Na tropie skarbów i wraków. Podwodne poszukiwania w Kołobrzegu
Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu planuje w tym roku rozpocząć poszukiwania podwodnych stanowisk archeologicznych w okolicy wejścia do kołobrzeskiego portu. Stąd pochodzą cenne zabytki, ale nigdy nie było tu systematycznych badań - mówi dyrektor muzeum.

Wynikiem badań ma być dokumentacja archeologiczno-konserwatorska zgodna z wytycznymi programu Archeologiczne Zdjęcie Polski (AZP) dla podwodnych stanowisk archeologicznych. Przedsięwzięcie zyskało akredytację Narodowego Instytutu Dziedzictwa, kierującego programem AZP oraz otrzymało z ministerstwa kultury blisko 100 tys. zł dofinansowania.
"Port w Kołobrzegu funkcjonuje od kilkuset lat, a żegluga w tym rejonie była bardzo intensywna" - powiedział PAP dyrektor kołobrzeskiego muzeum Aleksander Ostasz. "Nie wszystkie jednostki docierały do portu, ale z różnych powodów tonęły. Mamy sporo informacji o przedmiotach, które zostały znalezione na morzu w tym rejonie, ale nikt nie prowadził tu badań dna morskiego. To są białe plamy na mapach" - dodał Ostasz.
Co kryje woda
"W samym muzeum znajduje się bardzo dużo przedmiotów podarowanych przez rybaków, którzy wydobyli je z morza" - powiedział. "Wśród nich są elementy starych żaglowców, takie jak różnego rodzaju bloczki drewniane, kotwice, czy kabestan. Z okresu drugiej wojny światowej mamy natomiast duże elementy niemieckiego myśliwca Focke-Wulf 190, który został wydobyty przy główkach portu" - mówił Ostasz.
Badania w terenie mają ruszyć latem br. "Program prac badawczych zakłada przebadanie części akwenu o powierzchni około dziewięciu kilometrów kwadratowych pod kątem obecności potencjalnych stanowisk archeologicznych" – powiedział PAP kierownik badań Michał Grabowski.
"Chcemy do tego celu wykorzystać zarówno sprzęt hydroakustyczny, który pozwoli nam w sposób pełny rozpoznać przeznaczony do badań obszar, jak i zespół doświadczonych w archeologicznych pracach podwodnych płetwonurków, który zweryfikuje informacje pozyskane z sonaru" – tłumaczył Grabowski.
Obecnie zespół specjalistów z muzeum prowadzi kwerendę archiwalno-źródłową. "Chcielibyśmy jak najrzetelniej przygotować się do realizacji badań i zyskać jak najwięcej informacji zanim przystąpimy do właściwych prac na morzu" - dodał Grabowski.
Każdy trop będzie sprawdzony
"Nie wiem, czy odnajdziemy jakieś wraki i w jakim będą stanie, jeśli trafimy na nie, ale nikt wcześniej tego nie robił i wszystko jest tutaj możliwe" - mówił Ostasz, pytany o spodziewane rezultaty badań.
Kołobrzeskie muzeum zaprasza do współpracy wszystkich, którzy interesują się morską historią Kołobrzegu. Instytucji szczególnie zależy na informacjach dotyczących potencjalnych stanowisk wrakowych wokół kołobrzeskiego portu.
Jak mówi Ostasz, wielu cennych informacji mogą udzielić płetwonurkowie, którzy uczestniczyli w akcjach kasowania wraków, będących przeszkodami nawigacyjnymi w tym rejonie.
Źródło: PAP
________________________________________
Właśnie trwa 10. edycja konkursu TRAVELERY. To najbardziej prestiżowe nagrody podróżnicze. Poznaj nominowanych:
ZAPISZ SIĘ NA NEWSLETTER
Pokazywanie elementu 1 z 1
Zobacz także
Polecane
Pokazywanie elementów od 1 do 4 z 20
Edukacja bez granic: Akademeia High School i sukces w globalnym świecie
Współpraca reklamowa
Madera: raj dla miłośników przyrody i aktywnego wypoczynku
Współpraca reklamowa
Kierunek: Włochy, Południowy Tyrol. Ależ to będzie przygoda!
Współpraca reklamowa
Komfort i styl? Te ubrania to idealny wybór na ferie zimowe
Współpraca reklamowa
Nowoczesna technologia, która pomaga znaleźć czas na to, co ważne
Współpraca reklamowa
Wielorazowa butelka na wodę, jaką najlepiej wybrać?
Współpraca reklamowa
Z dala od rutyny i obowiązków. Niezapomniany zimowy wypoczynek w dolinie Gastein
Współpraca reklamowa
Polacy planują w 2025 roku więcej podróży
Współpraca reklamowa
Podróż w stylu premium – EVA Air zaprasza na pokład Royal Laurel Class
Współpraca reklamowa
Chcesz czerpać więcej z egzotycznej podróży? To łatwiejsze, niż może się wydawać
Współpraca reklamowa
Portrety pełne emocji. Ty też możesz takie mieć!
Współpraca reklamowa