w ramach indeksowania wyników wyszukiwania wyszukiwarek internetowych.