Reklama

Paul Milgrom to amerykański ekonomista. Doktorat obronił na Uniwersytecie Stanforda w 1979. W latach 1979–1983 pracował na Uniwersytecie Północno-Zachodnim, od 1982 do 1987 na Uniwersytecie Yale’a, a od 1987 roku powrócił na Uniwersytet Stanforda, jako profesor. Większość jego badań dotyczy teorii aukcji.

Reklama

Robert Wilson jest amerykańskim ekonomistą i wybitnym profesorem zarządzania Uniwersytecie Stanforda. Jest znany ze swojego wkładu w naukę zarządzania i ekonomię biznesu.

Teoria aukcji, za ulepszenie której obaj ekonomiści otrzymali tegoroczną nagrodę, to dział stosowanej mikroekonomii i teorii gier badający rynki aukcyjne i zachowania ich uczestników. Istnieje wiele możliwych struktur (lub zestawów reguł) aukcji; typowe problemy badane przez teoretyków aukcji obejmują efektywność danego projektu aukcji, optymalne i zrównoważone strategie licytacji, oraz dystrybucję przychodów uzyskiwanych pod różnymi regułami. Teoria aukcji jest wykorzystywana w praktyce przy projektowaniu aukcji w sektorze prywatnym i publicznym.

Aukcje są określane jako transakcje z określonym zestawem zasad alokujących zasoby w zależności od ofert uczestników. Są one klasyfikowane jako gry z niepełnymi informacjami, ponieważ z reguły strony aukcji nie ujawniają zawczasu istotnych informacji związanych z transakcją (np. swojej osobistej wyceny przedmiotu). Aukcje przybierają różne formy, ale mają wspólną cechę – są uniwersalne i mogą być używane do sprzedaży lub zakupu dowolnego przedmiotu.

W wielu przypadkach wynik aukcji nie zależy od tożsamości oferentów (tj. aukcje są anonimowe). Większość aukcji uwzględnia element składania ofert, czyli kwot które uczestnicy są gotowi zapłacić. Aukcje standardowe wymagają, aby zwycięzcą aukcji był uczestnik z najwyższą ofertą. Niestandardowa aukcja tego nie wymaga (np. loteria).

Reklama

W czasie ogłoszenia laureatów, członkowie szwedzkiej akademii zwracali uwagę, że aukcje są wszędzie i dotyczą każdej dziedziny życia, dlatego też badania nad nimi zasługują nad uznanie.

Reklama
Reklama
Reklama